Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[BI 1/A]Population
- Ink
- Medlem
- Registrerad: 2012-01-12
[BI 1/A]Population
Hej, jag har en uppgift jag håller på med som jag har lite funderingar kring.
När en växt- eller djurart försvinner, kan det få vidsträckta konsekvenser. Försök hitta ett bra exempel som visar vad som kan ske.
är det typ att tex, alla älgar skulle dö. Vad ska alla rovdjur äta då? Det blir ju att de går åt tamboskapen ännu hårdare och äter mer rådjur osv. Så det får väldigt stora konsekvenser.
nån med bra exempel?
- DAME
- Medlem
- Registrerad: 2011-08-12
Re: [BI 1/A]Population
Generellt exempel:
Producenter(typ 1) dör ut -> primärkonsumenter (minskar i antal) ->sekundärkonsumenter (minskar drastiskt) -> toppkonsumenter dör ut.
Destruenter gynnas -> (näring i marken) andra producenter (typ 2) gynnas -> annan näringskedja gynnas.
- DAME
- Medlem
- Registrerad: 2011-08-12
Sedan kan vi ha situation nr 2
Toppkonsumenter dör ut -> Sekundärkonsumenter ökar(pga. att ingen naturlig fiende finns)-> primärkonsumenter minskar (pga. ökning hos sekndärkonsumenter) -> producenter ökar->Destruenter gynnas
- Ink
- Medlem
- Registrerad: 2012-01-12
Mycket bra exempel, tackar och bockar för detta:D
- keshi_01
- Medlem
- Registrerad: 2014-10-18
hej,jag undrar vad som händer om hajarna dör ut?
hur påverkar det ett ekosystem om ett djur eller växt dör ut?
tack på förhand:)
- Johannes27
- Medlem
- Registrerad: 2016-02-05
Kod:
[tex][/tex][tex][/tex][tex][/tex][tex][/tex]
- Johannes27
- Medlem
- Registrerad: 2016-02-05
Kod:
[tex][/tex][tex][/tex][tex][/tex][tex][/tex][quote=Johannes27][tex][/tex][tex][/tex][tex][/tex][tex][/tex][/quote] [tex][/tex]