Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [ÅK 7-9]Genetik: Vita + röda blommor

[ÅK 7-9]Genetik: Vita + röda blommor

AliceNora
Medlem

Registrerad: 2012-04-06

[ÅK 7-9]Genetik: Vita + röda blommor

Kommer inte ihåg uppgiften exakt men ungefär så här:

a) Jag planterade vita blommor i min rabatt och min granne planterade röda blommor i sin rabatt. Året efter det kom det upp några röda blommor i min rabatt (jag hatar de röda blommorna). Hur är detta möjligt?

b) Min mor älskade de röda blommorna och grävde upp dom och planterade dom hos sig. Kommer hon få en rabatt med röda eller vita blommor?

c) Finns det någon chans att jag kan få tillbaka en rabatt med bara vita blommor och är de röda blommorna recensiva eller dominanta?

Tacksam för svar! Gärna så utförligt som möjligt med korsningsschema och så, säg till om jag formulerat frågan otydligt (minns inte exakt).

Bluerabbits
Avstängd

Registrerad: 2009-01-28

Re: [ÅK 7-9]Genetik: Vita + röda blommor

Uppkom det några rosa blommor? Antar inte det... isåfall är de röda blommorna dominanta.

R = röd blomma (dominant)
v = vit blomma (recessiv)

Klarar du att göra ett korsningsschema nu? smile

AliceNora
Medlem

Nej, inget om rosa blommor. Kan du svaret på dom andra? Nej jag kan inte göra korsningschema bara för att jag vet vilka som är dominanta, kan du hjälpa mig med a b och c? smile Sen har jag en till fråga också:
Beskriv skillnaden mellan vanlig celldelning och reduktionsdelning?
Tack!

Senast redigerat av AliceNora (2012-04-06 17:56)

Bluerabbits
Avstängd

Du måste lära dig hur man gör korsningsscheman, detta är något du måste kunna inför ett biologiprov. Annars når du inte de högre betygen när du ska motivera...

Såhär gör man ett korsningsschema:

http://i39.tinypic.com/2mpgxuh.png

Skillnaden mellan vanlig celldening och reduktionsdelning är att vanlig celldening sker i alla celler och reduktionsdelning sker i könscellerna. Reduktionsdelning ger halverat kromosomantal medan vanlig celldening (mitos) ger samma kromosomtal som modercellen. Dvs. om en cell ska kopiera sig som har 24 kromosompar, när den kopierar sig resulterar det i en dottercell (kopia av modercellen) som har också 24 kromosompar.

Senast redigerat av Bluerabbits (2012-04-06 18:21)

AliceNora
Medlem

Tack snälla för svaret!

Senast redigerat av AliceNora (2012-04-06 18:22)

Bluerabbits
Avstängd

AliceNora skrev:

Tack snälla för svaret!

Varsågod! Eftersom du nu vet hur man ska göra korsningsscheman så klarar du väl av att svara på a) b) och c) själv? smile

AliceNora
Medlem

Okej så om jag har fattat det rätt så kommer hennes rabatt först bli helt röd. Men sen kommer en fjärdedel (25 %) bli vit för att det recensiva röda anlaget kommer fram var fjärde gång. Men majoriteten kommer alltid vara röda blommor? Vad händer om det är en Vv och en Rv?

Bluerabbits
Avstängd

Det beror på jag antog att alla röda blommor bara var homozygot dominanta för det röda anlaget dvs. RR, om de är hetrozygot dominant så är de Rv.

A) säger att det uppkom några röda blommor så bör man anta att de röda blommorna har anlaget Rv. Du får göra ett nytt korsningsschemat då ena röda blomman har Rv som anlag och den andra vita blomman har vv som anlag. Förstår du? smile Vi har antaget att de vita blommorna är recessiva och har anlagen vv, eftersom för att ett recessivt anlag ska synas, så måste det finnas i dubbel uppsättning således vv.

B) Här antar vi att de röda blommorna mormor plockade upp hade anlaget Rv, hon får då både röda och vita blommor i sin rabatt då hon korsar Rv med Rv.

C) Det finns ingen chans att du kan få tillbaka en rabatt med  bara vita blommor, eftersom du korsarröda  blommor med anlagen Rv eller RR. Det kommer alltid finnas både vita blommor (vv) och röda blommor (Rv och RR).

Senast redigerat av Bluerabbits (2012-04-06 18:35)

AliceNora
Medlem

Okej, jag förstår allt förutom hur man ska veta när man ska anta vad?

Senast redigerat av AliceNora (2012-04-06 18:43)

Bluerabbits
Avstängd

AliceNora skrev:

Okej, jag fattar allt det med korsningsteman och att något måste ha reccesivt anlag från båda sidor för att den ska kunna bli det själv. Men hur ska man veta vad man ska anta?

Ja, vad bra att du förstår! smile

När man korsar två dominanta anlag RR med RR så får man bara dominanta anlag, t.ex. Röd blomma..
När man korsar två heterozygot dominanta anlag som Rv och Rv så får man tre blommor som är röd (RR, Rv och Rv) och en vit blomma med anlaget vv.

Eftersom att vi vet detta så vet vi vad man ska anta. Man kan alltid pröva sig fram med olika anlag! big_smile

a) Gör en korsningsschema med Rv med vv och publicera korningsschemat här. smile

Senast redigerat av Bluerabbits (2012-04-06 18:46)

Hannosha
Medlem

Registrerad: 2011-03-05

Bluerabbits skrev:

AliceNora skrev:

Okej, jag fattar allt det med korsningsteman och att något måste ha reccesivt anlag från båda sidor för att den ska kunna bli det själv. Men hur ska man veta vad man ska anta?

Ja, vad bra att du förstår! smile

När man korsar två dominanta anlag RR med RR så får man bara dominanta anlag, t.ex. Röd blomma..
När man korsar två heterozygot dominanta anlag som Rv och Rv så får man tre blommor som är röd (RR, Rv och Rv) och en vit blomma med anlaget vv.

Eftersom att vi vet detta så vet vi vad man ska anta. Man kan alltid pröva sig fram med olika anlag! big_smile

a) Gör en korsningsschema med Rv med vv och publicera korningsschemat här. smile

Grym är du. Varför inte valt natur hmm ?

AliceNora
Medlem

Suck vad hopplöst det känns att inte ens kunna lägga upp en bild men så här ritade jag:

-------R------------------v
.....
.....v..Rv....................vv
.....

Alltså blir hälften vita med vitt anlag och hälften blir röda men med vitt anlag?

Senast redigerat av AliceNora (2012-04-06 19:02)

AliceNora
Medlem

Förstår inte riktigt det med hur man ska anta.. Menar du att om dom röda hade varit dominanta så hade alla blommor i hennes rabatt varit röda, men nu var det ju bara några som blivit det?

Bluerabbits
Avstängd

AliceNora skrev:

Förstår inte riktigt det med hur man ska anta.. Menar du att om dom röda hade varit dominanta så hade alla blommor i hennes rabatt varit röda, men nu var det ju bara några som blivit det?

Ja precis! smile

Du kan börja med att anta olika anlag, och sedan pröva de olika utfallen för att komma fram till det de frågar om.

Det korsningsschemat du lagt upp är helt rätt föresten, det stämmer att hälften blir röda med Rv, Rv och hälften blir vita vv och vv smile

AliceNora
Medlem

a) Dom röda blommorna är dominanta (jag antar det för att annars måste dom vita blommorna ha recensiva anlag för rött, vilket inte är så troligt). Dom röda blommorna har korsat sig med dom vita, och då har det kommit röda blommor i hennes rabatt.

b)
-------R------------------v
.....
.....

Alltså kommer hälften av hennes blommor bli röda och hälften vita, men dom kommer ha anlag för vitt.

c) De röda blommorna är dominanta och det gör att hon inte kan få tillbaka en vit rabatt utan den kommer forsätta vara blandad med röda och vita. Hälften röda, hälften vita.

Är det rätt?

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [ÅK 7-9]Genetik: Vita + röda blommor

Sidfot