Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Matematik D - Fördjupningsuppgifter
- NiklasA
- Medlem
- Registrerad: 2007-12-16
Matematik D - Fördjupningsuppgifter
Såhär vid slutet av terminen ser jag fler och fler inlägg i matematikdelen där trådskaparen ber om hjälp med de s.k. redovisningsuppgifterna i matematik D.
Hur tycker ni att man ska ställa sig till det? Är det okej att ge någon ledning, eller ska man undvika att ge ledningar eller svar?
Personligen anser jag att eftersom redovisningsuppgiften utgör ett moment i betygsättningen (det gjorde den för mig iaf) så borde man göra uppgiften helt på egen hand. Klarar man inte uppgiften själv är man väl helt enkelt inte förtjänt av det betyg uppgiftens nivå svarar mot.
Vad tycker andra medlemmar här om detta? Det känns som om hela poängen med uppgiften försvinner om man får hjälp med den här på forumet, när tanken är att man ska lösa den på egen hand.
Vad tog matematikern med sig när han gick till sjöss? En log-bok såklart!
- Registrerad: 2007-06-03
Re: Matematik D - Fördjupningsuppgifter
I gymnasiet har alla eget ansvar för sitt egna lärande. Det är inget fel att ställa frågor så länge man tar till sig svaren och förstår dem. I det här fallet kan det vara så att eleven bara kopierar och skickar in, och visst kanske får ett oförtjänt betyg, men vad är det som är viktigt egentligen? Redovisningsuppgiften är överskattad i vilket fall och jag tror lärarna ser det mer som en parentes.
Jag tycker att det finns få tillfällen då man ska neka någon hjälp, och detta är inte ett av dem.
- Aliquantus
- F.d. moderator
- Registrerad: 2007-06-03
Jag har också funderat på det. Läser själv inte Matte D, så jag vet inte riktigt hur det är upplagt. Någon som har lust att förklara hur det är upplagt lite snabbt? I vilket fall förstår jag båda eras poänger, och kan hålla med er båda, åtminstone delvis.
Jag tycker nog att lite hjälp är okej. Väldigt, väldigt vag ledning är okej, men inte mycket mer än så. En knuff i rätt riktning liksom. Att ge hela lösningar är inget jag förespråkar i vanliga fall heller, och absolut inte här. Snarare bör hjälpen vid redovisningsuppgifter vara mindre än vid vanliga uppgifter.
Samtidigt måste jag säga att jag är precis likadan. Håller på med en väldigt viktig uppgift i historian just nu (den utgör 25% av slutbetyget) och jag och min flickvän läser varandras uppsatser flera gånger, ger förslag på förbättringar och så vidare. Och där ser jag faktiskt inga problem. Så rent moraliskt borde jag inte ha några problem i att hjälpa andra med redovisningsuppgifter, men så är det inte.
- kydyl
- Administrator
- Registrerad: 2006-04-10
Ja det här är inte en helt enkel fråga tycker jag, jag välkomnar verkligen diskussionen.
I min värld så finns det en ganska så bred gråzon här. Jag tycker inte att det i grunden är fel att hjälpa till lite grann på någon specifik del. Däremot ska man ju inte lösa hela uppgiften åt någon.
Med den inställningen så har man genast ett problem med vem man ska hjälpa och vem man inte ska hjälpa. Vart drar man gränsen? Dessutom så är det stora problemet på ett öppet forum att man inte vet vem som svarar och hur mycket den svarar.
Samtidigt, ingen tjänar på att någon som kört fast inte kan få en liten knuff i rätt riktning för att själv komma vidare. Men då gäller det också att det bara är en liten ledning och den som har uppgiften själv jobbar vidare.
Passar även på att flytta tråden till "Om pluggakuten" då jag tycker den passar marginellt bättre där.
Confused by earlier errors. Bailing out...
- NiklasA
- Medlem
Det verkar som om villkoren för redovisningsuppgiften är olika för alla. När jag gjorde min så fick jag två timmar på mig (den tid jag har lektion på i vanliga fall) och fick göra den i en lärarövervakad sal.
Å andra sidan skiljer det sig väl då också beroende på vilken lärare man har hur mycket redovisningsuppgiften påverkar slutbetyget. Om man får hem en uppgift och sen svarar med ett matematiskt språk som man aldrig varit i närheten av förut så tror jag de flesta lärare genomskådar det. Det krävs ju med all säkerhet bra resultat på annat än redovisningsuppgiften för att kunna få ett bra betyg (som f.ö. inte är målet med kursen, målet är ju att lära sig så mycket som möjligt)
Å andra sidan känns det fel att inte hjälpa dem som verkligen behöver en liten hjälp på traven för att kunna lösa uppgiften. Och hur ser man skillnad på vilka som vill ha en hjälp på traven och vilka som har för avsikt att få fram så mycket av lösningen som möjligt (som dessutom går att hitta på andra sidor har jag märkt när jag tittade runt lite....)
- Registrerad: 2007-11-25
Som mattelärare känner jag mig aningen kluven... På ett sätt är det som ni säger att en knuff som vissa kanske ändå skulle ha fått av brorsan eller syrran kan andra få här MEN samtidigt tycker jag att det kan betraktas som fusk om man får hjälp med en individuell uppgift.
under eget ansvar analysera, genomföra och redovisa, muntligt och skriftligt, en något mer omfattande uppgift där kunskaper från olika områden av matematiken används.
Så säger kursplanen, men att analysera under eget ansvar kan kanske i någon mening innebära att man får fråga om enklare detaljer...
Jag tror att det flesta lärare (och det är läraren som har tolkningsrätten) skulle säga NEJ om man frågar om de tycker att man får fråga på nätet...
Att lösningarna på många uppgifter finns på nätet är ett dåligt försvar, jag tycker att pluggakuten i så fall snarare skulle hjälpa till att få bort dem än att hjälpa till att sprida lösningarna. En komplett lösning är garanterat fusk...
/Fysik-Fredrik
Matematiker är alltid oskyldiga!
- jaspen
- Medlem
- Registrerad: 2007-02-18
Fysik-Fredrik skrev:
under eget ansvar analysera, genomföra och redovisa, muntligt och skriftligt, en något mer omfattande uppgift där kunskaper från olika områden av matematiken används.
Så säger kursplanen, men att analysera under eget ansvar kan kanske i någon mening innebära att man får fråga om enklare detaljer...
Men är det inte så att många av dessa uppgifter kräver en matematisk kunskap som eleverna inte har någon utbildning på, delvis beroende på att redovisningen flyttades från MaE till MaD utan att uppgifterna gjordes om.
Dessutom har uppgifterna inte förändrats på de senaste tio åren(matematik 3000) så det är inte förvånande att lösningar finns att tillgå på nätet eller hos bekanta.
Så min personliga uppfattning är att låta eleverna fråga sig fram utan inskränkning och den bedömning av arbetet som läraren kan göra får luta sig mot den muntliga framställningen där det är enkelt att konstatera om eleven förstått vad som redovisas.
- Fysik-Fredrik
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-25
Uppgiften är ju ofta svår av den anledningen att det finns situationer som eleverna inte är vana vid att hantera, men det är inte så att uppgifterna kräver matenatik som man inte lärt sig teorin bakom.
Personligen kan jag ju bara tycka att det är ett bra sätt för eleverna att möta på svårare uppgifter som det finns en hel del intressant matematik i men att det kanske inte skall påverka betyget allt för mycket. I den bästa av värdar skulle detta vara en fantastiskt sätt att se vilken nivå eleverna har på sin matematik men efter som man altid kan fråga andra (IRL eller på nätet) så försvinner ju lite av det fantastiska =0/
/Fysik-Fredrik
Matematiker är alltid oskyldiga!
- jaspen
- Medlem
Men hallå!
Ska vi här på forumet stoppa de frågor som vi vet eller tror vara redovisningsuppgifter eller?
Om det är så att undervisande lärare låter en redovisningsuppgift löpa över flera dagar och elever har tid att ge oss här i uppdrag att hjälpa till kan vi då neka detta?
I och med att uppgiften inte behöver lösas under övervakning utan under eget ansvar som Fysik-Fredrik visar att det står i skolverkets kursplan betyder det då inte att eleven kan fråga vem som helst t ex sin förälder som har doktorsgrad i matematik eller på annat sätt är välutbildad i matematikens irrgångar? Hur ska vi här på forumet då ställa oss till frågor från elever som förmodligen inte har dessa fördelaktiga hemförhållanden?
Så den undervisande läraren måste ta sitt ansvar för hur bedömningen utformas även om eleven har fått sina resultat från nätet eller på annat sätt mao som jag tidigare sagt att låta den muntliga delen vara utslagsgivande.
Så en uppgift till matteläraren Fysik-Fredrik som sa att
Uppgiften är ju ofta svår av den anledningen att det finns situationer som eleverna inte är vana vid att hantera, men det är inte så att uppgifterna kräver matenatik som man inte lärt sig teorin bakom.
Hur löser du då denna redovisningsuppgift från Matematik 3000 enbart med kunskaper från MaD?
http://i25.tinypic.com/1zc1w7m.jpg
Så kyldyl låt nätet ha sin gång och skapa inte sådana begränsningar hoppas
jaspen
- kydyl
- Administrator
Jaspen, du har ju en poäng och i en ideal värld så skulle jag vara beredd att hålla med. Men en riskt med det hela är att det missbrukas. Ofta så ser man att personer skriver in hela uppgiften och avslutar med "Hur ska jag lösa den". Hur ska man veta hur mycket tid som är nerlagt på uppgiften, eller vad personen förstår och inte förstår.
Om man däremot under lösningens gång kör fast på en liten uträkning i mitten nånstans och frågar specifikt på den delen så ser jag inget egentligt problem med det. Men jag tycker inte att vi ska hamna i ett läge där man kan posta en större och mer omfattande uppgift och förvänta sig att få den löst utan något eget arbete. Det tror jag faktiskt inte gynnar någon.
Jag har försökt att generalisera mina tankar ovan och inlägget riktar sig inte till någon specifik tråd.
- jaspen
- Medlem
Hallå Pluggakuten!
Kyldyl hur hanterar du nu denna uppgift postad av Illyren?
Det finns inget som visar på att detta är en inlämningsuppgift!
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … hp?id=4271
Om du jämför med denna postad i ett annat forum
http://ungdomar.se/forum_file.php?f9a74 … f071c33f8f
Hur ska du hantera dessa problem?
Låt lärare, som lämnar fältet fritt för elever som förstår att utnyttja nätet, stå för sina misstag!
Som en parantes kan tilläggas att Fysik-Fredrik inte ännu klarat av att lösa den av mig givna uppgiften!
- kydyl
- Administrator
Du sätter fingret på ett riktigt problem, hur vet vi vilka uppgifter som är inlämningsuppgifter och inte? Självklart ett svårt problem och det kommer inte att gå att lösa 100%-igt.
Jag är inte med på vad du menar med att lärarna ska få stå för sina misstag, är du ute efter att det är lärarna som straffas av att vissa (ett fåtal) elever plagierar lösningar? Då kan jag upplysa om att det inte är läraren som förlorar på det. Det är alla andra (det stora flertalet) som jobbar på själva som förlorar. Vart vill du dra gränsen? På gymnasier, högskolan. Tycker du att det är ok att någon som läser en högskolekurs som examineras med hjälp av inlämingsuppgifter ska få dessa lösta? Så att utbildningen minskar i värde ute på arbetsmarknaden när det framkommer att vissa inte kan någonting trots att de har fått godkänt. Vem straffar det? Ja inte är det bara den som gled igenom utan alla andra som läst kursen också.
Om det inte är ok att göra så på högskolan, varför ska det då vara ok på gymnasiet osv. Jag tror att det är ytterst få som utnyttjar exempelvis pluggakuten på det viset, men jag vill inte sända signalerna att det är ok att göra så. Jag skapade inte den här sidan för att några få ska kunna komma undan med minimalt arbete utan för att de som hehöver hjälp ska kunna få det på ett enkelt och lättillgägligt sätt och slutligen ta till sig kunskapen och tillämpa den själv på nya uppgifter.
- NiklasA
- Medlem
Hur ska man då hanskas med de inlämningsuppgifter som redan ligger i forumet och ör besvarade? Även om man inte får svar i en ny tråd som man postar kan man ju söka bland gamla poster och få fram i stort sett hela lösningen iaf.
Nog för att det nog går att hitta på andra ställen, men att rensa bort lite sådant här skulle väl iaf hålla den här sidan "ren".
Ja det är ju frågan. Det kommer ju såklart inte gå att rensa bort allt och i de flesta fall så är väl inlämningsuppgifter ändå mer eller mindre än färskvara. Även om uppgifterna inte ändras så är det ju sannolikt att gamla lösningar på nätet är mer kända hos lärarkollektivet än nya.
Som exempel så blev jag kontaktad för en tid sedan av en matematik lärare vid ett svenskt universitet angående en person som hade postat inlämningsuppgifter och då frågade jag just om han ville att jag rensade bort uppgiften. Men eftersom inlämningstiden hade gått ut så tyckte han att det inte gjorde något, utan den kunde lika gärna ligga kvar.
- Niro
- Medlem
- Registrerad: 2009-03-16
Jag tycker man kan titta på uppgiften, och sedan ändra om lite bland talen. Då är ju inte uppgiften identisk med inlämningen, men eleven får ju öva på den typen av uppgift.
För någonstans måste man ju få en chans att öva.
Mattelärarns barn får ju hjälp hemma, är det fusk ?
Enklast är om lärarna delar upp i en skriftlig och en muntlig del. I den muntliga delen ingår då att svara på delar av den skriftliga. Inlämningen skall också bygga på parametrar av personnummret.
Peter
Senast redigerat av peter_dahlen666 (2009-03-21 00:30)
Här är det bara kärlek som råder