Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Absolutbelopp
- macguyver2
- Medlem
- Registrerad: 2008-09-11
Absolutbelopp
Detta driver mig till vansinne. Själva idén är väldigt simpel så som jag uppfattat att det ska vara, men jag förstår det inte riktigt.
Kolla följande tal exempelvis:
|x-1| > |x-3| (bestäm alla reella tal)
Kan någon förklara för mig i detalj hur man ska lösa det? Använd gärna tallinjen etc.
Tacksam för svar.
- tjoppas
- Medlem
- Registrerad: 2008-03-20
Re: Absolutbelopp
Välkommen till forumet!
Uttrycket |x-1| kan man se som avståndet mellan x och punkten 1 på tallinjen. Skulle exempelvis x vara lika med noll skulle utrycket bli ett vilket är avståndet mellan noll och ett. På samma sätt är |x-3| avståndet mellan x och punkten 3. Låter vi nu x vara vara punkten mellan 1 och 3 uppfuller vi |x-1| = |x-3|. Den punkten är 2 (chockarande att 2 ligger mittemellan 1 & 3 eller hur?). Nu var det ju olikheten |x-1|>|x-3| som skulle lösas. Ja, detta utryck i ord är att avståndet från en punkt till 1 ska vara större än avståndet mellan samma punkt och 3. Således blir det när punkten är längre bort från ettan, vilket är när x>2.
Oj vad mycket text det blev. Hoppas du fattade vad jag menade.
Senast redigerat av tjoppas (2008-09-11 14:27)
- macguyver2
- Medlem
- Registrerad: 2008-09-11
Re: Absolutbelopp
Tack så mycket.
Det där förstod jag faktiskt : )