Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA E] Beskriv Cirkelns ekvation. (Förmodligen enkel uppgift)

Simon342
Medlem

Registrerad: 2011-03-27

[MA E] Beskriv Cirkelns ekvation. (Förmodligen enkel uppgift)

Hej.

Sitter med en uppgift där man ska beskriva en cirkels ekvation. Den har radien 4 och ligger på x-axeln, i är noll i denna uppgift. 

Svaret är: |z-4|=4

Det jag undrar är varför det är ett minus tecken mellan z och 4.

Kan också passa på att fråga om ni tycker z=4 är en godtagbar lösning?

Tack på förhand.

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Re: [MA E] Beskriv Cirkelns ekvation. (Förmodligen enkel uppgift)

|z-4| betyder avståndet mellan z och 4. |z-4|=4 är den mängd där alla punkter har avståndet 4 till punkten 4, och det är ju då onekligen en cirkel med radien 4, och medelpunkt i x=4.

Simon342
Medlem

Registrerad: 2011-03-27

sneagel skrev:

|z-4| betyder avståndet mellan z och 4. |z-4|=4 är den mängd där alla punkter har avståndet 4 till punkten 4, och det är ju då onekligen en cirkel med radien 4, och medelpunkt i x=4.

Tack för svaret.

Har lite svårt att koppla det ändå. Men att ekvationen i detta fall är 4 re har jag absolut inga problem att förstå utan det är just minus tecknet som klurar till det för mig. Sen om man skulle skriva plus mellan z+4 så skulle ju den cirkel ligga på x= -4 om man ser till medelpunkten.

Och när du skriver "betyder avståndet mellan z och 4." så kopplar jag minus tecknet att det just är minus 4 från origo. 

Krånglar säkert till det för mig men alltid jobbigt när man inte riktigt förstår varför hmm

Senast redigerat av Simon342 (2011-03-27 12:14)

alfred444
Medlem

Registrerad: 2014-03-10

Simon342 skrev:

sneagel skrev:

Tack för svaret.

Har lite svårt att koppla det ändå. Men att ekvationen i detta fall är 4 re har jag absolut inga problem att förstå utan det är just minus tecknet som klurar till det för mig. Sen om man skulle skriva plus mellan z+4 så skulle ju den cirkel ligga på x= -4 om man ser till medelpunkten.

Och när du skriver "betyder avståndet mellan z och 4." så kopplar jag minus tecknet att det just är minus 4 från origo. 

Krånglar säkert till det för mig men alltid jobbigt när man inte riktigt förstår varför hmm

Jag undrar också hur det skiljer sig när man skriver ett + eller ett - framför medelpunkten (i detta fall 4).

Marcus
Medlem

Registrerad: 2010-01-17

|z-a| är avståndet mellan z och a. Alltså är |z-4| avståndet mellan z och 4 och |z+4|neutralz-(-4)| är avståndet mellan z och -4.

alfred444
Medlem

Registrerad: 2014-03-10

Tack så hemskt mycket!

Moskva
Medlem

Registrerad: 2014-04-20

http://draw.to/D42c9fg

hur beskriver jag den här ekvationen?

Moskva
Medlem

Registrerad: 2014-04-20

....?

Marcus
Medlem

Registrerad: 2010-01-17

Skapa ny tråd för nytt problem.

Sidfot