Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
- TB16
- Medlem
- Registrerad: 2014-11-05
Re: [FORUMUPPDATERING] Önskelista för nytt forum [Tråd låst]
Om jag har fått svar på en fråga men ändå inte förstår, så tycker jag ni skall programmera systemet så att det lägger märke till frågetecken i trådens senaste inlägg så att en fråga fortfarande är markerad som olöst. Exempelvis med en färg så att man lätt kan navigera bland lösta och olösta trådar. Risken är annars att man tror att tråden är "löst" bara för att tråden är besvarad.
- Lychee
- Medlem
- Registrerad: 2015-11-23
Är ny här men jag tycker att sidan borde anpassas så den blir i storbild på alla enheter. Den ser lite gammaldags ut nu i och med att inte sidan upptar hela skärmen utan bara som en centrerad kolumn. Det mesta kan även bli tydligare och enklare att hitta.
Det borde även finnas en funktion som gör att man kan "gilla" andras svar så det bästa svaret hamnar högst upp som på t.ex. Yahoo answers och Reddit.
Ett annat önskemål är möjligheten att kunna göra sin profil lite mer personlig så andra kan kika in och få en bättre uppfattning om varandra - kanske fylla i vad man studerar till eller vilka ämnen.
En annan sak jag tror skulle uppskattas är om det fanns möjlighet att skapa grupper. T.ex. studiegrupper där folk som går samma utbildning kan hjälpa varandra och plugga tillsammans inom en sluten grupp eller folk med samma intressen kan filosofera tillsammans/diskutera ämnen internt. Eller kanske en språkutbytesgrupp där man kan byta ut de språk man kan och i gengäld få lära sig ett annat språk (tycker jag som språkentusiast i och med att merparten av sidan just nu handlar om matematik).
Tack för att ni kollar på våra förslag.
“If you don’t have passion for something, you shouldn’t be doing it in the first place.” - Lee Alexander McQueen
(Därför gör jag inte något jag inte känner för.)
- Luft
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-18
Kul att du har synpunkter, Håller med dig. Om du är jätteintresserad av att lära dig ett nytt språk, finns det möjligthet på reddit. Fast du kanske ville mer på den här sidan. Men om du nu vill göra det och inte vill vänta på att de eventuellt fixar det här. (Kommer troligen inte hända)
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.
- turpin
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-04
Det vore roligt om det fanns en funktion så att man kan posta statusuppdateringar och att de senaste statusuppdateringarna kommer upp på något ställe på startsidan så att man kan scrolla igenom dem och gilla/kommentera eller något i den stilen. Ibland vill man bara dela med sig av en tanke utan att behöva starta en diskussion
jag tror att det skulle kunna vara nyttigt för då blir vi lite mer som en familj här heh ![]()
/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm
- Faris
- Medlem
- Registrerad: 2013-02-05
Införa en like-knapp!
"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)
Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand
- Rikard
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-31
Hej!
Jag tänkte, eftersom vi oftast är här för att vi behöver hjälp och man många gånger inte hjälper andra.(stämmer in på mig iallafall.)
Därför tänkte jag ifall pluggakuten kunde införa så att;
När man ska skriva ett inlägg måste man först skriva/hjälpa en (eller 3?) annat/andra inlägg innan man själv får publicera ett eget inlägg.
Positivt
· Fler folk får hjälp
· Ett aktivare forum
· Eventuellt högre betyg
· Fler och nöjdare medlemmar (Antalet medlemmar ökar då man oftast får sin hjälp)
Negativt
· Ifall man inte kan hjälpa någon. (Däremot kan man skriva sin åsikt om något/Eller försöka
hjälpa, många gånger kan man själv lära sig något genom att försöka)
· Vet ej hur man genom för, men någon påhittig snubbe kanske kan genomföra det? ![]()
Senast redigerat av Rikard (2015-12-21 11:39)
- Luft
- Medlem
Rikard skrev:
Hej!
Jag tänkte, eftersom vi oftast är här för att vi behöver hjälp och man många gånger inte hjälper andra.(stämmer in på mig iallafall.)
Därför tänkte jag ifall pluggakuten kunde införa så att;
När man ska skriva ett inlägg måste man först skriva/hjälpa en (eller 3?) annat/andra inlägg innan man själv får publicera ett eget inlägg.
Positivt
· Fler folk får hjälp
· Ett aktivare forum
· Eventuellt högre betyg
· Fler och nöjdare medlemmar (Antalet medlemmar ökar då man oftast får sin hjälp)
Negativt
· Ifall man inte kan hjälpa någon. (Däremot kan man skriva sin åsikt om något/Eller försöka
hjälpa, många gånger kan man själv lära sig något genom att försöka)
· Vet ej hur man genom för, men någon påhittig snubbe kanske kan genomföra det?
Alltid när jag är inne på pluggakuten har någon fått svar, varför tvinga folk att hjälpa andra när många tycker det är roligt att hjälpa andra!
De flseta får ju hjälp tillslut
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Jag tror att det skulle leda till färre personer som ställer frågor, om man skulle vara tvungen att "betala" först innan man skulle kunna ställa sin fråga. Skulle man vara tvungen att ställa frågor för att få lov att svara också? I så fall skulle jag ligga illa till!
- BaraUndrar
- Medlem
- Registrerad: 2015-12-29
Hej!
Jag kom på att tänka att det oftast finns personer som ställer frågor som redan ställts förut, och då tänker jag att om det borde finnas någon sorts funktion som dyker upp när man skrivit sin fråga som lyder : "samma innehåll finns i denna tråd..klicka här för att överföras dit".
Eller något i den stilen. Väldigt dåligt förklarat, och det kanske finns någon som skrivit detta förslag redan. Tänkte att man slipper skapa nya trådar när liknande redan finns.
Dock kanske det är ens ansvar att först googla innan man gör en tråd.
Nicke nyfiken /
- Smaragdalena
- Medlem
Ganska ofta är det någon som kommer ihåg att han/hon redan svarat på den frågan tidigare och länkar till den gamla frågan. Min gissning är att det är ganska svårt för ett datorprogram att avslöja att det är en "gammal" fråga, om den inte är identiskt lika.
- Teknik314
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-13
Smaragdalena skrev:
Ganska ofta är det någon som kommer ihåg att han/hon redan svarat på den frågan tidigare och länkar till den gamla frågan. Min gissning är att det är ganska svårt för ett datorprogram att avslöja att det är en "gammal" fråga, om den inte är identiskt lika.
Egentligen kan man göra en egen sökfunktion på Pluggakuten som har samma funktion som google, bortsett från att resultaten endast kommer från denna sida? ![]()
Sista året på Teknikprogrammet
- Smaragdalena
- Medlem
Det finns väl redan, högst upp på sidan "Sök i forumet", men jag vet inte om det betyder hela Pluggakuten eller bara t ex kemiforumet - och jag vert inte hur bra sökfunktionen är.
- statement
- Moderator
- Registrerad: 2012-09-07
Ni kan använda den lite mer avancerade sökfunktionen nedan om ni ska söka i specifika forum.
http://www.pluggakuten.se/forumserver/search.php
- Bubo
- Medlem
- Registrerad: 2015-12-28
Det vore smidigt att kunna lägga in en bild direkt i ett svar.
- Luft
- Medlem
Bubo skrev:
Det vore smidigt att kunna lägga in en bild direkt i ett svar.
- Luft
- Medlem
En grej som verkligen borde finnas är "HJÄLP" tydligt högst upp på sidan. Där de visar hur man laddar upp bild, skapar tråd, ritar grafer med graffunktionen, använder mathsymboliser etc
- Teknik314
- Medlem
Flashback har ju något som visar hur många som läser ett inlägg. Kan inte vi ha något åt det hållet? ![]()
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Teknik314 skrev:
Flashback har ju något som visar hur många som läser ett inlägg. Kan inte vi ha något åt det hållet?
Jag vet inte om jag missförstår dig, men går man in på ett delforum (t.ex. Om Pluggakuten.se, där denna tråd ligger) så kan man ju se i en av de högra spalterna hur många som har varit inne på varje tråd. T.ex. har denna tråd haft hela 121258 visningar i skrivande stund. ![]()
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- Teknik314
- Medlem
Jag kanske var otydlig.
Jag menar att man kan se hur många som läser en tråd "just nu". Hajar du? ![]()
Edit; Stavfel. Skrev från mobiltelefonen och det funkade inte riktigt... ![]()
Senast redigerat av Teknik314 (2016-01-05 09:13)
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Teknik314 skrev:
Jag kanske var otydlig.
Jag menar att man kan se hur nå fall som läser en tråd "just nu". Hajar du?
I see! Ja, det kan man ju däremot inte i dagsläget.
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- Robbas
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-14
Hur går detta egentligen? Var ju ett tag sen tråden skapades. Jag kan gärna betatesta ![]()
- Teknik314
- Medlem
Robbas skrev:
Hur går detta egentligen? Var ju ett tag sen tråden skapades. Jag kan gärna betatesta
Jag tror dom är ute någon som är lite yngre, jag kanske ![]()
- statement
- Moderator
- Registrerad: 2012-09-07
Robbas skrev:
Hur går detta egentligen? Var ju ett tag sen tråden skapades.
- Robbas
- Medlem
Sommar 2016. Bra grejer!
- Robbas
- Medlem
Tänkte sammanfatta vad jag tycker är viktigast.
¤ Notifikationer, vid citering, svar på egna skapade trådar, PM
¤ Tack/like/bra svar-knapp. Eventuellt så att bästa svar fokuseras på något sätt - likt http://stackexchange.com/
¤ Få poäng baserat på antal inlägg/antal tack/like för att visa vilka användare som ger bra svar
¤ Basera en medlems "status" (eller vad det kallas - att jag står som Medlem) på antal inlägg. Tex Nybörjare, rutinerad etc. Ganska likt föregående punkt.
¤ Framsidan, att ha en sektion med senaste inlägg bör vara kvar men även en sektion med enbart nya trådar, kanske en för populära trådar. Se hur http://fragbite.se/ har.
¤ Komma till Visa alla mina inlägg på ett tryck. Denna sida använder jag definitivt mest för att se ny aktivitet. Eventuellt ha en egen sektion för detta på startsidan.
¤ Skapa ny tråd-knapp alltid synlig, därefter väljer man forumdel etc. Alldeles för många som frågar hur man skapar ny tråd. Vi vill ju ha nya trådar, det vi lever för ;D
¤ Allmänt fräscha upp sidan och göra den modernare. Kanske mer interaktiv med dropdown alternativ vid hover etc.
¤ Numrera inläggen i en tråd. Enklarare att referera till ett inlägg då, tex säga som #3 sa är... Eventuellt kunna highlighta en användare med @statement för att den användaren får en notifikation att han nämnts i ett inlägg.
¤ En mobilversion av websidan. Går ju att använda nu men blir en del zoomande etc. Skulle vara trevligt med mobilanpassat.