Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA D] - Matte Diskret - Kombinationer

virttop
Medlem

Registrerad: 2010-12-18

[MA D] - Matte Diskret - Kombinationer

Hejsan behöver lite hjälp med några uppgifter och framför allt hur man ska tänka.

1. "Mette arbetar som sjuksköterska. Hon är ledig två dagar i veckan. På hur många sätt kan man välja ut två lediga veckodagar om minst en dag ska vara en lördag eller söndag?"

Svaret ska bli 11

2. "Lena ska bjuda 7 personer till en fest. Hon väljer bland 12 bekanta, där Nils och Erik ingår. Av erfarenhet vet hon att de inte kan bjudas tillsammans. På hur många sätt kan hon då göra sitt val?"

svaret här ska bli 540

någon som kan hjälpa mig? smile

micheliin
VIP-medlem

Registrerad: 2009-09-28

Re: [MA D] - Matte Diskret - Kombinationer

1. Utan villkoret att minst en dag måste vara en lördag eller söndag så kan Mette välja dagar på

LaTeX ekvation sätt.

Men villkoret var att det inte får finnas någon kombination utan lördag eller söndag, så vi tar bort alla möjliga kombinationer med bara vardagar.

Då blir svaret

LaTeX ekvation

2. Tänk på de enskilda fallen. På hur många sätt kan hon bjuda folk där Nils är med men inte Erik? På hur många sätt kan hon bjuda folk där Erik är med, men inte Nils? På hur många sätt kan hon bjuda folk när ingen av dem är med?

Senast redigerat av micheliin (2010-12-18 19:08)

Skicka inte PM som efterfrågar hjälp med uppgifter. Dessa kommer fullständigt ignoreras.

Square
F.d. moderator

Registrerad: 2009-06-23