Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

högskola

Borgar
Medlem

Registrerad: 2011-02-16

högskola

Hej!
Jag vill göra mitt första högskoleprov till hösten och nu undrar jag om det är värt och köpa boken (den kompletta guiden till högskoleprovet). Jag har lånat den från biblioteket och gått igenom engelska delen samt en del av svenskan men sanningen är att jag hann inte med mattedelen och nu måste jag lämna tillbaka den efter att ha haft den 4 veckor hemma.
Rekommenderar ni mig att köpa boken, vad hade ni gjort i min situation.
Jag behöver era tips!

NiklasA
Medlem

Registrerad: 2007-12-16

Re: högskola

Ingen aning, men om du har den kan du väl skumma igenom de delar du inte läst innan du lämnar tillbaka den och se om det kan vara något värt att köpa?

Vad tog matematikern med sig när han gick till sjöss? En log-bok såklart!

originaleaz
Avstängd

Registrerad: 2012-03-25

Själv tränar jag genom att repetera matematik 1c under sommaren och genom att läsa SvD:s ''under strecket'' och The Economist, tycker det räcker.

En moderator kan gärna bannlysa kontot på livstid
/OriginalEaz

Chikkolle
Medlem

Registrerad: 2012-07-28

Jag hade nog aldrig lagt pengar på en bok inför högskoleprovet. Jag satte 1,4 på första provet och jag hade inte pluggat mer än att jag skummat igenom de gamla proven som ligger på internet lite grann när jag satt och inte hade något bättre för mig kvällen innan provet.
Jag klarade knappt tillräckligt många godkänt för att få en gymnasieexamen och jag satte ändå rätt höga poäng på högskoleprovet. Högskoleprovet är verkligen inte svårt, det handlar mer om att inte få panik och komma ihåg att använda skallen.
Mitt tips är att fräscha upp dina huvudräkningskunskaper inför provet, om du är van vid att alltid använda miniräknare (som jag var, vi hade ju alltid miniräknare med oss till alla lektioner och alla prov så det blev att man slog in hur lätta saker som helst på räknaren).
Att sitta och skriva så länge som man gör när man gör provet, alltså en hel dag, kan också dra ner resultatet om du inte är förberedd. Det ligger prov från tidigare år ute på nätet, skriv ut ett i högen, packa matsäcken och åk in till biblioteket och sätt dig (eller sätt dig någonstans hemma om du hellre vill det). Följ tidsangivelserna för provet, inklusive pauserna.

Det kommer säkerligen att gå hur bra som helst för dig smile

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

Kan du inte låna om boken om du vill hinna läsa hela?

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

Borgar
Medlem

ina skrev:

Kan du inte låna om boken om du vill hinna läsa hela?

Nej, jag fick inte det för det var flera som stod på kö.

Borgar
Medlem

Chikkolle skrev:

Jag hade nog aldrig lagt pengar på en bok inför högskoleprovet. Jag satte 1,4 på första provet och jag hade inte pluggat mer än att jag skummat igenom de gamla proven som ligger på internet lite grann när jag satt och inte hade något bättre för mig kvällen innan provet.
Jag klarade knappt tillräckligt många godkänt för att få en gymnasieexamen och jag satte ändå rätt höga poäng på högskoleprovet. Högskoleprovet är verkligen inte svårt, det handlar mer om att inte få panik och komma ihåg att använda skallen.
Mitt tips är att fräscha upp dina huvudräkningskunskaper inför provet, om du är van vid att alltid använda miniräknare (som jag var, vi hade ju alltid miniräknare med oss till alla lektioner och alla prov så det blev att man slog in hur lätta saker som helst på räknaren).
Att sitta och skriva så länge som man gör när man gör provet, alltså en hel dag, kan också dra ner resultatet om du inte är förberedd. Det ligger prov från tidigare år ute på nätet, skriv ut ett i högen, packa matsäcken och åk in till biblioteket och sätt dig (eller sätt dig någonstans hemma om du hellre vill det). Följ tidsangivelserna för provet, inklusive pauserna.

Det kommer säkerligen att gå hur bra som helst för dig smile

Tack, ska försöka göra som du säger smile

Sidfot