Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FY B]Vågor maximal ljudnivå
- Ninjastorm
- Medlem
- Registrerad: 2011-09-06
[FY B]Vågor maximal ljudnivå
Hej, en fråga som jag inte riktigt försår;
En högtalare placeras mitt emot en reflekterande vägg 0,90 m från väggen. En mikrofon som tar upp ljud från alla håll placeras mellan högtalaren och vägen. Maximal ljudnivå detekteras 0,60 m och åter igen 0,40 m från väggen. Högtalarens frekvens är 800 Hz. Bestäm ljudets hastighet i luft.
H------M------:
0,90 m
testat lite, nλ = 0,3m
(n+1)*λ = 0,5m
0,3 + λ= 0,5
λ=0,2m
v= 0,2*800=160 m/s
men rätt svar ska bli 320m/s
- sur strömming
- Medlem
- Registrerad: 2010-08-12
Re: [FY B]Vågor maximal ljudnivå
Skilj mellan två fall: högtalare -> mikrofon och högtalare -> vägg -> mikrofon. Vägskillnaden är (högtalare -> vägg -> mikrofon) - (högtalare -> mikrofon).
Maximum närmast väggen har lägst ordningstal. Med den informationen kan du bilda ekvationssystemet
Om du fastnar finns lösningsförslag i spoilern (men försök först själv!).
wabofa
- Ninjastorm
- Medlem
- Registrerad: 2011-09-06
Då förstår jag tack så mycket
- Naturaren98
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-05
sur strömming skrev:
Skilj mellan två fall: högtalare -> mikrofon och högtalare -> vägg -> mikrofon. Vägskillnaden är (högtalare -> vägg -> mikrofon) - (högtalare -> mikrofon).
Maximum närmast väggen har lägst ordningstal. Med den informationen kan du bilda ekvationssystemet
Om du fastnar finns lösningsförslag i spoilern (men försök först själv!).
Förstår ej detta