Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[BI 1/A] Ålexpert sökes
- kwame
- Medlem
- Registrerad: 2012-03-26
[BI 1/A] Ålexpert sökes
Hmm, jag skulle välja en art som är utrotningshotad och kolla upp varför den är utrotningshotad och hur man kan förhindra det - jag valde Ålen.
Dock blev jag väldigt fascinerad av ålen, att de byter skepnad beroende på vilket stadie de befinner sig i. Sedan förstår jag inte hur/varför de ändrar sitt matsmältningssystem strax innan de kommer tillbaks till Sargassohavet så att de inte kan uppta någon näring?
Vad är poängen i att göra så att de lever på "lånad" tid? Finns det någon nytta i det? Alltså, allting som händer i naturen brukar ju ha en anledning men det här ser jag ingen anledning til.. Och varför parar de sig enbart i Sargassohavet?
Sedan har jag läst att det finns "Branteviksålen" som förmodas vara 150 år gammal, det måste ju nästan vara en myt? Vore ju konstigt om det finns en som är 150 år gammal när de flesta i vilt tillstånd dör runt 20 efter att de lekt.
- Nörden
- Medlem
- Registrerad: 2009-02-23
Re: [BI 1/A] Ålexpert sökes
Kolla gärna in det här http://www.intab.se/CM.php?PageID=189151
- ina
- Medlem
- Registrerad: 2009-04-06
Re: [BI 1/A] Ålexpert sökes
Rekommenderar dig att läsa Isabella Löwins bok Tyst hav också...
One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.