Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA D] - Matte Diskret - Kombinationer

virttop
Medlem

Registrerad: 2010-12-18

[MA D] - Matte Diskret - Kombinationer

Hejsan behöver lite hjälp med några uppgifter och framför allt hur man ska tänka.

1. "Mette arbetar som sjuksköterska. Hon är ledig två dagar i veckan. På hur många sätt kan man välja ut två lediga veckodagar om minst en dag ska vara en lördag eller söndag?"

Svaret ska bli 11

2. "Lena ska bjuda 7 personer till en fest. Hon väljer bland 12 bekanta, där Nils och Erik ingår. Av erfarenhet vet hon att de inte kan bjudas tillsammans. På hur många sätt kan hon då göra sitt val?"

svaret här ska bli 540

någon som kan hjälpa mig? smile

micheliin
VIP-medlem

Registrerad: 2009-09-28

Re: [MA D] - Matte Diskret - Kombinationer

1. Utan villkoret att minst en dag måste vara en lördag eller söndag så kan Mette välja dagar på

LaTeX ekvation sätt.

Men villkoret var att det inte får finnas någon kombination utan lördag eller söndag, så vi tar bort alla möjliga kombinationer med bara vardagar.

Då blir svaret

LaTeX ekvation

2. Tänk på de enskilda fallen. På hur många sätt kan hon bjuda folk där Nils är med men inte Erik? På hur många sätt kan hon bjuda folk där Erik är med, men inte Nils? På hur många sätt kan hon bjuda folk när ingen av dem är med?

Senast redigerat av micheliin (2010-12-18 19:08)

Skicka inte PM som efterfrågar hjälp med uppgifter. Dessa kommer fullständigt ignoreras.

Square
F.d. moderator

Registrerad: 2009-06-23

2. En enklare metod istället för att ha en massa fall att bolla med:

Totalet antal sätt hon kan bjuda dem: LaTeX ekvation
Antalet sätt hon kan bjuda hem folk där både Nils och Erik igår: LaTeX ekvation (tänk att hon bjuder Nils och Erik sedan ska hon bjuda 5 av 10 personer).

Antalet sätt hon kan bjuda hem folk utan att både Nils och Erik är där, är då LaTeX ekvation

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

virttop
Medlem

Ok jag förstår till viss del... fortfarande lite oklart vilka tankebanor jag ska börja med... jag försöker med ett till exempel.

3. "Det genetiska alfabetet består av bokstäverna A, T, G och C."

a) Hur många ord med tre bokstäver kan skrivas med det genetiska alfabetet?

b) Hur många av order i a) innehåller exakt ett A?

c) En gen som beskriver hur ett visst protein ska kodas innehåller 200 ord. På hur många sätt kan en sådan gen vara uppbygd av trebokstaviga ord?

Förstår inte hur jag ska börja tänka på de här uppgifterna...

först testade jag 4 över 3 men det blev fel...

Senast redigerat av virttop (2010-12-18 21:30)

virttop
Medlem

micheliin skrev:

1. Utan villkoret att minst en dag måste vara en lördag eller söndag så kan Mette välja dagar på

LaTeX ekvation sätt.

Men villkoret var att det inte får finnas någon kombination utan lördag eller söndag, så vi tar bort alla möjliga kombinationer med bara vardagar.

Då blir svaret

LaTeX ekvation

2. Tänk på de enskilda fallen. På hur många sätt kan hon bjuda folk där Nils är med men inte Erik? På hur många sätt kan hon bjuda folk där Erik är med, men inte Nils? På hur många sätt kan hon bjuda folk när ingen av dem är med?

2. Antal sätt hon kan bjuda folk där Nils är med, men inte Erik är väl 11 över 7 ?? var tänker jag fel?

Senast redigerat av virttop (2010-12-18 21:45)

Poolpt
Medlem

Registrerad: 2007-09-27

virttop skrev:

2. Antal sätt hon kan bjuda folk där Nils är med, men inte Erik är väl 11 över 7 ?? var tänker jag fel?

När hon väl har valt Nils så ska hon välja ut ytterligare 6 personer bland 10 personer.
Så det blir LaTeX ekvation sätt att göra ett urval där Nils men inte Erik är med.

Senast redigerat av Poolpt (2010-12-18 23:24)

If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is.

Civilingenjör&Lärare KTH
Medlem

Registrerad: 2010-05-27

Jag förstår hur du tänker: "11 är alla utom Erik, och då ska jag välja 7 av dom."
Men 11 över 7 är antalet sätt att välja 7 gäster bland 11 möjliga. Det garanterar inte att Nils är en av de 7 utvalda.

Du får tänka såhär: Av de 11 du ska välja bland så bjuder du först Nils. Sen ska du bjuda 6 av 10 möjliga. Det kan göras på 6 över 10 sätt. Alltså bör svaret vara 6 över 10.

Senast redigerat av Civilingenjör&Lärare KTH (2010-12-18 23:25)

virttop
Medlem

om jag tar 11 över 7  och sedan adderar det med  10 över 6 så får jag rätt svar, 540....

Om 11 över 7 är antal sätt att bjuda 7 där Erik ingår men inte Nils,

så är 10 över 6 är antal sätt att bjuda 6 där Nils ingår men inte Erik??

Sen adderar man dem för att få antal möjliga sätt att välja?

Väldigt abstrakt tänkande yikes

Poolpt
Medlem

Registrerad: 2007-09-27

virttop skrev:

om jag tar 11 över 7  och sedan adderar det med  10 över 6 så får jag rätt svar, 540....

Om 11 över 7 är antal sätt att bjuda 7 där Erik ingår men inte Nils,

så är 10 över 6 är antal sätt att bjuda 6 där Nils ingår men inte Erik??

Sen adderar man dem för att få antal möjliga sätt att välja?

Väldigt abstrakt tänkande yikes

(11 över 7 är antalet sätt att bjuda 7 där Erik inte ingår och där Nils eventuellt ingår...)
Den kan du strunta i att beräkna.

10 över 6 är antalet sätt att bjuda 7 där Erik ingår men inte Nils.
10 över 6 är antalet sätt att bjuda 7 där Nils ingår men inte Erik.
10 över 7 är antalet sätt att bjuda 7 där varken Erik eller Nils ingår.

(10 6) + (10 6) + (10 7) = 210 + 210 +120 = 540

Jag tycker dock att Michelins metod är smidigare och enklare att förstå.

Senast redigerat av Poolpt (2010-12-19 00:55)

If people do not believe that mathematics is simple, it is only because they do not realize how complicated life is.

Divergent
Medlem

Registrerad: 2015-07-14

varför blir det inte:

10 över 6 multiplicerat med 2 över 1
10 över 6 multiplicerat med 2 över 1
11 över 7 multiplicerat med 2 över 1

Sidfot