Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Terminsbetygen

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Terminsbetygen

Hej. Vad fick ni för betyg?

själv fick jag 5D, 3C och resten E.

E = 10
D = 12,5
C = 15.

Fysik : C
Matematik : C
Teknik : C

Historia : D
Geografi : D
Hemkunskap : D
Engelska : D
Kemi : D

Samhällskunskap : E
Religion : E
Musik : E (vi har inte läst tillräckligt mycket än. Så vi får E som maxbetyg. Förhoppningsvis blir det högre nästa termin.
Idrott : E :S
Svenska : E (förväntas nå högre nästa gång av läraren)
Biologi : E (högre nästa gång. Sätter ¨lågt betyg först)
Modersmål (Albanska) : E
'
Några ämnen är det väldigt dåligt betygsatt av lärarna.

T.ex. Hemkunskap, engelska och idrott då jag är väldigt aktiv och VÄLDIGT duktig.

nv/nv

parabel
Medlem

Re: Terminsbetygen

Förväntas få nästa betyg :

Matematik : C
Fysik : A
Kemi : A
Biologi : A
Teknik : B
Engelska : C
Idrott : D
Svenska : C
Historia : C
Religion : C
Samhällskunskap E eller D
Geografi : C eller B
Hemkunskap C eller B

nv/nv

Sten25
Avstängd

Registrerad: 2011-11-14

Jag blev lite besviken, men nästa termin blire A i allt smile

Fysik - A
Biologi - A
Kemi - A
Idrott- B
Spanska - B
Engelska - A
geografi - A
Samhällskunskap - A
Religion - B
Historia - B
Hemkunskap - B (omöjligt att få A fan, ingen i min skola fått det, förutom 3 tjejer. Tjejer är ju trots allt bäst när det gäller hemkunskaps saker -.-
Svenska - B (trots mina suveräna berättelser, noveller, får jag bara B. Jag bad min andra svenska lärare, som jag hade förra året, att bedöma, hon skulle gett mig ett A, men inte med denna nuvarande lärare ;/ fml
Teknik - B
Bild - B
Musik - E LOL, de kollade från förra årets betyg, då hade jag godkänt, så de gav mig bara E, vilket ändå var max -,-
Matte - B (trots A i alla prov...)
Så många B, men sad nu kanske ni tycker att detta är "bra" betyg. Men det är det INTE, absolut inte om du sitter och pluggar 5 timmar/dag i hela åttans första termin. Blev så besviken, jag trodde om jag skulle plugga som en gymnasie elev, skulle jag lyckas med ett A i alla ämnen, men så blev det inte... ;( grät typ i flera timmar, inlåst i mitt rum sad får väl plugga 7 timmar efter jullovet sad

Senast redigerat av Sten25 (2011-12-23 20:09)

parabel
Medlem

hahahahahhah. Chilla lite grabben smile du vet väl att det inte är bra att plugga jävligt mycket? smile Pluggar du så mycket har du ingen energi för gymnasiet ;D

Hahaha det där om tjejerna i hemkunskapen har du rätt i, håller med dig till 100% big_smile.

Jag har också tänkt lite som du... " Plugga som gymnasieelev, för jag kommer ändå plugga så här hårt senare i livet "
det är min drivkraft faktiskt big_smile h
haha låter konstigt men men... big_smile

hoppas du får A i allting smile

nv/nv

parabel
Medlem

du har fan bara A och B ju.... Det är jävligt bra ....!

nv/nv

parabel
Medlem

Ska storsatsa på bara A och B i alla ämnen nästa termin.... Nu jävlar!!

nv/nv

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-25

Sten25 skrev:

Jag blev lite besviken, men nästa termin blire A i allt smile

Fysik - A
Biologi - A
Kemi - A
Idrott- B
Spanska - B
Engelska - A
geografi - A
Samhällskunskap - A
Religion - B
Historia - B
Hemkunskap - B (omöjligt att få A fan, ingen i min skola fått det, förutom 3 tjejer. Tjejer är ju trots allt bäst när det gäller hemkunskaps saker -.-
Svenska - B (trots mina suveräna berättelser, noveller, får jag bara B. Jag bad min andra svenska lärare, som jag hade förra året, att bedöma, hon skulle gett mig ett A, men inte med denna nuvarande lärare ;/ fml

Teknik - B
Bild - B
Musik - E LOL, de kollade från förra årets betyg, då hade jag godkänt, så de gav mig bara E, vilket ändå var max -,-
Matte - B (trots A i alla prov...)
Så många B, men sad nu kanske ni tycker att detta är "bra" betyg. Men det är det INTE, absolut inte om du sitter och pluggar 5 timmar/dag i hela åttans första termin. Blev så besviken, jag trodde om jag skulle plugga som en gymnasie elev, skulle jag lyckas med ett A i alla ämnen, men så blev det inte... ;( grät typ i flera timmar, inlåst i mitt rum sad får väl plugga 7 timmar efter jullovet sad

Jag tycker det verkar som din svensklärare prickat ganska bra med att inte sätta A på dig. Även om detta bara är ett forum på internet så skulle det vara större skandal om en elev som särskriver får ett A.
Om man anser sig vara värd det högsta betyget så vet man att det heter hemkunskapssaker och svensklärare. Inte "hemkunskaps saker" och "svenska lärare". Din svenska lärare betyder att läraren är svensk, men säger inget om vilket ämne personen är lärare i.

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Intagningen till mitt gymnasieprogram var 30 poäng. Ingen har någonsin frågat efter mina högstadiebetyg efter gymnasieantagningen. Mitt råd till er är att lugna ner er lite.

Superkillen
Medlem

Registrerad: 2011-09-08

Håller med sneagel.

Bara man mår bra i skolan och får hjälp med de betygen man siktar mot är det okej.

oggih
F.d. moderator

Off-topic, men vad grundar du egentligen detta på?

Tjejer är ju trots allt bäst när det gäller hemkunskaps saker -.-

Så vitt jag kan se i kunskapskraven finns det inget som gör att man skulle ha olika förutsättningar beroende på vilket kön man tillhör. Och själv var jag definitivt bättre på hemkunskap än de flesta tjejerna i min klass.

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

skoltjejen
Medlem

Registrerad: 2011-12-23

Har nu 200 poöng.

parabel
Medlem

Nice

nv/nv

parabel
Medlem

oggih skrev:

Off-topic, men vad grundar du egentligen detta på?

Tjejer är ju trots allt bäst när det gäller hemkunskaps saker -.-

Så vitt jag kan se i kunskapskraven finns det inget som gör att man skulle ha olika förutsättningar beroende på vilket kön man tillhör. Och själv var jag definitivt bättre på hemkunskap än de flesta tjejerna i min klass.

Tjejerna är lite mer fixerade gällande matlagning, och har större koncentrationsförmåga där, än vad dem flesta killarna i Sverige har. Säger inte att det är alla, men dem flesta i alla fall.
Men så klart om en kille väljer att sikta högre i hem och konsumentkunskap så kan han jobba bra där, och få ett högt betyg där.

nv/nv

parabel
Medlem

Men jag håller med dig oggih.

nv/nv

Sten25
Avstängd

Registrerad: 2011-11-14

Vadå, vad menar ni med att trötta ut sig? jag förstår att man blir "skoltrött", men man har ju dessa större lov, jullov och sommarlov som exempel.. Upplever man dessa ledigheter, får man ju energin tillbacka? Då är det bara att släppa ALLT som har med skolan o göra, o bara sätta sig framför tv:n i alla lediga dar smile

Eller... det hjälper väl?

Ekologisk
Medlem

Registrerad: 2009-05-02

Strappa skrev:

Jag tycker det verkar som din svensklärare prickat ganska bra med att inte sätta A på dig. Även om detta bara är ett forum på internet så skulle det vara större skandal om en elev som särskriver får ett A.
Om man anser sig vara värd det högsta betyget så vet man att det heter hemkunskapssaker och svensklärare. Inte "hemkunskaps saker" och "svenska lärare". Din svenska lärare betyder att läraren är svensk, men säger inget om vilket ämne personen är lärare i.

Löjligt resonemang. En elev som särskriver kan mycket väl erhålla ett välförtjänt A i betyg.

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

skoltjejen
Medlem

Hej vet ni vad, Jag som trodde jag hade 200 poöng sad , jag fick idag information att man räknar bara 16 ämnen, Och det blev 190 poöng, Är skit ledsen nu, mycket ledsen, Har typ gråtit hela dagen nu...., Jag e snurrig, jag vet inte om jag kämpar hårt kommer jag klara mig och få bra poöng och gå in naturvetenskapsprogrammet? sad

sneagel
F.d. moderator

Ekologisk skrev:

Strappa skrev:

Löjligt resonemang. En elev som särskriver kan mycket väl erhålla ett välförtjänt A i betyg.

Ärligt talat, nej. En elev som särskriver kan omöjligen förtjäna ett A.

sneagel
F.d. moderator

skoltjejen skrev:

Hej vet ni vad, Jag som trodde jag hade 200 poöng sad , jag fick idag information att man räknar bara 16 ämnen, Och det blev 190 poöng, Är skit ledsen nu, mycket ledsen, Har typ gråtit hela dagen nu...., Jag e snurrig, jag vet inte om jag kämpar hårt kommer jag klara mig och få bra poöng och gå in naturvetenskapsprogrammet? sad

När jag sökte in till natur krävdes 30 poäng.

skoltjejen
Medlem

sneagel skrev:

skoltjejen skrev:

Menar du 30 poöng till eller?

sneagel
F.d. moderator

skoltjejen skrev:

sneagel skrev:

skoltjejen skrev:

Menar du 30 poöng till eller?

Nej, jag menar att det krävdes 30 poäng.

skoltjejen
Medlem

Okej

parabel
Medlem

30poäng?

- Omöjligt!

nv/nv

sneagel
F.d. moderator

Edon skrev:

30poäng?

- Omöjligt!

Nädå, det var så det var, och det var på fler skolor än bara den jag sökte till. Natur är sällan särskilt populärt, folk är i allmänhet lata och vill inte gå något som kräver mycket tid.

Ekologisk
Medlem

Registrerad: 2009-05-02

sneagel skrev:

Ärligt talat, nej. En elev som särskriver kan omöjligen förtjäna ett A.

Läs betygskriterierna.

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

Sidfot