Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Terminsbetygen

Unit_64
Medlem

Registrerad: 2011-09-30

Re: Terminsbetygen

gymnatur skrev:

Vaah har ni den nya betygsskalan i 9:an också?

Man har inte psykologi i grundskolan, jag skulle kunna tro att Athymy går i gymnasiet.

Thunder is good, thunder is impressive; but it is lightning that does the work // Mark Twain

Athymy
Medlem

Registrerad: 2011-07-22

Japp, jag går i gymnasiet tongue

When in doubt, use a creative substitution.

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Unit_64 skrev:

gymnatur skrev:

Vaah har ni den nya betygsskalan i 9:an också?

Man har inte psykologi i grundskolan, jag skulle kunna tro att Athymy går i gymnasiet.

Logik xD

nv/nv

Joar
Medlem

Registrerad: 2011-08-31

Mina betyg återfinns i min signatur. Det jag hade G i var Idrot och Musik, är inte så bra på det. Räknar med att höja 2- 3 VG till MVG denna termin.

Och det är alldeles för lätt att få högsta betyg. I min klass är det åtminstone sex personer (av 29) som har 300 poäng+. Jag är dels sur för 1. MVG är för lätt att få, och 2. Det är ett betygstak på MVG. Får se i gymnasiet hur det nya betygssystemet blir, det kanske är bättre.

Senast redigerat av Joar (2012-02-19 12:08)

Marisen
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Jag tycker den nya betygkriterierna är dåliga, de gamla är mycket bättre

parabel
Medlem

Marisen skrev:

Jag tycker den nya betygkriterierna är dåliga, de gamla är mycket bättre

tycker jag med. Svårare att få A än MVG sad

nv/nv

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-25

Det är ju en del av meningen med det nya. Att A ska vara betydligt svårare att få.
Visst...det är dåligt för de som har ambitioner som ligger högre än vad man egentligen klarar av, men för utbildningssystemet som helhet är det viktigt att inte värdet av "högsta betyget" urholkas.
Att andelen elever som går ut gymnasiet med "högsta betyget i allt" har tjugo-faldigats de senaste 15 åren är mycket dåligt för urvalet till de attraktivaste utbildningarna på högre nivåer.
Det är ju knappast så att eleverna är 20 ggr lämpligare idag än för 15 år sedan, snarare tvärtom.
Många utbildningar ( t ex vissa civ.ing-utbildningar ) startar idag med 1½-2 månader av kurser med sånt som tidigare var rena gymnasiekunskaper.

Om det är för lätt att få max-betyg i snitt kommer man i en situation där det blir lottning som avgör när det egentligen är så att vissa är mycket bättre än andra. Detta avhjälps om det är svårare att uppnå A.
En differentiering i toppskiktet är önskvärd och nödvändig.

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

persiiica
Medlem

Registrerad: 2012-02-09

Jag fick 215,5 men hade inte alla ämnen.

Fick D som lägst i 2 ämnen. Läraren satte det på allihopa och det var samma lärare i båda ämnena (Teknik och träslöjd) orättvist? haha

google99
Avstängd

Registrerad: 2011-12-26

Gymnasiet som jag har valt har antagningsgränsen 202 Så jag vill inte ''skrämma'' mig själv, Jag har 200 nu bara men ska höja 10 poäng till, Så att jag kan gå in i det gymnasiet big_smile

Men ska man gå efter de antagningsgränserna 2011? Finns det inte för 2012?

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

google99 skrev:

Gymnasiet som jag har valt har antagningsgränsen 202 Så jag vill inte ''skrämma'' mig själv, Jag har 200 nu bara men ska höja 10 poäng till, Så att jag kan gå in i det gymnasiet big_smile

Men ska man gå efter de antagningsgränserna 2011? Finns det inte för 2012?

Hur skulle det kunna finnas statistik för 2012 när antagningen inte gjorts än?

google99
Avstängd

Registrerad: 2011-12-26

Så du menar att det kommer finnas antagningsgränser , Men när? När det blir sommaravslutning,?

Fattar inte det här så mycket ,

sneagel
F.d. moderator

google99 skrev:

Så du menar att det kommer finnas antagningsgränser , Men när? När det blir sommaravslutning,?

Fattar inte det här så mycket ,

Den statistik man tittar på baseras helt och hållet på de sökandes poäng. Varje skola har ett visst antal platser, och bland de sökande ges platserna till de med bäst betyg. Den med lägst betyg av de som kom in sätter den gräns du tittar på.

Den här statistiken dyker förmodligen upp någon gång i sommar när det slutgiltiga beskedet getts.

Wilpro1119
Medlem

Registrerad: 2012-02-05

I april kommer det ur vilken skola man har blivit antagen till. Om man inte söker till några speciella program som t.ex. introduktionsprogram

Jag har relativa höga betyg just nu och går i nionde klass. Men det som stör mig är att på min skola finns det könsuppdelning med betygen. En tjej som går i min klass har lite högre betyg än mig och några killar som ligger på samma nivå. Detta fick jag reda på förra terminen och därefter har jag analyserat hennes uppförande på lektionerna för att förstå hur jag kan förbättra mig. Men det jag kom fram till var att hon gör precis som alla andra på min nivå (intressant nog har hon genomsnittligen sämre poäng på proven) fast hon är tjej och har därför ett annat socialtumgänge. Medans vi killar betraktas som allmänt stökiga och bråksamma så därför anmärks våra positiva handlingar inom vissa ämne mindre än den tjejens handlingar. Det uppstår inte inom alla ämnen utom främst i de sk praktiska ämnerna. Som t.ex. hemkunskap, idrott och musik.

Senast redigerat av Wilpro1119 (2012-03-11 18:14)

Many experts have question themselves "What is the meaning of life"
In conclusion this is what they came up with.
Alcohol, girls and money

originaleaz
Avstängd

Registrerad: 2012-03-25

Jag går i nian och har därför det gamla betygssystemet. Så man kan säga att G = E, VG = C och MVG=A
Förra terminen fick jag 290 i meritvärde (mvg i princip i alla teoretiska ämnen men skitbetyg i praktiska ämnen då jag anser att sådana är helt oviktiga)

Matematik: MVG
NO (Fysik, Kemi, Biologi): MVG i samtliga
SO (geografi, religion, historia, samhällskunskap): MVG i samtliga
Tyska: MVG
C-språk: MVG
Engelska: MVG
Svenska: VG(+)
Teknik: G
Idrott: VG (-)
Hemkunskap (går inte på de lektionerna eftersom de enligt mig är helt oviktiga och eftersom jag är lite av en patriarkal herre): IG
Musik: VG
Bild: VG
Slöjd: G

Man väljer 16 ämnen inför gymnasiet, vilket skulle ge mig 11 MVG:n, fyra VG:n och ett G - med andra ord 290 poäng. Jag tror att jag kommer ha över 300 i slutbetyg trots allt.

En moderator kan gärna bannlysa kontot på livstid
/OriginalEaz

sneagel
F.d. moderator

originaleaz skrev:

Hemkunskap (går inte på de lektionerna eftersom de enligt mig är helt oviktiga och eftersom jag är lite av en patriarkal herre): IG

Hemkunskap är det enda ämne som inte är frivilligt att fortsätta med när man blir stor smile

originaleaz
Avstängd

sneagel skrev:

originaleaz skrev:

Hemkunskap är det enda ämne som inte är frivilligt att fortsätta med när man blir stor smile

Jag kan använda en diskmaskin och laga mat. I'll be fine. Tror du det påverkar antagningen om man har tillräckligt med poäng för ett program men har IG i ett ämne?

/OriginalEaz

NF12
Medlem

Registrerad: 2012-01-04

originaleaz skrev:

Jag går i nian och har därför det gamla betygssystemet. Så man kan säga att G = E, VG = C och MVG=A
Förra terminen fick jag 290 i meritvärde (mvg i princip i alla teoretiska ämnen men skitbetyg i praktiska ämnen då jag anser att sådana är helt oviktiga)

Man väljer 16 ämnen inför gymnasiet, vilket skulle ge mig 11 MVG:n, fyra VG:n och ett G - med andra ord 290 poäng. Jag tror att jag kommer ha över 300 i slutbetyg trots allt.

C-språk ?  finns det eller menar du modersmål/elevens val ?

originaleaz
Avstängd

NF12 skrev:

originaleaz skrev:

C-språk ?  finns det eller menar du modersmål/elevens val ?

Modersmål. Det räknas som C-språk, i alla fall på betygspappret jag fick hem.

/OriginalEaz

parabel
Medlem

Fått reda på några av mina betyg. Får alla på fredag. Ny termin - nya betyg.

Teknik - B
Hemkunskap - B

Fysik - C
Matematik - C
Geografi - C

Religion -  D
Samhällskunskap -  D
Historia -  D
Idrott - D
Svenska - D
Biologi - D
Musik - D

Dessa betyg har jag fått reda på för denna termin. Är dock inte nöjd hmm

Senast redigerat av Edon (2012-06-13 22:47)

nv/nv

parabel
Medlem

Satsar på som slutbetyg :

SO

Samhällskunskap - A
Geografi - A
Religion - B
Historia - B

NO

Fysik - A
Kemi - A
Biologi - A
Teknik - A

Språkliga ämnena

Svenska - C
Engelska - A

Musik - B

Slöjd - C

Bild - C

Hemkunskap - A

Modersmål - E

Matematik - A

Alltså 9 st A, 3B, 3C och 1E

Senast redigerat av Edon (2012-06-13 22:53)

nv/nv

parabel
Medlem

Skriv gärna er betyg här för denna termin'! smile

nv/nv

Marisen
Medlem

Fysik MVG
Biologi MVG
Kemi MVG
Hemkunskap MVG
träslöjd MVG
Historia MVG
samhällskunskap MVG
TEKNIK MVG
Måtte VG
MUSIK VG
IDROTT VG
SVENSKA VG
FRANSKA VG
GEOGRAFI VG

OCH ÄR 99% ATT JAG HOPPAS MINA LÄRAre har HÖJT MIG I BILD OCH RELIGION TILL MVG, FÅ REDA PÅ DET IMORGON

Marisen
Medlem

OJ engelska G

originaleaz
Avstängd

Fysik MVG
Kemi MVG
Biologi MVG

Historia MVG
Samhällskunskap MVG
Religion MVG
Geografi MVG

Matematik MVG
Svenska MVG
Engelska MVG
Tyska MVG
Hemspråk MVG
Teknik MVG
Musik MVG

Bild VG
Slöjd VG
Idrott VG

Hemkunskap IG

Det genererar 310 poäng av 320 möjliga. Har precis gått ut nian, alltså.

/OriginalEaz

Marisen
Medlem

originaleaz skrev:

Fysik MVG
Kemi MVG
Biologi MVG

Historia MVG
Samhällskunskap MVG
Religion MVG
Geografi MVG

Matematik MVG
Svenska MVG
Engelska MVG
Tyska MVG
Hemspråk MVG
Teknik MVG
Musik MVG

Bild VG
Slöjd VG
Idrott VG

Hemkunskap IG

Det genererar 310 poäng av 320 möjliga. Har precis gått ut nian, alltså.

Ojojoj du borde vara nöjd big_smile

Sidfot