Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

När uppstår en obalans i personligheten?

nn03
Medlem

Registrerad: 2010-10-04

För det finns ett svagt överjag då måste jaget stå emot. När detet, jaget och överjaget inte går ihop. Vill något men gör något annat.

Är jag på rätt spår eller inte?

nn03
Medlem

Re: När uppstår en obalans i personligheten?

Någon som vill eller kan hjälpa mig?

nn03
Medlem

Om ni nu påstår att man får hjälp om man har försökt själv, varför får man då ingen?! :@

Har försökt i ett x antal gånger i olika trådar och i ingen av dem har jag fått någon jävla hjälp!!
Så jävla patetisk!

Square
F.d. moderator

Registrerad: 2009-06-23

Är det patetiskt när ingen besvarar din fråga på under 2 timmar? Du vet att det inte är någon som jobbar här va? Detta är ett gratis forum med folk som hjälper varandra helt frivilligt utan ersättning.

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

Hypernovan
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Go Square!

Senast redigerat av Hypernovan (2012-03-01 17:03)

Det finns ting som är oändliga:
Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-24

nn03 skrev:

Om ni nu påstår att man får hjälp om man har försökt själv, varför får man då ingen?! :@

Har försökt i ett x antal gånger i olika trådar och i ingen av dem har jag fått någon jävla hjälp!!
Så jävla patetisk!

Det som är patetiskt är att du inte förstår att det är den omvända logiken som gäller.

Om du INTE försöker själv först så är det väldigt liten chans att någon ställer upp och hjälper dig.

För att du SKA få hjälp så krävs det dels att du visar dina försök eller att du ställer konkreta frågor, men även att du har sån tur att din fråga ligger inom ett område som antingen

1) det finns nån som känner att han/hon kan tillräckligt mycket om för att kunna hjälpa till

eller

2) någon tycker att frågan verkar så intressant att personen helt enkelt tar reda på svaret.

Att du inte får svar beror på:

1) De flesta frågor som du ställer ligger utanför de ämnen som de flesta som skriver här kan och är intresserade av.

2) Det du behöver träna på är ju att skumma igenom ( läsa stora textmängder översiktligt ) och plocka ut det väsentliga. Det kan ingen annan hjälpa dig med utan det är en jobbig sak som du måste göra själv. När du har tränat på det så blir det lättare efter ett tag. Det du måste göra direkt är att sluta tro att det finns texter som direkt svarar på alla frågor. Många gånger är det helt medvetet att frågorna är ställda på ett sätt som gör att du måste läsa mycket texter och själv fundera ut svaret.

3) Du har en inställning till det här forumet som att det någon slags mänsklig rätttighet. Se på det tvärtom istället. OM du kör fast så finns det i alla fall en CHANS att du får hjälp. Chansen ökar om dina frågor ligger inom de ämnen där det finns flest FRIVILLIGA hjälpare. Inom matematik, fysik och i viss mån kemi så besvaras frågor hyfsat snabbt men i övrigt så handlar det mest om tur om någon vill hjälpa till.

Lycka till i pluggandet.

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

nn03
Medlem

Square skrev:

Är det patetiskt när ingen besvarar din fråga på under 2 timmar? Du vet att det inte är någon som jobbar här va? Detta är ett gratis forum med folk som hjälper varandra helt frivilligt utan ersättning.

Ha ha ha (?) Försöker du dumförklara mig?! Har läst reglerna & allt, och är fullmedveten hur pluggakuten fungerar. Behöver ej påminna mig.

Strappa
Medlem

Då får du gärna förklara vad du tycker är patetiskt kanske då?

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

Marisen
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

nn03 skrev:

För det finns ett svagt överjag då måste jaget stå emot. När detet, jaget och överjaget inte går ihop. Vill något men gör något annat.

Vad menar du ?

Bluerabbits
Avstängd

Registrerad: 2009-01-28

nn03 skrev:

Jag tycker att du läser din kurslitteratur i Psykologi A och sedan får avgöra frågan själv. Det gäller att kunna motivera. Försök att läsa på vad detet,jaget och överjaget gör. smile

Jag kan återkomma med hjälp efter jag kikat på min kurslitteratur.

/Bluerabbits

Belguin
Medlem

Registrerad: 2012-01-31

nn03, följaktigen skall jag göra två saker:
1: Svara på din fråga

En obalans i personligheten kan tolkas och uppfattas på olika sätt. Det du föreslagit kan mycket väl ses som en obalans i personligheten. Skizofreni är ytterligare ett exempel, där man talar om en delad personlighet som väger visst mycket i förhållande till medvetandet. Likväl skulle man kunna förklara vanliga psykoser och deprissioner som instabiliteter, då de bryter den vanliga medvetanderytmen hos personen.

Ber om ursäkt för sent svar.

Nu, till min andra punkt.
2:
Högaktningsfullt be dig masa ditt enbetna, självupptagna och ignoranta arsle av forumet, tills du kommer på tanken att be om ursäkt. Dina inledande poster i den här tråden är förjävla sorgliga, och jag kan inte undgå att känna mig kränkt - tyvärr. Gör mitt bästa för att tillmötesgå folk på bästa sätt, men du gjorde detta omöjligt.

PS: Ingen behöver dumförklara dig - det klarar du utmärkt på egen hand.

Mvh: Belguin

Gebba
Medlem

Registrerad: 2007-09-22

Erikson har en intressant teori om varför en identitetsförvirring uppstår liksom Freud. Jag föreslår att du börjar med att titta om du hittar någonting om teorierna i din lärobok. Om du inte hittar något där så googlar du helt enkelt efter teorierna.

Avslutningsvis måste jag bara få påpeka, när vi ändå är på gång, att det är helt onödigt att flera gånger stup i kvarten hacka på trådskaparen på grund av hans bristande tålamod. Det räcker med att Square en gång påpekade det annars tenderar det faktiskt att bli känsligt för trådskaparen. Det här är ingen engångsföreteelse, utan det har hänt upprepade gånger.

Belguin
Medlem

Registrerad: 2012-01-31

Gebba skrev:

Avslutningsvis måste jag bara få påpeka, när vi ändå är på gång, att det är helt onödigt att flera gånger stup i kvarten hacka på trådskaparen på grund av hans bristande tålamod. Det räcker med att Square en gång påpekade det annars tenderar det faktiskt att bli känsligt för trådskaparen.

Kan vara sant - inom ramarna för vissa omständigheter. Om det är onödigt avgör förmodligen var och en själv - men det känns aningen motsägelsefullt att säga att å ena sidan ska "hacka" på trådskaparen, men sedan få det att låta som om man vill unvika att få det att bli känsligt för vederbörande.

Människan i allmänhet handlar, beroende på emotionell mognad och situation, till mer eller mindre grad utifrån känslor. Jag VILL med andra ord att den jag anmärker på ska uppleva det som känsligt - speciellt när det rör sig om unga personer. Och nej, jag säger inte att jag ska förvandla någons tillvaro till ett kaotiskt känslosammanbrott, ta det med en nypa humant salt.

Anledningen till min kommentar i punkt två var helt enkelt att vår käre trådskapare tydligen inte registrerat innebörde i Squares meddelande, med tanke på kommentaren han lämnade. Känner han sig trängd, stressad eller utlämnad har han sig själv att skylla. Som man bäddar får man ligga.

Gebba
Medlem

Registrerad: 2007-09-22

Det är väl ganska uppenbart att han själv upplever det som att han får pikar från alla håll och kanter, det skulle jag göra i en liknande situation iallafall. Ser inte hur det skulle vara känsligt att påpeka det.

nn03 svarade inte förens två andra kommentarer som också styrkte Squares inlägg.

Jag tar alla dina inlägg med en nypa salt.

Senast redigerat av Gebba (2012-03-07 08:39)

Strappa
Medlem

Gebba skrev:

Det är väl ganska uppenbart att han själv upplever det som att han får pikar från alla håll och kanter, det skulle jag göra i en liknande situation iallafall. Ser inte hur det skulle vara känsligt att påpeka det.

nn03 svarade inte förens två andra kommentarer som också styrkte Squares inlägg.

Jag tar alla dina inlägg med en nypa salt.

Jag har i andra trådar förklarat för TS varför det tar tid innan han får svar på sina frågor och även varför han i vissa trådar inte får hjälp alls.

När han tycker att det är patetiskt att han inte får hjälp så vill jag gärna att han förklarar vad det är han tycker är patetiskt. Det är ju rätt uppenbart att han har missförstått något. Eller?

NObbEs
Medlem

Registrerad: 2010-09-28

Hej!
Du får gärna och titta på den här länken och jag hoppas att den hjälper dig.
http://www.halsosidorna.se/Mentalochpsykiskhalsa.htm

Om du går vilse - krama ett träd.

Bluerabbits
Avstängd

Registrerad: 2009-01-28

Enligt Erikson så formas våra personligheter av tilltro eller misstro under åtta olika faser. Om man lyckas inom en fas hjälper det en i den följande fasen. Personligheten formas under barndomen. Det första levnadsåret  (0 - 1,5 år) får spädbarnen sin grundläggande tilit genom att få kärlek, omtanke smekningar etc. Om den inte får det så drabbas den av misstro till omvärlden. Sedan så finns det 7 olika faser till men de får du kolla upp. smile

Jag föreslår att du utgår från Freud.
Han delade in personlighetens utveckling i följande faser:
Den orala fasen (0 - 1 år)  - barnet får sina lustupplever främst genom munnen, spädbarnet smakar på världen.

Den anala fasen (1-3 år) - barnet lär sig att kontrollera sig själv, gå på toa etc. Barnet vill gärna kladda medan föräldrarna ständigt tjatar på barnet att inte kladda, barnet vill mycket och är ofta olydig.

Opidala fasen ( 3 - 5 år) - barnet skaffar sig ett kärleksobjekt, pojkar blir förälskade i sin mor och tävlar om kärleken till henne, medan flickor blir försälskade i sin pappa.

Latensfasen ( 5 - 12 år) - beskrivs som en harmonisk period då barnen kan fokusera på skolan, dans, sport etc. Men det är ej en harmonisk period eftersom man ofta söker acceptans/samhörighet med kamrater. Det är farligt om man mobbas under denna period, för det kan påverka en senare i livet.

Adolescensen (12 - 19 år) - man kommer in i puberteten, försöker hitta sin identitet och frigöra sig från sina föräldrar.

Freud - Personlighetens uppbyggnad
Detet = står för det omedvetna processerna inom oss, agression och libido (livskraft,sex etc.).
Jaget = försöker tillfreställda detet och jaget, jaget är dock svagt eftersom den ofta påverkas av omedvetna försvarsmekanismer som exempelvis bortträngning, förskjutning etc.
Överjaget = står för ideal och normer, är en härskare som dömer hur jaget handlar

Man kan exempelvis förklara fobier med hjälp av försvarsmekanismer exempelvis bortträngning. Jag chansar dock på att om du diskuterar utifrån personlighetens utveckling genom de olika faserna så kan du diskutera dig till ett svar på din fråga. smile

Hoppas detta hjälpte!

Senast redigerat av Bluerabbits (2012-03-11 16:57)

Sidfot