Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Polär kovalent bindning och jonbindning

[KE 1/A]Polär kovalent bindning och jonbindning

Ohoyy
Medlem

Registrerad: 2012-03-22

[KE 1/A]Polär kovalent bindning och jonbindning

Hej!

Vad är skillnaden mellan en polär kovalent bindning och en jonbindning?

Varför är NaCl en jonbindning och HCl en polär kovalent bindning(med tanke på att både Na och H har en valenselektron)? Är det för att det är större elektronegativtets skillnad?

Väldigt tacksam för svar!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A]Polär kovalent bindning och jonbindning

Ja, det beror på större skillnad i elektronegativitet. Gränsen är i o f s inte skarp, men man brukar inte vara så elak att man frågar på osäkra fall, i a f inte på gymnasiet!

Math1
Medlem

Registrerad: 2011-01-13

Jonbindningen sker mellan en ickemetall och en metall. Den är även starkare än den polära kovalenta bindningen. En polär kovalent bindning innebär enbart att den delar elektroner med ett annat ämne, du kan se det på elektronstrukturen, att det finns till exempel trippelbindningar, dubbelbindningar. Detta beror på att de delar med sig mer än ett elektronpar.

Ifall jag inte har helt fel så leder jonföreningar som är lösta i vatten eller smälta ström, men det gör inte kovalenta bindningar.

H-Cl har en stor skillnad i elektronegativitet och den är bland annat inte symmetrisk vilket gör den polär. Annars är den som en vanlig kovalent bindning, men den har skillnad i elektronegativitet.

NaCl kan man tydligt se att det är en jonbindning som bildar saltet NaCl. Med tanke på elektronegativiten som NaCl har, så är det en starkare bindning än den kovalenta. Tänk på att NaCl har en smältpunkt på 801grader, ifall jag kommer ihåg korrekt.

En jonbindning och en kovalent bindning, är den största skillnaden att jonbindningen har en mycket större elektronegativitet, och sker mellan en metall och icke-metall, som bildar ett salt.

Notera: Jag är inte helt säker på allt, men det mesta bör stämma ovan.

Senast redigerat av Math1 (2012-03-22 18:03)

Smaragdalena
Medlem

Det är inte helt riktigt att säga att jonbindningar är starkare än kovalenta bindningar. Kovalenta bindningar kan också vara väldigt starka. Trippelbindningen i en kvävemolekyl är stark, till exempel, och det hårdaste ämne somfinns, diamant, hålls ju ihop av kovalenta bindningar. Men kovalenta bindningar verkar bara INOm molekyler, och många molekyler är små. MELLAN molekyler verkar bara svagare krafter, som vätebindningar, dipol-dipolbindningar och van der Waalsbindningar. Detta gär att många ämnen med kovalenta bindningar är gaser vid rumstemperatur.

Math1
Medlem

Registrerad: 2011-01-13

Hmm, sant.

Jonbindningen är väl intramolekylär?

Argh, kan inte skriva på.mobilen

Smaragdalena
Medlem

Molekyler bildas bara genom kovalent bindnig. Det är därför man har sådana "fula" ord som formelenhet. Men om jag låter bli att märka ord tror jag du menar rätt.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Polär kovalent bindning och jonbindning

Sidfot