Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Tråd låst
- Forum
- » Om Pluggakuten.se
- » [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
[FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
- Luft
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2014-09-18
- Inlägg: 4794
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Populära trådar. JA TACK
T.ex
Vad lyssnar du på just nu
Mer om dig själv tråden.
Kluringar.
<3 eller </3. Sådanna trådar bumpas då och då.. Borde vara på framsidan på något sätt
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.
- Robbas
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2008-05-14
- Inlägg: 4614
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Kul att mitt inlägg försvann direkt pga ny sida lols
- Teknik314
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2014-09-13
- Inlägg: 1742
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Kan man använda MathSymboler i PM? Om det inte går skulle det vara kul att fixa det.
Sista året på Teknikprogrammet
- NObbEs
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2010-09-28
- Inlägg: 2576
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Teknik314 skrev:
Kan man använda MathSymboler i PM? Om det inte går skulle det vara kul att fixa det.
Japp, det går att använda MathSymboler i Pm. Så länge du skriver ['tex] och [/tex] eller tar BBkod från MathSymboler.
Om du går vilse - krama ett träd.
- Smaragdalena
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2012-02-02
- Inlägg: 14676
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Göra så att det finns samma "bekvämligheter" i PM som i forumen.
- Teknik314
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2014-09-13
- Inlägg: 1742
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Jaså! Det visste inte jag
Något kul kan vara att man ska kunna låsa upp "achievements".
Typ ; Varit medlem i ett år.
Eller blir det för svårt?
Senast redigerat av Teknik314 (2016-01-06 17:13)
Sista året på Teknikprogrammet
- Peter riz
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-01-13
- Inlägg: 38
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Det vore bra om pluggakuten kunda vara som Facebook så att man kan chatta med andra som är online och att kunna skaffa sig andra pluggkompisar. Det vore också bra om den kunde finnas som app dör apple och android.
- Yngve
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-09-13
- Inlägg: 2941
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Önskelistan är lång, innehåller inlägg som är över två år gamla.
Jag har inte orkat läsa igenom hela den listan för att leta efter "mina" önskemål, så jag ber om ursäkt om de redan har nämnts.
Jag skulle vilja att
* Det går att söka efter alla (av mig) olästa inlägg i ett speciellt forum
* Det går att söka efter alla obesvarade inlägg (0 svar) i ett speciellt forum
Nothing else mathers
- roland.nilsson
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-09-11
- Inlägg: 613
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Om det nu blir en uppdatering till sommaren så tycker jag att en viktig funktion är att se om någon redan har påbörjat ett svar på en fråga från en elev, innan man själv sätter igång och skriver.
Det är många som är aktiva och hjälper till mycket på forumet, och det är ju kanonbra, men det händer ofta att jag skrivit ihop ett svar (vilket ju tar sin lilla tid) och när jag postar upptäcker jag att en eller flera andra jobbat på samma sak parallellt och redan postat. Så får eleven flera svar på samma fråga, trådarna blir röriga, och det är bortkastad tid för flera av oss.
Jag skulle därför gärna se någon sorts indikator när man läser ett inlägg som visar att någon redan har börjat skriva på ett svar, innan man själv ger sig på att svara. Då kan man gå vidare till en annan fråga och slippa dubbelarbete.
För övrigt hoppas jag att man tänker på att detta är huvudsakligen ett Q & A forum, och utformar det därefter. Det är ju en annan struktur än ett generiskt diskussionsforum. Vet inte vilken mjukvara ni tänker köra med, men StackExchange är en bra förebild tycker jag.
- sprite111
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2011-02-08
- Inlägg: 1002
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Hej, vet inte riktigt om förslaget finns men det hade varit gött men en funktion som ger texten rad avstånd. Typ ½radavstånd. Blir så kladdigt annars
Kanske redan finns, upplys mig då!
Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann
- 3,1415926535
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2007-06-03
- Inlägg: 398
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Matias Ekstrand skrev:
Vi arbetar för närvarande med planering inför att uppgradera Pluggakuten till en modernare variant av forum.
Vi vill nu ha input från er användare kring vilka funktioner som vi har i dagsläget som bara måste följa med, samt förslag på funktioner som vi i dagsläget saknar, men ni gärna vill se i det nya forumet.
Alla förslag är välkomna. Vilka funktioner vill du ha i det nya forumet?
So 8 years in the making and still no update/upgrade? Hur långt har ni kommit? Är det någon som jobbar på det?
Vilka förslag har ni fått hittills? Kan ni inte göra en sammanställning så att jag slipper gå igenom 300+ svar i den här tråden? Det skulle kunna hjälpa er också om ni hade en sammanställning. Jag kan inte tänka mig att ni heller vill gå igenom 300+ svar här i forumet för varje gång ni vill referera till olika förslag.
Jag skulle vara intresserad av att hjälpa till med utvecklingen. Ni kan skicka ett PM till mig om ni vill ha min hjälp.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
3,1415926535 skrev:
So 8 years in the making and still no update/upgrade? Hur långt har ni kommit? Är det någon som jobbar på det?
Vilka förslag har ni fått hittills? Kan ni inte göra en sammanställning så att jag slipper gå igenom 300+ svar i den här tråden? Det skulle kunna hjälpa er också om ni hade en sammanställning. Jag kan inte tänka mig att ni heller vill gå igenom 300+ svar här i forumet för varje gång ni vill referera till olika förslag.
Jag skulle vara intresserad av att hjälpa till med utvecklingen. Ni kan skicka ett PM till mig om ni vill ha min hjälp.
Läs de här trådarna:
Nyheter och framtid på Pluggakuten
Info om forumuppdateringen
- 3,1415926535
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2007-06-03
- Inlägg: 398
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Tack för uppdateringen! Jag har missat de trådarna.
Kul att det äntligen ska hända saker här. Jag hoppas bara att de lyckas bevara mycket av det innehåll som redan är skapat här. Det är alltid problematiskt när man byter plattformar att det "skiter sig" och man startar på en ny kula. Det är inte för att det är omöjligt att migrera innehåll... det är ju bara nollor och ettor ändå... men det kräver ofta så mycket jobb att man hellre väljer att hoppa av det tåget och starta om på ett nytt lok. Så gammalt innehåll försvinner och man måste registrera om sig, med mera. Så jag hoppas att de lyckas bra med de här bitarna.
Jag har ju också ett sånt där "konstigt" användarnamn. Jag hoppas kunna behålla det.
Jag vet att det inte går att registrera såna användarnamn på många forum, speciellt om det innehåller kommatecken. Så jag hoppas att mitt irrationella namn överlever övergången till det nya forumet.
Senast redigerat av 3,1415926535 (2016-03-26 05:26)
- Yngve
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-09-13
- Inlägg: 2941
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Jag vill att LaTex-modulen ska kunna hantera färgläggning.
Ibland vill man färglägga delar av ett uttryck, typ så här:
Koden för detta är:
\frac{{\color{Red} x^{3}}-{\color{Blue} 2x^{2}}+{\color{Magenta}x}}{x^{2}+x}
Men det funkar inte här på Pluggakuten med nuvarande LaTex-avkodare, dvs
[tex ]\frac{{\color{Red} x^{3}}-{\color{Blue} 2x^{2}}+{\color{Magenta}x}}{x^{2}+x}[/tex ]
får resultatet:
Se även min fråga här:
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … ?id=125174
Nothing else mathers
- Eelluuxx
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-03-01
- Inlägg: 1125
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Yngve skrev:
Jag vill att LaTex-modulen ska kunna hantera färgläggning.
Ibland vill man färglägga delar av ett uttryck, typ så här:
http://i.imgur.com/tyO1eXc.jpg
Koden för detta är:
\frac{{\color{Red} x^{3}}-{\color{Blue} 2x^{2}}+{\color{Magenta}x}}{x^{2}+x}
Men det funkar inte här på Pluggakuten med nuvarande LaTex-avkodare, dvs
[tex ]\frac{{\color{Red} x^{3}}-{\color{Blue} 2x^{2}}+{\color{Magenta}x}}{x^{2}+x}[/tex ]
får resultatet:
Se även min fråga här:
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … ?id=125174
Mycket bra idé! ![]()
- Stuart
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2016-03-29
- Inlägg: 40
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Verkar inte hända så mycket med detta projekt.
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Stuart skrev:
Verkar inte hända så mycket med detta projekt.
Se följande tråd:
http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewforum.php?id=8
EDIT:
Länkade fel.
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … ?id=117580
Tack, Skaft.
Senast redigerat av statement (2016-07-04 11:52)
- sprite111
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2011-02-08
- Inlägg: 1002
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Frågan är när är sommaren 2016 slut. Nä... ta den tid som behövs ![]()
Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann
- 3,1415926535
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2007-06-03
- Inlägg: 398
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Ja, inte har det hänt något ännu. Det borde ha hänt vid det här laget tycker jag. Man ska inte lova något man inte kan hålla. Men för mig fungerar det bra med forumet som det är redan. Det vill säga om vi nu inte kan få ett helt nytt forum på plats av en eller annan anledning. Givetvis skulle det vara uppskattat med en uppdatering. Men det behöver ju inte vara en total omvandling med de modernaste och vassaste webbteknikerna. Man behöver inte ta sig vatten över huvudet om man säger så...
- anders45
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2015-03-23
- Inlägg: 813
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Hej, kan man inte så samma storlek för text och för formler?
Det gör det lättare att läsa inslagen.
vänligen
Anders45
Senast redigerat av anders45 (2016-09-11 08:57)
- arashfasihi
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2016-09-13
- Inlägg: 3
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Hej på er!
Jag ska bara tacka er för denna häftig och användbar sidan. ![]()
Senast redigerat av arashfasihi (2016-09-25 07:18)
- 3,1415926535
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2007-06-03
- Inlägg: 398
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Var kan man se en sammanställning av alla förslag hittills? Jag orkar inte läsa igenom allt nu. Så ursäkta om det redan har varit framme, men mitt förslag är att man implementerar någon form av penninmatning. Att man alltså skriver på en speciell arbetsyta med musen eller en digitalpenna och kan posta det i forumet, antingen som det är, alltså raster grafik eller får det omvandlat till TeX kommandon vilket skulle vara ännu bättre för framtiden, t.ex. för att kunna göra TeX baserade sökningar, redigera, m.m.
Ett annat förslag är också att man anpassar forumet för enklare och snyggare visning på mobiltelefoner och surfplattor. Det säger sig självt egentligen när man designar en ny stor webbplats idag.
Det kanske viktigaste just nu vore att få till någon form av ansiktslyftning. Så istället för att fylla på här med X antal förslag på funktioner och finesser, så kanske vi kan nöja oss med 2 eller 3 bara för tillfället? Så kan vi fylla på med mer vartefter och kalla det för den "agila metoden". ![]()
Senast redigerat av 3,1415926535 (2016-10-26 13:04)
- Aya2002
- Medlem
Offline
- Registrerad: 2016-11-13
- Inlägg: 22
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Ny look så att den ser mer professionell ut, och inte som en 100% forum utseende
Hej! Jag heter Aya Omar och är 14 år gammal. Hjälper till med allt från matematik, NO, SO, Svenska och Engelska.
Kontakta mig på PM om du undrar något.
Besök gärna min webbsida: http://www.aya.alnayme.com
- statement
- Moderator
Offline
- Registrerad: 2012-09-07
- Inlägg: 4314
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
3 inlägg borttagna. Ellen17, skapa en egen tråd (se ditt PM för innehållet i de borttagna inläggen). /moderator
Tråd låst
- Forum
- » Om Pluggakuten.se
- » [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
