Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
- Robbas
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2008-05-14
- Inlägg: 4614
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Strappa skrev:
Jag skulle bli glad om man stoppade möjligheten att ändra i ursprungsinlägg. Det enda som borde vara tillåtet är "tillägg" ( som i sin tur skulle vara möjliga att ändra i ).
Detta håller jag inte med om. Vad finns det för negativa sidor med att kunna editera sina inlägg?
- Strappa
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-07-24
- Inlägg: 5845
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Att trådstarter bör vara "heliga". Det som händer senare i tråden är något helt annat.
Om man vill "ändra något" i sin trådstart så skulle man kunna lösa det med lägga till istället och förklara vad man vill ändra.
Fråga dig istället vad det finns för fördelar med att kunna "radera" trådstarter? Om trådar bör tas bort helt så är det väl snarare ett moderator-beslut?
Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.
För övrigt anser jag att...........
- Niro
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-03-16
- Inlägg: 685
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Mitt förslag är att dela upp posten,
Programmering och Teknik.
så att Teknik får en egen post.
Som det är i dag handlar inläggen oftast om programmering.
Nya besökare på Pluggakuten konstaterar att Mattematik har 5 olika poster och Teknik delar post med
programmering.
Övervägande delen handlar om mattematik inget fel i det men om övriga delar fick samma utrymme
så skulle fler besöka oss och fler frågor skulle besvaras.
Önskescenariot vore att Mekanik och Hållfen fick egna poster och inte som i dag läggas under fysik.
Ungefär så som kurserna man läser är uppdelade.
men i alla fall att ämnet Teknik fick en egen post vore bra.
Här är det bara kärlek som råder
- Hypernovan
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2011-11-05
- Inlägg: 314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Ett forum för astronomi hade ju varit en dröm för vissa
...
Det finns ting som är oändliga:
Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker
- Sebelino
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-12-20
- Inlägg: 6942
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Hur kunde jag glömma...
4. Ett bättre utbud av smajlisar, särskilt animerade sådana. Jag saknar framför allt en :S-smajlis.
EDIT:
5. Fixa Sveriges Radio-nyhetslänkarna.
EDIT2:
6. Fixa så'na här störande fenomen:
f(x)
x-1)^2
Senast redigerat av Sebelino (2012-12-10 15:20)
A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.
- sneagel
- F.d. moderator
Offline
- Registrerad: 2008-02-29
- Inlägg: 13563
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Hypernovan skrev:
Ett forum för astronomi hade ju varit en dröm för vissa
...
Måste säga att jag inte riktigt ser behovet eftersom det kommer typ en astronomitråd i månaden, om ens det, så tycker gott de kan ligga i fysikforumet.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Sebelino skrev:
Hur kunde jag glömma...
4. Ett bättre utbud av smajlisar, särskilt animerade sådana. Jag saknar framför allt en :S-smajlis.
Ragesmilisar!!!
- Apa66
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2012-03-25
- Inlägg: 45
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
1. Att man kan tydligare se när någon svarat på sitt forum
2. Nytt utseende
Det var allt, jag har funderat på. Hoppas ni nu gör förändringarna som behövs.
- saltkrakan
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2010-02-02
- Inlägg: 2017
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Att en ser när någon citerar en, så att en ska svara på eventualla frågor el. dylikt.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
saltkrakan skrev:
Att en ser när någon citerar en, så att en ska svara på eventualla frågor el. dylikt.
Notifications behövs som ni ser.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Eventuella problem med bilder och smilisar i spoilers bör också fixas.
Spoiler (Klicka för att visa):
- sur strömming
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2010-08-12
- Inlägg: 4276
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
saltkrakan skrev:
Att en ser när någon citerar en, så att en ska svara på eventualla frågor el. dylikt.
Mycket bra!
En növändighet speciellt när forumet växer.
wabofa
- Dajms
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2011-05-16
- Inlägg: 82
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
På startsidan syns de femton senaste diskuterade ämnena. Jag anser att det är för litet och skulle inte ha emot en dubbling. Tror många skulle uppskatta en flikfunktion där ena visar senaste inläggen och andra senaste trådarna. Tycker trådar förtjänar att vara i rampljuset mer än någon timme som de brukar vara synliga. Finns ju bara fördelar med det, enligt mig.
Jag är för modernisering av layouten där jag skulle uppskatta 100% i bredd. Nu behöver inte text-rutorna vara det, men tänkte mer på logotypen och menyn.
Gilla/Tack för hjälpen-funktion skulle varit perfekt.
p0zz
- saltkrakan
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2010-02-02
- Inlägg: 2017
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Dajms skrev:
Gilla/Tack för hjälpen-funktion skulle varit perfekt.
p0zz
Tror att en "Tack för hjälpen knapp" fungerar bättre.
- Dajms
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2011-05-16
- Inlägg: 82
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
saltkrakan skrev:
Dajms skrev:
Gilla/Tack för hjälpen-funktion skulle varit perfekt.
p0zzTror att en "Tack för hjälpen knapp" fungerar bättre.
Oavsett vad, något som uppmärksammar ett inlägg i alla fall.
- Jannemannen
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-06-09
- Inlägg: 1643
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Dajms skrev:
På startsidan syns de femton senaste diskuterade ämnena. Jag anser att det är för litet och skulle inte ha emot en dubbling. Tror många skulle uppskatta en flikfunktion där ena visar senaste inläggen och andra senaste trådarna. Tycker trådar förtjänar att vara i rampljuset mer än någon timme som de brukar vara synliga. Finns ju bara fördelar med det, enligt mig.
Jag är för modernisering av layouten där jag skulle uppskatta 100% i bredd. Nu behöver inte text-rutorna vara det, men tänkte mer på logotypen och menyn.
Problemet är att om man gör listan för lång så blir den oöverskådlig. Om man gör layouten 100% i bredd som du uttrycker det, så kommer Pluggakutens hemsida se väldigt konstig ut på olika skärmupplösningar. Vad skulle man göra med allt det extra utrymmet man "tjänade" om man inte ska förstora textrutorna?
Fråga mig om: C#, Java, VB.NET
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Här kommer ett förslag. Använde paint så det blev fult... 
- Sebelino
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-12-20
- Inlägg: 6942
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Blir för mycket för ögonen tycker jag. Och var ska Veckans Fråga få plats? ![]()
A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Sebelino skrev:
Blir för mycket för ögonen tycker jag. Och var ska Veckans Fråga få plats?
Förslag II
- Sebelino
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-12-20
- Inlägg: 6942
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Var ska då välkomsttexten få plats? ![]()
A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.
- Ekologisk
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-05-02
- Inlägg: 5044
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Jag tycker att veckans fråga ska skrotas och att välkomsttexten på startsidan ska flyttas till någon flik med namn "om pluggakuten".
Jag tycker dessutom Pluggakuten helt ska skrota designen och dess färger och bli mer modern i utseendet. Titta t ex på hur Telias hemsida ser ut, www.telia.se vad gäller menyrad, sökfält, inloggning osv. Önskar även att Pluggakuten färgmässigt blir mer rött, studier har visat att röd färg ger mycket uppmärksamhet. Rött är ju dessutom snyggt.
Jag tycker också att Pluggakuten ska ha mer reklam för att få mer pengar till att utveckla sajten, gärna reklam direkt riktat till studenter i form av studentrabatter osv.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Sebelino skrev:
Var ska då välkomsttexten få plats?
Måste den finnas med? ![]()
Man kan ju ha den på Startsida > om pluggakuten eller så kan man få läsa den då man registrerar ett konto.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Ekologisk skrev:
Jag tycker att veckans fråga ska skrotas och att välkomsttexten på startsidan ska flyttas till någon flik med namn "om pluggakuten".
Jag tycker dessutom Pluggakuten helt ska skrota designen och dess färger och bli mer modern i utseendet. Titta t ex på hur Telias hemsida ser ut, www.telia.se vad gäller menyrad, sökfält, inloggning osv. Önskar även att Pluggakuten färgmässigt blir mer rött, studier har visat att röd färg ger mycket uppmärksamhet. Rött är ju dessutom snyggt.
Jag tycker också att Pluggakuten ska ha mer reklam för att få mer pengar till att utveckla sajten, gärna reklam direkt riktat till studenter i form av studentrabatter osv.
Håller med!
EDIT: tycker dock att telias sida är rätt så ful ![]()
Senast redigerat av statement (2012-12-08 10:56)
- Sebelino
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2009-12-20
- Inlägg: 6942
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Ekologisk skrev:
Önskar även att Pluggakuten färgmässigt blir mer rött, studier har visat att röd färg ger mycket uppmärksamhet. Rött är ju dessutom snyggt.

Du har rätt; röd färg ger faktiskt mer uppmärksamhet. ![]()
Senast redigerat av Sebelino (2014-10-31 23:06)
A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Sebelino skrev:
Ekologisk skrev:
Önskar även att Pluggakuten färgmässigt blir mer rött, studier har visat att röd färg ger mycket uppmärksamhet. Rött är ju dessutom snyggt.
http://img72.imageshack.us/img72/3144/rdpluggakuten.png
Du har rätt; röd färg ger faktiskt mer uppmärksamhet.
ahahahhahhaha
