Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Fysik B fråga

ganmo
F.d. moderator

Registrerad: 2007-04-04

Fysik B fråga

En patient får i sitt blod insprutad lite av det radioaktiva ämnet teknetium, som har halveringtid 6h. När ämnet har fördelats jämnti blodet, tas ett blodprov på patienten. Blodprovet är på 1.28g och har en strålningsaktivitet på 41.5kBq

Exakt 1.5h efter det att blodprovet togs, visar en undersökning att aktiviteten är 131kBq från en bestämd del av patientens hjärna. Hur mycket blod har patienten i denna del av hjärnan.

-------------
Skulle behöva veta om jag räknat rätt här.
på ledning så står det att man skulle visa att aktiviteten i blodprovet är 34.9kBq när hjärnundersökningen blir utförd.

vilket jag har gjort genom att nyttja halveringstid formeln.

sedan gör jag så att jag tar 34.9kBq och dividerar det med 131kBq. eftersom jag vet att blodet som har aktivteten 34.9kBq väger 1.28g.

jag tar då sedan resultatet och multiplicerar det med 1.28g och får då att blodet i hjärnan förmodligen väger ca 4.80g vilket också är samma svar i facit. stämmer det?

白人看不懂 smile)

ganmo
F.d. moderator

Registrerad: 2007-04-04

Re: Fysik B fråga

nvm, min lösning stämmer bra efter en stunds fundering ^^

白人看不懂 smile)

Sidfot