Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Sidor: 1
- Forum
- » Gymnasiematematik
- » [MA C]Hur högt blir trädet? - Finn ett uttryck för sammanlagda längden
[MA C]Hur högt blir trädet? - Finn ett uttryck för sammanlagda längden
- danzdanz
- Medlem
- Registrerad: 2011-10-27
[MA C]Hur högt blir trädet? - Finn ett uttryck för sammanlagda längden
Hej! Jag har fastnat och behöver hjälp med en uppgift inför mitt kommande matematikprov i matte C angående Talföljder.
Det här är uppgiften:
"Tänk dig att du har planterat ett träd. Första året växer trädet 100 cm rakt upp. Andra året växer det i toppen ut tre grenar som vardera är 40 cm långa.
Tredje året växer det i spetsen av varje gren ut tre nya grenar, som vardera är 3/5 * 40cm = 24cm.
Detta upprepas följande år, så att längden av varje ny gren är 3/5 av den tidigare grenens längd.
3 b). Finn ett uttryck för sammanlagda längden g(nedsänkt)n cm efter n år. Vad händer med längden då n växer obegränsat?"
Vi vet att längden för grenarna per år är 40*(3/5)^(n-1) och att ökningen med grenar per år är 3^n.
Jag har försökt och fått ut att (40(1-(0.6^(n-1)*3^n)))/(1-(0.6*3)) = g(nedsänkt)n. Men vet inte om formeln är korrekt då jag inte lyckas lösa
Vad händer med längden då n växer obegränsat?
.
Hjälp snälla!
Bra att veta:
Summaformel för geometrisk talföljd:
S = (a1*(1-k^n))/(1-k)
Senast redigerat av danzdanz (2012-05-06 15:20)
- danzdanz
- Medlem
- Registrerad: 2011-10-27
Re: [MA C]Hur högt blir trädet? - Finn ett uttryck för sammanlagda längden
Behöver verkligen förstå den här uppgiften! Hjälp mig någon?! Be kind!
- Heaven99
- Medlem
- Registrerad: 2015-11-15
Re: [MA C]Hur högt blir trädet? - Finn ett uttryck för sammanlagda längden
.
Sidor: 1
- Forum
- » Gymnasiematematik
- » [MA C]Hur högt blir trädet? - Finn ett uttryck för sammanlagda längden