Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Terminsbetygen

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: Terminsbetygen

Ekologisk skrev:

sneagel skrev:

Ärligt talat, nej. En elev som särskriver kan omöjligen förtjäna ett A.

Läs betygskriterierna.

För Väl Godkänt:

Eleven skriver i huvudsak korrekt såväl berättande som utredande texter där tankegången klart framgår.

Ekologisk
Medlem

Registrerad: 2009-05-02

sneagel skrev:

Ekologisk skrev:

sneagel skrev:

Ärligt talat, nej. En elev som särskriver kan omöjligen förtjäna ett A.

Läs betygskriterierna.

För Väl Godkänt:

Eleven skriver i huvudsak korrekt såväl berättande som utredande texter där tankegången klart framgår.

I huvudsak, ja. Man kan särskriva men ändå skriva i huvudsak korrekt.

Vi diskuterar dock betyget A i grundskolan, inte betyg i svenska A innan gymnasiereformen.

För betyget A i svenska i grundskolan:

Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt genom att, på ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda lässtrategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll med god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven mycket god läsförståelse. Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda i olika verk. Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman. Eleven drar då väl underbyggda slutsatser om hur verket har påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som det har tillkommit i.

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader.

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

Sebelino
Medlem

Registrerad: 2009-12-20

Edon skrev:

30poäng?

- Omöjligt!

Obs. att 30p = 10p+10p+10p = godkänt i matte + godkänt i svenska + godkänt i engelska = minumumkrav för att söka till gymnasiet på den tiden. Det betyder väl antagligen att det fanns flera lediga platser än sökande på sneagels program.

A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.

skoltjejen
Medlem

Registrerad: 2011-12-23

hejsan, Jag har några frågor som jag vill jätte gärna få hjälp,

Vad är elektrisk ström? Jag vill hitta på en bra förklaring, gärna bra förklaring big_smile

Vad menas med oxidationsmedel?

Vad menas med en ädel metall? Jag har skrivit ett svar men är inte säker om den är rätt : metaller som inte oxideras av vätejoner.

Vad menas med atomnummer? Jag vet att atomnummer menas det antalet protoner i en atomkärna, Men med atomnummer menas det också även antalet elektroner?

Är valenselektroner och elektroner samma eller finns det skillnad mellan de?

Vad kallas ämnena i grupp 8? Jag tror fasta ämnen.

Hur många olika slags atomer finns det? mitt  svar 118.

Vad består kemiska bindningar av? Mitt svar är att de består av valenselektroner

På vilka olika sätt kan atomer binda till varandra? svåraste frågan, gärna hjälp

Varför binder en kolatom alltid med fyra bindningar? Mitt svar : för att den får då ett fullt yttersta elektronskal.

Förlåt om det är för mycket, Behöver gärna hjälp med de eller några av de big_smile Tacck big_smile

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

skoltjejen skrev:

Vad är elektrisk ström? Jag vill hitta på en bra förklaring, gärna bra förklaring big_smile

Vad menas med en ädel metall? Jag har skrivit ett svar men är inte säker om den är rätt : metaller som inte oxideras av vätejoner.

Vad menas med atomnummer? Jag vet att atomnummer menas det antalet protoner i en atomkärna, Men med atomnummer menas det också även antalet elektroner?

Vad består kemiska bindningar av? Mitt svar är att de består av valenselektroner

På vilka olika sätt kan atomer binda till varandra? svåraste frågan, gärna hjälp

Varför binder en kolatom alltid med fyra bindningar? Mitt svar : för att den får då ett fullt yttersta elektronskal.

Förlåt om det är för mycket, Behöver gärna hjälp med de eller några av de big_smile Tacck big_smile

Skapa en egen tråd istället för att kapa en massa andra.

skoltjejen
Medlem

sneagel skrev:

skoltjejen skrev:

Skapa en egen tråd istället för att kapa en massa andra.

Hej, Problemet när jag skapar då funkar det inte, de säger skriv en länk, När jag skriver så säger de tyvärr den länken finns, Df skrev jag här ...

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-25

@ekologisk

Men nog måste väl ändå särskrivning av den typen som leder till tvetydigheter vara en ENORM brist hos en elev som ska förtjäna det högsta betyget?

Exemplet med "svenska lärare" och "svenskalärare"  ( som dessutom borde skrivas svensklärare ) är exakt ett sådant.

Nu är jag i och för sig en stor särskrivningshatare. Jag tycker att det är den överlägset största bristen hos alla som gått ur skolan de senaste åren.
Som jag ser det är det så allvarligt att svensklärarna borde ta tag i det redan på högstadiet, och därmed borde det även ingå som ett krav för högsta betyget.

Men eftersom det står som det står i betygskriterierna så måste jag vika mig.

Det är väl kanske jag som strider mot väderkvarnar eftersom många, många lärare särskriver skamligt mycket själva.

PS. Jag hade bara en 3a ( G ) i svenska själv och skriver långt ifrån perfekt. Anledningen att jag är så emot just särskrivning är att det leder till tvetydigheter, trots att det är så lätt att undvika.
Det är bara att läsa sin egen text. Om det inte är paus mellan orden när man läser meningen högt så ska det inte vara mellanrum heller. För mig är det ett självklart krav för att få A ( och det redan på högstadiet ).

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

Sebelino
Medlem

Registrerad: 2009-12-20

skoltjejen skrev:

Hej, Problemet när jag skapar då funkar det inte, de säger skriv en länk, När jag skriver så säger de tyvärr den länken finns, Df skrev jag här ...

Det låter märkligt. Vilken "länk" skriver du? Hur lyder meddelandet som kommer upp, exakt?

Klicka på fliken Forum ovan -> scrolla ned till länken Fysik och klicka på den -> Klicka på den blåa knappen Skapa ny tråd -> Skriv en beskrivande rubrik Välj nivån [ÅK 7-9] eller [FY 1/A] -> skriv ned dina frågor -> klicka på knappen Skicka

så borde det funka.

A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.

skoltjejen
Medlem

Sebelino skrev:

skoltjejen skrev:

Det låter märkligt. Vilken "länk" skriver du? Hur lyder meddelandet som kommer upp, exakt?

Klicka på fliken Forum ovan -> scrolla ned till länken Fysik och klicka på den -> Klicka på den blåa knappen Skapa ny tråd -> Skriv en beskrivande rubrik Välj nivån [ÅK 7-9] eller [FY 1/A] -> skriv ned dina frågor -> klicka på knappen Skicka

så borde det funka.

Okej, tack för du lärde mig big_smile

Senast redigerat av skoltjejen (2011-12-25 19:12)

Ekologisk
Medlem

Registrerad: 2009-05-02

Strappa skrev:

@ekologisk

Men nog måste väl ändå särskrivning av den typen som leder till tvetydigheter vara en ENORM brist hos en elev som ska förtjäna det högsta betyget?

Exemplet med "svenska lärare" och "svenskalärare"  ( som dessutom borde skrivas svensklärare ) är exakt ett sådant.

Nu är jag i och för sig en stor särskrivningshatare. Jag tycker att det är den överlägset största bristen hos alla som gått ur skolan de senaste åren.
Som jag ser det är det så allvarligt att svensklärarna borde ta tag i det redan på högstadiet, och därmed borde det även ingå som ett krav för högsta betyget.

Men eftersom det står som det står i betygskriterierna så måste jag vika mig.

Det är väl kanske jag som strider mot väderkvarnar eftersom många, många lärare särskriver skamligt mycket själva.

PS. Jag hade bara en 3a ( G ) i svenska själv och skriver långt ifrån perfekt. Anledningen att jag är så emot just särskrivning är att det leder till tvetydigheter, trots att det är så lätt att undvika.
Det är bara att läsa sin egen text. Om det inte är paus mellan orden när man läser meningen högt så ska det inte vara mellanrum heller. För mig är det ett självklart krav för att få A ( och det redan på högstadiet ).

Jag avskyr också särskrivningar och blir bestört när det förekommer i reklam, i butiker, på skyltar osv. Skylten nedan skulle jag vilja ta ner omedelbart.

http://i40.tinypic.com/w06jcn.jpg

Jag tycker att det är jobbigt att se hur utbrett problemet är och blir irriterad över att det inte finns någon som korrekturläser det som hamnar i offentligheten.

Men jag har en kompis som är mycket duktig i svenska, som skriver fantastiskt bra. Ibland - men inte alltid - förekommer det dock att han särskriver och det är naturligtvis tråkigt, eftersom allt annat är så bra. Om man ska betygsätta en elev så kan man dock inte låta "särskrivningshatet" påverka betygssättningen om eleven uppfyller kriterierna för betyget. Det är viktigt att tolerera att även en som förtjänar ett A inte måste vara perfekt, för det kan nog ingen vara.

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

Strappa
Medlem

tvärtom.....jag tycker att den högsta nivån i en betygsskala ska vara "nästan ouppnåelig".
om inte "särskriver inte" är ett krav för högsta betyg i svenska så börjar man uppenbarligen att sätta betyg för tidigt i utbildningen.

annars blir det som under de senaste 15 åren när andelen som går ut gymnasiet med "högsta betyget" som snittbetyg har 20-faldigats....jag tror inte att eleverna är 20 ggr smartare idag. tvärtom så är kunskapsnivåerna ofta lägre idag vid jämförelse med omvärlden.

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

Superkillen
Medlem

Registrerad: 2011-09-08

Faktakunskaperna har minskat sedan 90-talet i Sverige, men den analytiska förmågan har ökat och trivseln i skolan har ökat. Sverige gör även goda forskningsresultat och är även beryktade när det kommer till entreprenörskap och nyskapande teknik. Själv skulle jag säga att Sverige kunskapsmässigt slår ut de flesta länder. Vad skoldebatten handlar om idag är just det faktum att Sverige hade bättre resultat förr.

Strappa
Medlem

jag påbörjade en universitetsutbildning HT 2009 efter att ha haft 19 sabbatsår.

det enda ord jag hittar som passar är SKRÄMMANDE.  mötte kids som gått ut gymnasiet med G i matte C-D.

dessa elever skulle ALDRIG ha fått betyget 3 "förr". 
de duktiga var duktiga....men kunskapsnivån i snitt var skrämmande låg.

Nu är det endast matematik som jag kan göra en rättvis bedömning av i och för sig.
Men elever som kommer ur gymnasiet idag kan betydligt mindre än förr.

Det kidsen är duktiga på är informationssök och även rapportskrivande.

Men jag håller inte med på att den analytiska förmågan ökat. iaf inte inom matte...no way.

Superkillen
Medlem

Jag hänvisar till de resultat som forskningen (statistiska studier främst), i överlag, skyltar med. Inte min egen erfarenhet. Syftar mest på samhällsvetenskapliga ämnen (vilket är en av de grenar som sällan undersöks) när jag pratar om analytisk förmåga.

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Men varför bara inte lära sig att inte särskriva?

nv/nv

parabel
Medlem

Känner folk som har fått betyget A i svenska fastän dem särskriver lite.

nv/nv

Marisen
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Just nu har JAG 265 poäng

Student-t
Medlem

Registrerad: 2010-11-22

Strappa skrev:

jag tycker att den högsta nivån i en betygsskala ska vara "nästan ouppnåelig".

Här sätter du huvudet på spiken. MVG-inflationen på senare tid är inte bra för någon, därför får vi nu hoppas att lärare bara ger A till de som verkligen förtjänar det.

Superkillen
Medlem

Det finns en inflation, och det är tråkigt om inte alla MVG-betyg är ett resultat av rätt betygssättning.

Men Skolverkets kriterier om MVG-nivå, eller A-nivå, är dessvärre inte svåra att faktiskt uppnå. Främst pga. att de är så luddiga.

Senast redigerat av Superkillen (2012-01-16 19:19)

parabel
Medlem

Idag sa min hemkunskapslärare att jag kommer få A i slutbetyg som jag arbetar nu big_smile

nv/nv

Sten25
Avstängd

Registrerad: 2011-11-14

så ni har teoretiskt i hemkunskap?

Vi hade JÄTTE få teoretiska moment, bara 2. En där man skulle skriva veckomenyer och ett litet "test" där man fick använda boken för att hitta svar på frågor som läraren ställde. Annars bakade vi hela tiden, städade /tjej grejer liksom... och ibland brände jag kakorna o maten och fick skäll " DU kmr aldrig få A:et!"... pfft, fick bara ett B då... Fy vilken skit skola med skitiga snåla läraren jag går i -.-...

parabel
Medlem

Sten25 skrev:

så ni har teoretiskt i hemkunskap?

Vi hade JÄTTE få teoretiska moment, bara 2. En där man skulle skriva veckomenyer och ett litet "test" där man fick använda boken för att hitta svar på frågor som läraren ställde. Annars bakade vi hela tiden, städade /tjej grejer liksom... och ibland brände jag kakorna o maten och fick skäll " DU kmr aldrig få A:et!"... pfft, fick bara ett B då... Fy vilken skit skola med skitiga snåla läraren jag går i -.-...

Vi har både teoretisk och praktiskt hem- och konsumentkunskap. Vi läser ganska mycket teori och vi arbetar för fullt praktiskt.

nv/nv

parabel
Medlem

Är det bra och få 7 stycken A i betyg? A i : Teknik, fysik, kemi, biologi, musik, hemkunskap och engelska.

nv/nv

Athymy
Medlem

Registrerad: 2011-07-22

A i allt utom historia och pskykologi smile Lyckades skrapa ihop ett C i dom.

When in doubt, use a creative substitution.

gymnatur
Medlem

Registrerad: 2012-01-29

Vaah har ni den nya betygsskalan i 9:an också?

Sidfot