Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ma C] Hur Gick Nationella I Matte 2c För Er?

huda321
Medlem

Registrerad: 2012-04-19

Re: [ma C] Hur Gick Nationella I Matte 2c För Er?

har någon gjort den muntliga delen?

huda321
Medlem

tack så mkt, tyvärr fick jag fel svar

terggo skrev:

i.imgur.com/ZNUa1.jpg

huda321
Medlem

den där uppgiften då man skulle ta reda på P, hur gjorde ni o vad fick ni för svar?

TimBerg
Medlem

Registrerad: 2012-02-05

Vad händer ifall man inte skrev provet? Jag gjorde inte det, har dessutom ett legitimt läkarintyg på varför... Viss bör jag få en chans att göra det också? Tack! smile

Ekologisk
Medlem

Registrerad: 2009-05-02

TimBerg skrev:

Vad händer ifall man inte skrev provet? Jag gjorde inte det, har dessutom ett legitimt läkarintyg på varför... Viss bör jag få en chans att göra det också? Tack! smile

Det är tillåtet att låta en elev som inte genomfört det nationella provet vid det ordinarie
provtillfället att göra provet eller en variant av provet, alternativt del av provet, vid ett senare
tillfälle men det är upp till rektor att besluta om detta. Det som är avgörande är att provet ska
vara ett stöd vid bedömning och betygssättning. Läraren avgör vilket underlag han eller hon
behöver för betygssättning. Vid inrapportering av resultat till Skolverket (eller genom SCB)
räknas även de prov som genomförts vid ett senare tillfälle, såvida det inte är tydligt att elevens
resultat har påverkats av att eleven känt till stora delar av provets innehåll innan hon/han gjorde
provet.

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

TimBerg
Medlem

Registrerad: 2012-02-05

Tack för svar! Pratade med min lärare idag, han påstår att det är sekretess på provet och därför blir jag tvungen att göra höstprovet till julen...

Choco
Medlem

Registrerad: 2012-05-05

Våran klass gjorde inte Nat.smile Vi behövde inte så vi gjorde inte det=P

samenforcer
Medlem

Registrerad: 2011-05-23

hmm jag fick fram samma svar men jag tog en svårare väg...

samenforcer
Medlem

x-koordinaten blev 5

huda321
Medlem

menar du x- koordinaten för P eller?

samenforcer skrev:

x-koordinaten blev 5

samenforcer
Medlem

hazrulz jag fick det till x=5

samenforcer
Medlem

huda, ja

Cathryn
Medlem

Registrerad: 2011-02-07

Det gick bättre än Ma1c iaf... Saknar för tillfället 4 poäng varav 1 A-poäng för att nå A, som jag tänker fixa på muntliga imorgon smile

fysikfan
Medlem

Registrerad: 2012-03-22

Cathryn och resten vad fick ni för svar på frågan innan sista frågan på första delen. Frågan var typ x^2 -(a-4)^2 = 0 man skulle svara så enkelt som möjligt, jag fick a till 0,5 och x till -0,5 fick ni samma?

Hazrulz
Medlem

Registrerad: 2011-12-15

samenforcer skrev:

hazrulz jag fick det till x=5

Jag har fått bekräftat att 2 + (19)^0.5 är rätt dock.
Dessutom så stod det att man skulle svara exakt vilket inte skulle vara väsentligt ifall svaret skulle bli 5.

Edit:
Ifall du kommer ihåg vilken rät linje det var så kan jag visa dig hur jag gjorde.

Senast redigerat av Hazrulz (2012-05-28 13:32)

huda321
Medlem

jag fick att P var 8,7

fysikfan
Medlem

hazrulz, .. jag gjorde så här att jag först fick fram ekvationen genom avståndsformeln från origo till punkten P = x+y=100 sedan visste du att den räta linjen var y=2x sätt bara in 2x som y och lös ut vad x är då blir x = 5, jag kollade på en tidigare uppgift av samma resonemang, punkten på avståndet från origo var 24 längdenheter från den där linjen dock. Minns inte vilket tal det var men det var från 1998 och de var jävligt identiska, obviously...

fysikfan
Medlem

Cathryn
Medlem

Registrerad: 2011-02-07

fysikfan skrev:

Cathryn och resten vad fick ni för svar på frågan innan sista frågan på första delen. Frågan var typ x^2 -(a-4)^2 = 0 man skulle svara så enkelt som möjligt, jag fick a till 0,5 och x till -0,5 fick ni samma?

x^2 - (a-1)^2 = 0 var det. Jag är ganska säker på att det var en av frågorna jag tappade poäng på tongue svarade något i stil med att a = -1/3 och x = +- 4/3, fast tror egentligen inte den gick att lösa med siffror eftersom man behöver lika många ekvationer som variabler för att lösa dem. svaret skulle säkert vara x = a-1 och a= x+1.

Hazrulz
Medlem

Registrerad: 2011-12-15

fysikfan skrev:

hazrulz, .. jag gjorde så här att jag först fick fram ekvationen genom avståndsformeln från origo till punkten P = x+y=100 sedan visste du att den räta linjen var y=2x sätt bara in 2x som y och lös ut vad x är då blir x = 5, jag kollade på en tidigare uppgift av samma resonemang, punkten på avståndet från origo var 24 längdenheter från den där linjen dock. Minns inte vilket tal det var men det var från 1998 och de var jävligt identiska, obviously...

Förstår inte riktigt vad du menar, den räta linjen var väl typ y=2x-5?
I alla fall så här gjorde jag:

Avståndsformeln lyder d= ((x-x2)^2+(y-y2)^2)^0.5
Det var avståndet till origo som söktes, då vet man en punkt: (0.0)
Då har vi detta: 10=((0-x2)^2+(0-y2)^2)^0.5
Den andra punkten är okänd, då lämnar vi x2 som x men vi lämnar inte y2 som y för att vi vill ha en lösbar ekvation. y=2x-5 så då ersätter vi bara y med 2x -5 och för följande:
10=((0-x)^2+(0-(2x-5))^2)^0.5
Sedan är det bara att lösa ekvationen och x blir då 2+- (19)^0.5, eftersom de enbart sökte en lösning i första kvadranten så stryker vi x=2-(19)^0.5 och 2+(19)^0.5 blir vårt svar.

Senast redigerat av Hazrulz (2012-05-29 03:41)

UoYevoLI.ILoveYou
Medlem

Registrerad: 2009-10-13

Är det någon som ska göra matte nationella 2c 14 december? Kommer det bli samma prov som gjordes i maj eller är det en ny?
Tips på vad man kan träna på/hur man kan träna uppskattas smile

Senast redigerat av UoYevoLI.ILoveYou (2012-12-11 15:27)

fellesh
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Ha så kul så länge ni kan!
1c var svårare än 2c tyckte jag iaf, 2c är ju ett rent skämt.
Ska ha NP i 3c imorn, det är ett rent helvette, bara nya grejer (som förvisso är intressant), men jag tycker att det var dumt att pressa ihop matte C och lite av matte D i en enda kurs på ett halvår (iaf för mig).
Så njut nu innan helvette kommer wink

UoYevoLI.ILoveYou
Medlem

fellesh skrev:

Ska ha NP i 3c imorn, det är ett rent helvette, bara nya grejer (som förvisso är intressant), men jag tycker att det var dumt att pressa ihop matte C och lite av matte D i en enda kurs på ett halvår (iaf för mig).

Vad handlade 2c mest om? Geometri/algebra eller statistik? gillar inte statistik så jag hoppas verkligen att inget av det kommer.
Men lycka till med 3c och hoppas att allting går bra smile

fellesh
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

UoYevoLI.ILoveYou skrev:

fellesh skrev:

Vad handlade 2c mest om? Geometri/algebra eller statistik? gillar inte statistik så jag hoppas verkligen att inget av det kommer.
Men lycka till med 3c och hoppas att allting går bra smile

2c var ganska mycket geometri, men i slutet bombar de med standardavvikelse och statistik..logaritmer och sånt skit.

Det gick bra på första delen förresten, sen andra delen hade vissa väldigt lätta frågor, och vissa väldigt, väldigt svåra..så aa vi får väl se vad det blir smile

UoYevoLI.ILoveYou
Medlem

Okej tack så mycket. Du har säkert gjort ett bra jobb, hoppas att jag också gör det. Får man fråga vad du fick på nationella 2c?  blir kanske lite offtopic här med betygsnack... Så jag Har skickat ett pm till dig smile

Sidfot