Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/C] Sannolikhet

ad3bowlin
Medlem

Registrerad: 2012-09-13

[MA 1/C] Sannolikhet

Hej! Har lite problem med två uppgifter.

"I en besticklåda finns 12 gafflar, 8 knivar, 5 skeder. Anta att du tar upp tre bestick helt slumpmässigt, hur stor är då sannolikheten att du får en gaffel, en sked, och en kniv."

Vad jag vill göra här är att multipliera 12/25*8/24*5/23. Jag insåg snart att detta måste vara fel, eftersom vi inte vet i vilken ordning besticken väljer att komma. Hur gör vi då?

Fråga nummer två.

"Vilken är sannolikheten att minst två elever i samma klass har födelsedag på samma dag om det finns totalt 20 elever i klassen"

Tack i förväg! God kväll.

Senast redigerat av ad3bowlin (2012-11-21 20:57)

dioid
Medlem

Registrerad: 2007-06-12

Re: [MA 1/C] Sannolikhet

Antal sätt att ordna 3 bestick på är 3! = 6, så multiplicera med 6. I det här fallet är det så få varianter att du kan räkna upp alla, (gaffel, sked, kniv), (gaffel, kniv, sked), (sked, gaffel, kniv), (sked, kniv, gaffel), (kniv, gaffel, sked), (kniv, sked, gaffel).

Det du räknade ut va sannolikheten att få (gaffel, kniv, sked). Du kan upprepa samma resonemang för de övriga 5 fallen (troligtvis ser du mönstret att sannolikheten blir densamma för alla fallen innan du skrivit ner alla fall).

T ex för (gaffel, sked, kniv) får du sannolikheten 12/25*5/24*8/23, osv.

För den andra frågan, fundera på komplementhändelsen, att inga har samma födelsedag.

Första personen kan få fylla år på vilken dag som helst utan att det blir samma som någon annan, andra på 364/365 dagar (inte samma som första personen), osv.

Hinz0
Medlem

Registrerad: 2011-04-21

dioid skrev:

Antal sätt att ordna 3 bestick på är 3! = 6, så multiplicera med 6. I det här fallet är det så få varianter att du kan räkna upp alla, (gaffel, sked, kniv), (gaffel, kniv, sked), (sked, gaffel, kniv), (sked, kniv, gaffel), (kniv, gaffel, sked), (kniv, sked, gaffel).

Det du räknade ut va sannolikheten att få (gaffel, kniv, sked). Du kan upprepa samma resonemang för de övriga 5 fallen (troligtvis ser du mönstret att sannolikheten blir densamma för alla fallen innan du skrivit ner alla fall).

T ex för (gaffel, sked, kniv) får du sannolikheten 12/25*5/24*8/23, osv.

För den andra frågan, fundera på komplementhändelsen, att inga har samma födelsedag.

Första personen kan få fylla år på vilken dag som helst utan att det blir samma som någon annan, andra på 364/365 dagar (inte samma som första personen), osv.

vad menar du med  "3! = 6". Jag har löst uppgiften men vill komma på ett lättare sätt att lösa den. Jag har löst uppgiften genom att göra ett träddiagram och det var bara jobbigt..Testade att lösa uppgiften med att ta komplementet..Alltså bara gafflar, knivar och skedar subtraherat med hela utfallsrummet - då med hänseende till att jag tagit bestick utan återlämning..men det blev fel.

Hinz0
Medlem

Registrerad: 2011-04-21

eller det var kanske inte så jättesvårt att lista ut det själv big_smile

Sidfot