Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Linjära funktioner
- Ice_Queen
- Medlem
- Registrerad: 2006-12-16
Linjära funktioner
Hejsan! Kan verkligen inte ta mig an denna uppgift:
´´Vilka koordinater har punkten B, om lutningen för linjen genom A och B är 5´´.
Grafbilden är i matematik 3000 kurs c och d. Om det krävs kan jag knäppa kort med digital-kamera, säg bara till!
Värt att tillägga kanske är att Punkt A har koordinaterna (1,1) och grafen är av andragradstypen. Ovanför grafen står det även y = x^2.
Mitt problem är att jag inte vet hur man ska tänka när man har med andragradsgrafer samt deras ekvationer att göra.
Verkligen tacksam för hjälp..
Hälsningar
- NiklasA
- Medlem
- Registrerad: 2007-12-16
Re: Linjära funktioner
Förmodar att punkten B ska ligga på kurvan till y=x^2, för om den inte ska det finns det ett oändligt antal punkter...
Antag att punkten B har x-kordinaten b och ligger på kurvan. Då blir y-kordinatens värde b^2, eller hur (ty y(b)=b^2)
Du har då två punkter, (1,1) och (b,b^2) och vill bestämma b så att lutningen mellan de punkterna blir 5. Hur räknar man ut lutningen för en rät linje? Använd dig av det och teckna en ekvation.
Vad tog matematikern med sig när han gick till sjöss? En log-bok såklart!
- Registrerad: 2006-12-16
Re: Linjära funktioner
Tack för anvisningarna, är dock lite trött nu så jag ska försöka lösa denna lite mer komplicerade fråga imorgon istället. Återkommer om jag stöter på hinder..