Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Matte kluring

minttabletten
Medlem

Registrerad: 2008-09-15

Matte kluring

Hej!

sitter och klurar på en matte fråga och kan verkligen inte komma på det rätta svaret. problem lyder så här:

A och B är matte kompisar.
A frågar B: hur gamla är dina barn?
B svarar: produkten av de tre åldrarna är 36 och summan av dessa är lika med husnumret där borta...
A funderar en liten stund och ger upp.
B säger: okej, du får veta att det äldsta barnet är en flicka...
A säger: okej, då vet jag!!

kan det ha någonting med siffran 5 att göra? jag menar att om det äldsta barnet är en flicka, vilket är "female" (5), men 5 går däremot inte att multiplicera med någonting så att det blir 36...

tacksam för svar!!!

Aliquantus
F.d. moderator

Registrerad: 2007-06-03

Re: Matte kluring

Hehehe, klurigt värre, men det är inte alls svaret. smile

Du får helt enkelt primtalsfaktorisera 36:
36=2*2*3*3.

Dessa fyra tal kan du nu kombinera ihop på olika sätt så att du får de tre flickornas möjliga åldrar.

Några alternativ är
1, 1, 6 och 1, 2, 18 och 2, 2, 9 och 3, 3, 4.

Hitta nu alla möjliga åldrar som barnen kan ha. Sedan gäller det att tänka till lite.. Vad är summan av dessa olika alternativ? Grannen vet vad huset har för nummer, så kan du då utesluta några alternativ?

minttabletten
Medlem

hm.. har försökt med olika alternativ men det är ju lika stor chans att det är 1, 2, 18 som t.ex. 6, 6, 1 eller andra förslag.. men hur vet jag vilket det rätta är?? grannen vet men inte jag.. wink

minttabletten
Medlem

en annan grej är ju att jämna tal, sägs vara "flicktal" och udda "pojktal" men det uteslutar i sådant fall bara några allternativ..

Aliquantus
F.d. moderator

Registrerad: 2007-06-03

Nej, har du lust att skriva upp alla möjliga åldersalternativ och deras respektive summa? Du kommer att se att en summa återfinns två gånger, alltså måste det vara ett av dessa alternativ som är det rätta. Om det vore ett av alternativen med en summa som bara finns en gång så skulle grannen kunna lista ut hur gamla barnen var.

minttabletten
Medlem

juste, det blir summatalet 13, och rätt alternativ är 9, 2, 2, eftersom det äldsta barnet är en flicka..
tack så mycket för hjälpen!!

Sidfot