Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [Fysik B] Vågor - hastighetsriktning

[Fysik B] Vågor - hastighetsriktning

HardYellow
Medlem

Registrerad: 2008-04-23

[Fysik B] Vågor - hastighetsriktning

Jag behöver hjälp med deluppgift a)
Jag tänkte att

A = Upp
B = Ned
C = Upp
D = Upp

Eftersom vågens lutning är uppåt för A, C och D

http://i175.photobucket.com/albums/w155/Zackarak/IMG_0030.jpg

Sebelino
Medlem

Registrerad: 2009-12-20

Re: [Fysik B] Vågor - hastighetsriktning

Det är faktiskt tvärtom:

A = Ned
B = Upp
C = Ned
D = Ned.

Tänk dig att punkterna står stilla i x-led och att kurvan förflyttas högerut. Då kommer punkten A att falla längre ned, B kommer att hamna i vågtoppen, osv.

Tänk på att en våg innebär en förflyttning i energi, inte i materia. De vattenvågor man ser till havs är inget annat än klumpar av vattenmolekyler som rör sig upp och ner i en takt sådan att det vi kallar vågor bildas, men teoretiskt sett förflyttas de inte sidledes.

Senast redigerat av Sebelino (2011-01-26 23:27)

A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.

HardYellow
Medlem

Registrerad: 2008-04-23

Tack då förstår jag

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

Varför är det så? Jag fattar inte. Om man förflyttar vågen åt höger och punkterna är still så bör väl D gå uppåt och inte tvärtom?

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

AbelTesfayeXOXO skrev:

Varför är det så? Jag fattar inte. Om man förflyttar vågen åt höger och punkterna är still så bör väl D gå uppåt och inte tvärtom?

Nej, vågtoppen till höger om D försvinner ju iväg till höger och "vågdalen" närmar sig från vänster. Då är ju D påväg ner.

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

Finns det någon "kom ihåg" regel här? Har svårt att föreställa mig hur vågen ser ut när den flyttas åt höger hmm

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Men det är lätt! Varje punkt på kurvan flyttas en millimeter åt höger.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [Fysik B] Vågor - hastighetsriktning

Sidfot