Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Engelska
  •  » Några tips som ni kan ge om man vill ..

Några tips som ni kan ge om man vill ..

Gabhe
Medlem

Registrerad: 2011-11-26

Några tips som ni kan ge om man vill ..

- bli bättre på engelska (ordföråd, grammatik osv)

skoltjejen
Medlem

Registrerad: 2011-12-23

Re: Några tips som ni kan ge om man vill ..

Läs många Engelska böcker, Som jag gör smile
Jag läser lätta böcker på Engelska Och lär mig Många ord.

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

Som skoltjejen skrev så är ju böcker väldigt bra, fast det beror lite på vilken nivå du är på, tycker jag. Väljer du för svåra böcker är det nya ord nästan varje mening, då blir det bara jobbigt att läsa.

Kolla upp texter på engelska låtar, och sjung med varje gång du lyssnar på låtarna, då sätter sig orden jättesnabbt. Det hjälpte mig mkt med att bygga upp ett ordförråd i spanska...

När du kollar på film kan du kolla med engelsk textning, eller utan textning. Kollar du med svensk textning så reflekterar du oftast inte på om du hör något nytt ord, men har du ingen/engelsk textning så får du tänka lite själv också, men i mer vardagligt tal som det ofta är på film är det lättare att hänga med i hela handlingen och faktiskt förstå de nya orden i sitt sammanhang, än det är att hela tiden överösas med nya ord i en bok.

Fast det är ju upp till dig själv hur du känner att du utvecklas, och vilken språkförståelse du har i grunden!

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

glamoroustwi
Medlem

Registrerad: 2010-03-17

Jag har märkt ibland att hur många böcker jag än läser så känns det som att mitt ordförråd inte utvecklats. är det något fel jag gör? Jag menar, om jag stöter på något ord jag aldrig sett förut så slår jag upp det. Men om det är 10 så brukar de alltid förekomma senare i boken. Sant?

Fredda105
Medlem

Registrerad: 2011-11-02

Du kan kanske till exempel läsa nyhetssidor på engelska, titta på engelska filmer utan svensk text eller försöka att titta på tv program där det pratas engelska utan att förska läsa den svenska texten.

/Några exempel från min sida som jag tror kan vara bra

HighDef
Medlem

Registrerad: 2009-05-12

glamoroustwi skrev:

Jag har märkt ibland att hur många böcker jag än läser så känns det som att mitt ordförråd inte utvecklats. är det något fel jag gör? Jag menar, om jag stöter på något ord jag aldrig sett förut så slår jag upp det. Men om det är 10 så brukar de alltid förekomma senare i boken. Sant?

Slå upp, testa bilda egna meningar. Håll på lite sådär, så fastnar det nästan alltid.

Superkillen
Medlem

Registrerad: 2011-09-08

glamoroustwi skrev:

Du kanske läser för svåra böcker?

Marisen
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Min lärare har sagt att det är bra att se Engelska filmer som man tycker om med engelskt text under, alltså att de pratar på engelska och att du samtidigt kan läsa vad de säger, istället för att har svensk text. Du lär dig samtidigt hur ett ord stavas men även hur det uttalas!

Sten25
Avstängd

Registrerad: 2011-11-14

Hur jag får A i engelskan beror på just dessa, grammatik, ordförrådsmile Jag fick inte allt detta från tråkiga läsböcker eller att skriva något tråkigt smile Jag spela engelska onlinespel hehe, jättemycket. Där fick jag ju lära mig hundratals ord varje dag, och så får man ju också se hur vissa ord ska användas i vissa meningar (oftast är det ju lite vuxna som spelar, och de har ju väl rätt grammatik) smile Utan spelen hade jag aldrig fått C i engelska ens smile Men att spela kanske verkar löjligt, men de va så jag gjorde :[). Går i åk8 så du vet :d

Devran
Medlem

Registrerad: 2011-12-21

Som Marisen säger. filmer med Engelsk sub är bäst. Engelsk film med eng sub är precis som att läsa en bok, plus att man lär sig rätt uttal ( som är viktigast enligt mig i engelska språket)

Olego
Medlem

Registrerad: 2012-05-07

www.filmsubs.blogspot.com - filmer på engelska med engelska undertexter online.

DAME
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Rysk sida....

• Forum
  •  » Engelska
  •  » Några tips som ni kan ge om man vill ..

Sidfot