Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur pluggar ni inför prov?

Boypure
Medlem

Registrerad: 2011-03-05

Hur pluggar ni inför prov?

Hur pluggar ni ifrån prov? (menar A-elever)

Man måste ju motivera svaren mycket bra för att få A som svar på den frågan, hur pluggar ni?

jag försöker memorera texterna som finns i boken helt utantill, trots att de kan vara flera a4 sidor..

på så sätt blir svaren avancerade smile

Fast det är mycket svårt att memora så mycket, men försöker så gott jag kan..

om jag inte gjorde så, skulle jag inte kunnat motivera svaren hmm?

hur gör ni iaf smile?

It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer.

Square
F.d. moderator

Registrerad: 2009-06-23

Re: Hur pluggar ni inför prov?

Satsa på att lära dig saker istället för att memorera. Du kommer inte få alla A om du satsar på att memorera texter.

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

Hepy
Avstängd

Registrerad: 2011-10-20

Håller med Square. För min del är det att läsa texten 2 gnger och ta anteckningar och sen om det finns uppgifter gör jag dem 2ggr.

logdib
Medlem

Registrerad: 2008-10-22

@boypure, jag memorerade också allt när jag gick i högstadiet och gymnasiet. Det gick bra. Men jag visste att det absolut inte skulle fungera på högskolan. 1) för att det är mycket mer att lära sig 2) det är inte ens kul för du glömmer bort det efter ett tag.

Så det jag gjrode är att jag lyssnar på läraren och försöker förstå varför och sedan hem och räkna uppgifter så man har tillämpat det lite också

Boypure
Medlem

glömmer bort ':S`?

jag glömmer inte bort, visst glömmer jag hur texten var i boken, men själva informationen glömmer man inte smile

får väl memorera allt i högstadiet, gymnasiet och i universitetet får jag väl göra på annat sätt smile

Square
F.d. moderator

boypure skrev:

får väl memorera allt i högstadiet, gymnasiet och i universitetet får jag väl göra på annat sätt smile

Varför inte göra på det bättre sättet från början? Du kommer enbart att bli besviken sedan när du märker att din studieteknik inte ger dig alla A:n.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Att kunna texter utan till ger inga A. Det som i allmänhet krävs för ett A är nämligen att du har förstått ämnet och kan reflektera kring det du har lärt dig. Satsa på det i stället, så ska du se att det går bra.

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

linuszero
Medlem

Registrerad: 2011-05-25

Jag pluggar så jag kan det väsentliga i texten,
sedan reflekterar över det jag läst ställer mig frågan, Varför?
Detta gäller NO, So ämnen även Matematik ibland
Det viktiga är att förstå.

Jag hade 300 p när jag gick ut nian i sommras,
lyckades skrapa ihop MVG i alla teoretiska och VG i resten.

Hoppas det hjälpte! smile

Boypure
Medlem

oggih, du har väl inte MVG i ALLLLLLLLLLLT? i gymnasiet? eller?

navvix
Medlem

Registrerad: 2010-03-13

boypure, vid sidan av pluggandet inför ett prov ska man ta pauser, vila en stund och ta det lugnt. Dela in texten i stycken och gör korta sammanfattningar. Reflektera över dina anteckningar och dra slutsatser och koppla det till annat du lärt dig.

I grundskolan är det viktigt att lära sig grunden. Visst är betyg viktigt, men det är inte livsavgörande att få ett A eftersom ingen bryr sig vad man har när man kommit in på gymnasiet. Om du väljer en naturlinje, välj att inte lägga ner allt för mycket tid och ork på praktiska ämnen. De är helt onödiga.

Boypure
Medlem

mjah, men jaja

har en annan fråga nu, om man gör 4 prov totalt i en termin

får 3 VG i 3 prov, men det sista provet, där får man ett MVG. Vad blir betyget?

navvix
Medlem

Betyget grundar läraren inte enbart på proverna utan även hur aktiv du har varit under lektionerna och visat intresse för ämnet. Fråga din lärare.

Square
F.d. moderator

boypure skrev:

får 3 VG i 3 prov, men det sista provet, där får man ett MVG. Vad blir betyget?

Prata med din lärare, det är fullkomligt omöjligt för oss att veta.

Boypure
Medlem

navvix, enligt min lärare bedömmer hon bara proven. aldrig hur man är under lektionstid, man kan alltså skolka hela tiden, få MVG i prov o så blire MVG.

navvix
Medlem

boypure skrev:

navvix, enligt min lärare bedömmer hon bara proven. aldrig hur man är under lektionstid, man kan alltså skolka hela tiden, få MVG i prov o så blire MVG.

Det låter som en mycket inkompetent lärare, särskilt i grundskolan där närvaro är obligatorisk. Fråga din rektor om läraren gör rätt i sin bedömning att endast grunda betygen på prov. Att fråga är bättre än att vara osäker.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

boypure skrev:

oggih, du har väl inte MVG i ALLLLLLLLLLLT? i gymnasiet? eller?

Joooooo, jag har haft MVG i alla kurser som jag hittills har hunnit avsluta, om det är det du menar. Men jag förstår ärligt talat inte vad det här att göra...?

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Herr boypure, protip, börja inte tala eller tänka om dina lärare som att de är idioter eller byrokrater eftersom det kommer att hämma din förmåga att ta dem seriöst och absorbera information. Dina lärare är smartare än dig på praktiskt taget alla områden, och att bemöta dem med respekt och öppenhet köper dig både good-will när det kommer till kursslut och förbättrar din förmåga att lära dig.
Ska man vara dryg mot en lärare måste man vara fruktansvärt säker på det man gör, annars kan man bränna sig väldigt illa i olika meningar.

Apropå prov ska du i bästa fall redan kunna materialet innan ens provet blir aktuellt och man börjar plugga till just det. Nyckeln är alltså att ligga i fas eller på framkant, och först därefter kan man börja plugga provorienterat alltså kötta in fakta man använder i sina redan välformulerade resonemang. Skriva sammanfattningar är ett tips jag kan ställa mig bakom.

Du behöver även i min mening hitta människor i din direkta omgivning som är villiga att diskutera de här sakerna med  dig för ju längre man kommer i sin utbildning ju mer inser man vikten av att förankra kunskaper i dialog med andra eftersom det är gentemot andra du faktiskt applicerar den.

I övrigt: Sluta ställa frågor du vet vi inte kan svara på, och är du osäker så tänk efter varför vi skulle veta det. Tänker på hur din lärare skulle väga prov mot varandra och som även Square kommenterade på.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

oswe
Medlem

Registrerad: 2010-01-12

Läs texten två gånger och använd dig sedan av ett stort antal instuderingsfrågor. Se till att det finns frågor som kräver mer resonerande och reflekterande svar! Detta gör att du lär dig använda faktan, arbeta kring den och lär dig lära aktivt.
Prata med läraren om vad som krävs för betyg A så att du förstår kraven. Ladda hem betygskriterier från skolverket.se så att du kan svara på instuderingsfrågorna med en kvalité på a-nivå. Du kan visa upp ett antal svar och låta läraren snabbt betygsätta dem som en kontroll på att kvalitén håller.

Men viktigast av allt, tvinga läraren om det så behövs för att du ska förstå vad som krävs. Det är inte förrän nu i nian jag förstod att det var sprickan i mina studier; jag hade inte fullt koll på vad som krävdes...

Hoppas detta hjälpe big_smile

Bluerabbits
Avstängd

Registrerad: 2009-01-28

oswe skrev:

Läs texten två gånger och använd dig sedan av ett stort antal instuderingsfrågor. Se till att det finns frågor som kräver mer resonerande och reflekterande svar! Detta gör att du lär dig använda faktan, arbeta kring den och lär dig lära aktivt.
Prata med läraren om vad som krävs för betyg A så att du förstår kraven. Ladda hem betygskriterier från skolverket.se så att du kan svara på instuderingsfrågorna med en kvalité på a-nivå. Du kan visa upp ett antal svar och låta läraren snabbt betygsätta dem som en kontroll på att kvalitén håller.

Men viktigast av allt, tvinga läraren om det så behövs för att du ska förstå vad som krävs. Det är inte förrän nu i nian jag förstod att det var sprickan i mina studier; jag hade inte fullt koll på vad som krävdes...

Hoppas detta hjälpe big_smile

Jättebra skrivet!

Jag brukar också svara instuderingsfrågor inför ett prov, man minns informationen mer. Det är bra att läsa texten högt eftersom man använder flera sinnen då (syn, hörsel) då aktiveras nämligen en del i hjärnan. Det kan även vara bra att be en vän förhöra dig på frågorna och sedan svara på dem. Det är även bra att diskutera svårare frågor med en vän som har samma prov som dig. Det som har hjälpt mig otroligt mycket är att svara på instuderingsfrågor tillsammans med en vän inför ett prov, jag pluggade i 3 dagar och fick VG + på ett prov. Hade jag pluggat mer hade jag förmodligen fått ett MVG på det provet.

Boypure
Medlem

mja, tack för eran tips smile

VetiVeR
Medlem

Registrerad: 2010-06-07

Brukar läsa och sammanfatta, det funkar bäst för mig. Sen så går jag igenom gamla prov.

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

Hur mycket brukar ni plugga inför prov? Hur många dagar innan pluggar ni och hur många timmar lägger ni per dag?

nv/nv

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Ptja, jag brukar lägga runt 5 timmar per dag. Eftersom vi läser 3-4 kurser samtidigt så blir det ofta 1 kurs/dag.
Jag brukar läsa, bevisa satserna som kommer upp (eller iaf hänga med i resonemanget) och försöka göra tankenötterna i böckerna.

Detta görs varje dag, måndag-fredag.

Senast redigerat av Woozah (2015-02-25 08:51)

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Man går ju skolan halva dagen, sen kanske nån timme när det behövs och lite på loven så blir det bra

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Teknik314
Medlem

Registrerad: 2014-09-13

Beror helt på hur mycket det är i skolan! Just nu har jag fysik, kemi och matteprov under en vecka + massa inlämningar och läxor. Sitter kanske 2 timmar/dag (just nu) för att jag satsar på höga betyg. smile

Sista året på Teknikprogrammet smile

Sidfot