Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Allmän policy för inlämningsuppgifter

kydyl
Administrator

Registrerad: 2006-04-10

Allmän policy för inlämningsuppgifter

För att förhindra att pluggakuten missbrukas och används för att mer eller mindre kopiera lösningar på inlämningsuppgifter och för att ni användare tydligt skall veta vad som är tillåtet och inte har följande förhållningsregler antagits:

• Det är inte tillåtet att posta mer omfattande inlämningsuppgifter i sin helhet och begära allmän hjälp på hela uppgiften oavsett om man har egna tankar om lösningen eller inte.
  • Det är inte tillåtet att posta en lösning på en inlämningsuppgift och be om förslag på förbättringar eller alternativa lösningar på helheten.
  • Det är tillåtet att själv bryta ner uppgiften i små bitar och ställa specifika frågor på enskilda delar. Den fråga man ställer ska vara fristående och inte bero av att hela uppgiften är känd.
  • Det är tillåtet att posta mindre bitar av uträkningen och fråga om man har gjort rätt eller inte. Och naturligtvis få hjälp med att lösa den specifika uträkningen om den är felaktig. Här gäller också att frågan ska vara fristående från den stora uppgiften.

Notera dock att detta är generella regler. Det kan mycket väl vara så att uppgiften som du löser har striktare regler än vad pluggakutens regler är. Då gäller såklart lärarens/skolans regler.

Trådar som inte uppfyller kraven ovan kommer att låsas.

Ex på en tråd som inte är okej att posta.

”Hej.
Jag håller på med en redovisningsuppgift i matte D som lyder …. Har hållit på och fixar den inte, någon som har en lösning?”

Ex på en tråd som är okej att posta.

”Hej
Jag håller på med en redovisningsuppgift i matte D och har kört fast på en integral som jag kommit fram till men inte får ut. Integralen ser ut som xxxx och jag vet inte hur jag hanterar y-variabeln när jag integrerar över x”.

Att exemplet ovan är ok bygger på att integralen är en delprodukt i lösningen av uppgiften.

Bryt därför ner problemet i dess beståndsdelar först och fråga om hjälp på någon av dessa om det behövs. Kör du fast totalt med det steget så fråga din lärare om starthjälp.

Har du synpunkter på dessa regler så kan du PM:a mig eller fortsätta diskussionen i den här tråden:
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … hp?id=4092

Confused by earlier errors. Bailing out...

Sidfot