Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

engelska böcker

Borgar
Medlem

Registrerad: 2011-02-16

engelska böcker

Hej!
Jag har alltid velat  få en så bra engelska så möjligt men det jobbiga är när man ska läsa en bok och bli tvungen att slå upp ord som man ej förstår. Jag är den som är så nogrann och vill få reda på vad alla svåra ord betyder. Jag har gjort det här flera gånger med olika böcker och fått skriva ner väldigt många ord. Men problemet är att jag glömmer vissa efter ett tag rättare sagt det jag kommer ihåg av dem är kanske 20 procent dvs sådana som fastnar i hjärnan.

Hur tycker ni att jag ska göra ska jag fortsätta på det sättet eller finns det andra sätt man kan använda sig av för att utvidga sitt engelska språk?

Har ni tips på bra böcker inför engelska c?

Hannosha
Medlem

Registrerad: 2011-03-05

Re: engelska böcker

Gör ett "test" på glosorna, finns glosboken.se ..

Kolla på engelska serier, läs böcker lyssna på musik, radio. Osv.

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

Om 20% av orden fastnar ska du nog vara ganska nöjd! smile

I många böcker använder de sig av ord som inte är så vanliga liksom i "allmänt tal", vilket ofta betyder att man läser och översätter dem en gång, sen använder man dem inte så mycket mer, vilket gör att det inte är så konstigt att man glömmer bort många ord man läser.

Läs böcker som inte innehåller en massa svåra ord på varenda sida, men lär dig de som du väl stöter på. En bok jag läst som var relativt enkel på engelska och inte innehöll överdrivet mycket svåra ord var nog Atonement av Ian McKellan.

Sen tycker jag inte du ska haka upp dig så mycket på att översätta vartenda ord. Jag var också sån förut men då blir det till slut inte roligt längre och då lär mig sig sämre och kommer inte framåt. Det betyder inte att du inte kommer lära dig nya ord, många gånger förstår du dem ändå pga sammanhanget.

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

beckabäst
Medlem

Registrerad: 2011-11-12

I takt med att du läser svårare och svrare böcker kommer du att lära dig fler ord även om du kanske inte vet deras exakta betydelse på svenska. Och om du inte läser allt för svåra böcker så används orden i tillsammans med andra ord som du vet vad de betyder och på så sätt så kan du ha en förståelse för vad de betyder på ett ungefär.

International Baccalaureate (IB), åk 2.
HL: Engelska, svenska, historia och filosofi.
SL: Franska, biologi och matte.

Zee
Medlem

Registrerad: 2010-05-13

David Baldacci´s deckare är alltid otroligt spännande, speciellt på engelska wink

Kaizen!

Sidfot