Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Lära dig C++ (eller Java)? Läs detta först!
- cancerman
- Medlem
- Registrerad: 2010-10-23
Lära dig C++ (eller Java)? Läs detta först!
Obs! För de som läser detta för första gången: Anledningarna till att C++ suger är bättre förklarade senare i tråden, så läs hela. Länkar till senare inlägg i tråden:
Om accidental complexity
Om korta program
Börjar med ett citat: "[keeping somebody] from using C++ makes me feel like I saved a life."
C++ suger. De enda anledningarna till att det fortfarande används är att
1) Nybörjare tror att det är bra, och börjar använda det utan att veta bättre.
2) Det finns mycket gjort i C++ som fortfarande används, och behöver underhållas o.s.v.
3) Det finns många programmerare som inte orkar lära sig något nytt.
Men det kommer att dö ut snart, eller åtminstone så borde det göra det. När det kommer flera kärnor i processorer och JIT-kompilerare blir bättre för andra språk så kommer igen orka C++ mer. Dessutom är det MYCKET roligare, lättare och snabbare att programmera i andra språk som Lisp, Ruby, Haskell, Python, o.s.v. Java är inte mycket bättre än C++, d.v.s. Java suger också. Inte lika mycket som C++ dock.
De som säger att "alla språk är bra på sitt sätt/i sin domän" vet inte vad de pratar om. Det är sant till viss grad, men det flesta som säger så gör det bara för att det inte orkar lära sig nått nytt och tror att alla språk är ungefär lika kraftfulla. Sanningen är att C++ är fascinerande dåligt, och det finns andra språk som är otroligt mycket bättre.
Jag kan ett tiotal språk, och har testat ett tiotal till. Utan att överdriva så tar det 100 gånger längre tid att göra ett halvstort projekt i C++ än i Python, t.ex. Och faktorn blir bara större och större för större projekt. C++ är också det enda språk vars kod, när jag ser den, får mig att må fysiskt dåligt.
Sök på "C++ quotes" på google och kolla på de 5 översta eller nått sånt. Alla citat sågar C++. Om det står namn efter citaten, vilket det ofta gör, så kolla gärna upp personerna också.
Om ni inte orkade göra övningen, här är några citat om C++:
"Arguing that Java is better than C++ is like arguing that grasshoppers taste better than tree bark."
"C++ in Cantonese is pronounced “C ga ga”. Need I say more?"
"C++ is an atrocity, the bletcherous scab of the computing world, responsible for more buffer overflows, more security breaches, more blue screens of death, more mysterious failures than any other computer language in the history of the planet Earth. "
"Historically, languages designed for other people to use have been bad: Cobol, PL/I, Pascal, Ada, C++. The good languages have been those that were designed for their own creators: C, Perl, Smalltalk, Lisp. "
"If C++ has taught me one thing, it’s this: Just because the system is consistent doesn’t mean it’s not the work of Satan."
"Being really good at C++ is like being really good at using rocks to sharpen sticks."
"If you think C++ is not overly complicated, just what is a protected abstract virtual base pure virtual private destructor and when was the last time you needed one?"
Mer: http://www.gdargaud.net/Humor/QuotesPro … g.html#Cpp
Ännu mer: http://harmful.cat-v.org/software/c++/
Det är lätt att hitta dessa. Försök hitta citat som säger att C++ är bra, det är svårare!
Och nu några citat om Lisp:
"The greatest single programming language ever designed."
"Lisp is worth learning for the profound enlightenment experience you will have when you finally get it; that experience will make you better programmer for the rest of your days, even if you never actually use Lisp itself a lot."
"You can use C++ if you want with GNOME, but we don't assume that you're going to write C++. It's to a large extent based on Scheme, which is a dialect of LISP. LISP being the most powerful and cleanest of languages, that's the language that's the GNU project always prefers."
"I discovered Lisp after ten years of C++ and said to myself, “What have I been doing with my life?” I realized it was just much more productive for me. I fell in love with it right away. Basically, I said to myself, “At some point in my life, this is really what I want to be doing.” I spent several years subsequent to that continuing to do my commercial work in Java and C#, but all the while hoping at some point to be able to get Lisp into the mix. That's what drove me to doing Clojure, because I saw that either .NET or the JVM were requirements for all the customers I was encountering. Lisp really couldn't reach those platforms, so I decided to make a Lisp that could."
Ni kanske tror att jag plockat bara ut dåliga och bra citat om C++ resp. Lisp. Men de är typ från de första träffarna på google när man söker på "<språk> quotes". Testa själva.
Ni kanske tror att jag överdriver, men det gör jag verkligen inte. Det går inte att överdriva när man sågar C++.
Rekommenderad läsning:
http://www.paulgraham.com/avg.html
http://www.paulgraham.com/pypar.html
http://yosefk.com/c++fqa/
http://thread.gmane.org/gmane.comp.vers … ocus=57918
Om du är nybörjare så kanske Lisp är lite för svårt att lära sig, ta då Python! Ta också reda på vad s.k. funktionell programmering (functional programming) är, och lär dig det! (Lisp är egentligen i sig inte så svårt att lära sig, det är bara omständigheterna runt omkring som gör det lite svårare. Det är inte så populärt så det kan vara svårt att hitta hjälp o.s.v. (Böcker: Structure and Interpretation of Computer Programs om du är 18+ och bra på matte, annars The Little Schemer). Det finns också fler "dialekter" av Lisp. Om du vill lära dig så ta Scheme eller Clojure, inte Common Lisp. Python är supernenkelt att komma igång med.)
Senast redigerat av cancerman (2011-03-07 04:19)
- Jannemannen
- Medlem
- Registrerad: 2009-06-09
Re: Lära dig C++ (eller Java)? Läs detta först!
Vad är det i funktionell programmering som är bättre än objektorienterad programmering? Utöver den frågan, är allt detta sant även för dataspels-programmering?
Även om jag ser att det finns ett utbrett stöd för det du säger så uppfanns funktionell programmering (enligt wikipedia) 1930-talet och Lips på 1960-talet, medan Objektorienterad programmering (ännu en gång enligt Wikipedia) uppfanns och lanserades i slutet av 1970-talet.
Fråga mig om: C#, Java, VB.NET
- cancerman
- Medlem
Att Lisp är gammalt är inget att vara orolig för. Lisp var först med t.ex. garbage collection, interaktiv programmering (d.v.s. man behöver inte kompilera i ett separat steg, det finns en tolk man kan skriva i), dynamiska typer, o.s.v., jag vet inte exakt men, det var väldigt mycket före sin tid. Lisp-folk brukar säga att moderna språk först nu börjar komma ikapp.
Dessutom så är funktionell programmering mycket bättre än objektorienterad programmering. Fast när du ska tänka på avsaknaden av objekt så kan du inte tänka på Java eller C++. I Lisp finns higher-order/first-class functions, closures och macros.
First-class functions betyder att man kan skapa funktioner och stoppa dem i variabler och ge dem som argument till andra funktioner o.s.v., d.v.s. de är bara en annan typ av värde som man kan bolla runt. Det finns i Python, Ruby, JavaScript o.s.v. också. Higher-order functions är funktioner som tar andra funktioner som argument.
Exempel (I Python, för att det kan nog fler läsa):lst = [1, 2, 3, 4]
map(lambda x: x + 2, lst)
>> (svar): [3, 4, 5, 6]
filter(lambda x: x % 2 == 0, lst)
>> [2, 4]
reduce(lambda x, y: x + y, lst)
>> 10lambda x: f(x)
betyder "en funktion av ett argument (x) som returnerar f(x). Man kan ha fler argument också.
Det kanske inte ser fantastiskt ut, men man kan inte göra detta i Java eller C++.map
tar en funktion och en (eller flera) listor och applicerar funktionen på varje element av listan, och returnerar en lista av resultaten. När jag skriver Python så använder jag nästan aldrig loopar, utan så mycket map som möjligt.filter
filtrerar ut de element för vilka funktioner ger "sant".reduce
applicerar en funktion parvis till argumenten, d.v.s i fallet ovan är det samma sak som (om funktionen hette add) add(add(add(1, 2), 3), 4)
. Det är förstås inte bara såhär enkla fall då det är nyttigt med higer-order functions. Man skulle t.ex. kunna göra en funktion som ritar en graf av en annan funktion, och som alltså tar funktionen som ska ritas som argument.
Ett annat fall där det är bra är när man vill sortera nått men vill ange sin egen jämförelsefunktion. Man kan göra det i Java genom att ange en klass som implementerar Comparator eller nått sånt. Men det är enklare med first-class functions. Föregående två exempel borde visa att det finns många fall då det är narurligt att använda funktioner som argument.
Man kan också returnera funktioner från andra funktioner, som t.ex. (fortfarande Python):def adder(x):
return lambda y: x + y
a = adder(3)
a(2)
>> 5
Det kanske inte ser så mycket ut för världen i detta exempel men det är väldigt kraftfullt. Detta är också ett exempel på ett "closure": man "stänger över" x med funktionen man returnerar i "adder", och x liksom lever vidare i funktionen som returneras.
Lisp är också det enda språk som har macros: Kod som tar kod som indata och kod som utdata; kod som skriver kod. Det låter konstigt, och det är det också om man inte har sett det förut. Det är lite svårt att förklara för någon som inte kan Lisp redan, men låt oss ta ett litet exempel: Java fick för inte så länge sen en "foreach loop" d.v.s. "for(String s : strings) ...
". Innan det fanns en foreach-loop kunde inte Javaprogrammerare göra foreach-loopar. Om det hade varit Lisp så hade du kunna skrivit foreach själv. Man kan göra nya specialkonstruktioner (som foreach-loopar, som inte är funktioner), inte bara skriva nya funktioner. Lisp är ett programmerbart programmeringsspråk. Du kan göra ett helt nytt programmeringsspråk som passar för att skriva just ditt program med Lisp. Det är därför Lisp har överlevt sen 60-talet. Varje ny bra idé som kommer kan Lisp bara suga upp. T.ex. så finns objektorientering i Lisp, och det är skrivet i Lisp själv, utan att språket behövde ändras när objektorientering kom. Fast, i Clojure, som är ett nytt Lisp (bara ca. 2 år gammalt) så finns inte objektorientering (fast du skulle kunna stoppa in det!) för att det är helt överflödigt när man har riktig funktionell programmering.
Funktionell programmering använder sig av higher-order functions mycket. Men det är egentligen inte det som är hela poängen. Poängen är också att funktioner ska vara funktionella i matematisk mening, d.v.s. bara bero av sin indata, vara deterministiska, och inte ha sidoeffekter. Om ni ser på mina exempel med map, filter, och reduce så returneras nya listor, de listorna man började med ändras inte på något sätt. Det är mycket, mycket enklare att skriva buggfri kod om man inte har massa sidoeffekter överallt. Om alla funktioner har sidoeffekter så är det svårt att hålla reda på vad som händer. Man brukar även försöka eliminera sidoeffekter innuti funktioner; alltså undvika tilldelningar helt. Det låter konstigt om man kommer från Java eller C++, men det går lätt i Lisp, och leder till många färre buggar. Som ett exempel: När man använder map, som ovan, behövs inga for(int i = 0...)
, d.v.s. vi har undvikit en tilldelning.
Man behöver såklart ha lite sidoeffekter, eftersom man behöver kunna skriva saker på skärmen o.s.v. men det är bra att undvika det i så stor utsträckning som möjligt. Ja, det går att skriva spel så. Python har nästan allt som Lisp har, förutom macros och Python har en lite sämre syntax. Men det är lättare att skriva spel till Python eftersom det finns bättre bibliotek för att göra det i Python än i Lisp.
Så varför är inte alla språk så bra, om Lisp har funnits sen 60-talet? Förvånansvärt få kan Lisp. Det ser konstigt ut och var, när det kom, ganska långsamt (inte längre!). De som inte lärde sig Lisp har under 50 år nu nästan kommit ikapp. Fast man kan inte komma hela vägen ikapp utan att språket blir Lisp. Låt tänka oss att en C++-programmerare tror att C++ är bäst (det finns många stackare som gör det). Det borde ändå vara ganska svårt att övertyga sig om det. Men när man har lärt sig Lisp så förstår man liksom, bara av att ha lärt sig Lisp, att det går inte att få ett mycket bättre språk (Ok, nu pratar jag om språket som språk, inte alla omständigheter. C är fortfarnde nog bäst på systemprogrammering t.ex. (notera, C, inte C++) eftersom man behöver ha ganska stor koll på resurser o.s.v.).
Senast redigerat av cancerman (2010-12-27 06:15)
- Jannemannen
- Medlem
- Registrerad: 2009-06-09
Okay, tack. Jag tror du har övertygat mig Jag ska kolla på både Lisp och Python. Om du känner till någon bra sida för att lära sig någon av dessa så skicka gärna det i ett PM till mig
Fråga mig om: C#, Java, VB.NET
- cancerman
- Medlem
För att skaffa Scheme: http://racket-lang.org/ (de har tydligen börjat kalla sig för "Racket" men det är Scheme)
För att skaffa Python: http://www.python.org/
Böcker:
Scheme: Om du är bra på matte och åtminståne typ 17-18 år, så (många av exemplen och övningarna är ganska matematiska, och man bör ha läst typ Ma D i alla fall för att hänga med kan jag tänka mig): http://mitpress.mit.edu/sicp/full-text/book/book.html
Annars: The Little Schemer http://www.amazon.com/Little-Schemer-Da … 0262560992
Python: http://www.amazon.com/Beginning-Python- … 1590599829 är rätt ok.
http://greenteapress.com/thinkpython/thinkCSpy/ (gratis)
Om du fastnar för Lisp så vill du nog läsa dessa böcker efter ett tag:
http://www.paulgraham.com/onlisp.html
http://letoverlambda.com/
Senast redigerat av cancerman (2010-12-04 03:44)
- Satan
- Medlem
- Registrerad: 2010-12-03
Någon som har en en guide eller ett schema över uppgifter som man kan göra dag för dag, några timmar i veckan över en längre tid, typ?
Jag har ganska svårt med disciplinen och klarar inte av att bara sätta mig ner och traggla python i flera timmar på en gång, iaf inte innan jag har fått upp intresset ordentligt. :yes:
- cancerman
- Medlem
Satan skrev:
Någon som har en en guide eller ett schema över uppgifter som man kan göra dag för dag, några timmar i veckan över en längre tid, typ?
Jag har ganska svårt med disciplinen och klarar inte av att bara sätta mig ner och traggla python i flera timmar på en gång, iaf inte innan jag har fått upp intresset ordentligt. :yes:
Inte på rak arm. Men, är det bara Python du har det problemet med? Om du tycker programmering är tråkigt så kanske det inte är nått för dig, eller?
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Ska börja läsa en kurs i programmering i Scheme efter jul - hur svårt är det att sätta sig in i? Har läst programmering A (C++) på gymnasiet och tyckte väl varken det var lätt eller svårt.
- cancerman
- Medlem
sneagel skrev:
Ska börja läsa en kurs i programmering i Scheme efter jul - hur svårt är det att sätta sig in i?
Har läst programmering A (C++) på gymnasiet och tyckte väl varken det var lätt eller svårt.
Det finns väl de som tycker att det är lättare och de som tycker det är svårare. Det är lite annorlunda.
Jag kan ta ett enkelt exempel bara för att folk ska få se hur det ser ut. Följande kod räknar ut det n:te Fibonaccitalet, alltså ur talföljden 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21...
Först kan jag skriva det i Python, för det förstår nog alla; det är ganska likt hur det skulle se ut i C++ eller Java.def fib(n):
if n < 2:
return n
else:
return fib(n - 1) + fib(n - 2)
Och i Scheme:(define (fib n)
(if (< n 2)
n
(+ (fib (- n 1)) (fib (- n 2)))))
Några saker att notera angående Scheme
Alla operatorer (funktioner, macros, "special operators") står först, i s.k. prefix-notation. (+ 1 2 3)
betyder 1 + 2 + 3. En nackdel med detta är att det krävs parenteser runt varje operator, d.v.s det går i andra språk att skriva 1 + 2 men i Scheme (och andra Lisps) så behöver man skriva (+ 1 2)
. Men det finns många fördelar:
* Man kan addera många termer utan att behöva fler plustecken, t.ex. (+ 1 2 3 4 5 6 7)
. För det andra så behöver man aldrig komma ihåg i vilket ordning operatorer appliceras, d.v.s. att 2*3 + 1 = 7 och inte 8. Det föregående skrivs såhär i Scheme: (+ (* 2 3) 1)
.
* Det är ingen skillnad på aritmetiska operatorer och funktioner. Om du hade en funktion som hetta "add" som adderade tal så hade du använt den på exakt samma sätt som +, d.v.s. (add 1 2 3 4 5 6 7)
. +
är i Scheme en funktion, precis som add, om den hade funnits.
* Du kan använda alla möjliga tecken i namn, så som ! ? * - +. Exempel på namn som förekommer eller skulle kunna förekomma är zero? sort-by +*my-function*+
. '-' i sort-by
skulle aldrig kunna tolkas som ett minustecken för det skulle se ut såhär: (- 1 2 ...)
* Detta leder till att det som i Python skulle se ut reduce(lambda x, y: x + y, [1 2 3 4])
skulle i Scheme se ut (reduce + '(1 2 3 4))
. Eftersom de aritmetiska operatorerna är funktioner så kan de ges direkt till funktioner som förväntar sig funktioner.
En annan sak att notera är att det finns inget return
i Scheme. Det sista uttrycket i ett "form" returneras alltid som svaret på "formet". Ett form är i princip en parentes. T.ex. (if test svar-om-sant svar-om-falskt)
"returnerar" svar-om-sant
om test
är sant, annars svar-om-falskt
. "Retunerar" är inte riktigt rätt ord dock, istället pratar man om if-satsens värde. På samma sätt som (+ 1 2)
har värdet 3
har (if true 1 2)
värdet 1
. Här ser vi åter prov på Schemes elegans. Det finns ingen anledning att hantera if
och andra funktioner så olika som de görs i andra språk.
Ett annat kul exempel:(define (abs n)
((if (< n 0) - +) n))abs
beräknar absolutbeloppet. if-"formet" returnerar funktionen -
eller +
beroende på om n är negativt eller inte. Sedan anropas (notera dubbla ((
innan if) den valda funktionen på n, och det är abs
svar.
- Satan
- Medlem
cancerman skrev:
Satan skrev:
Jag har ganska svårt med disciplinen och klarar inte av att bara sätta mig ner och traggla python i flera timmar på en gång, iaf inte innan jag har fått upp intresset ordentligt. :yes:Inte på rak arm. Men, är det bara Python du har det problemet med? Om du tycker programmering är tråkigt så kanske det inte är nått för dig, eller?
Har inte testat på några andra programmeringsspråk, har varit sugen rätt länge på att börja med någonting men har inte tagit mig tiden att sätta mig ner och komma igång på riktigt. Python verkar bra att börja med och jag vill iaf ge programmeringen en chans innan jag lägger ner det, f.ö. är jag rätt bra på matematik.
- cancerman
- Medlem
Satan skrev:
Har inte testat på några andra programmeringsspråk, har varit sugen rätt länge på att börja med någonting men har inte tagit mig tiden att sätta mig ner och komma igång på riktigt. Python verkar bra att börja med och jag vill iaf ge programmeringen en chans innan jag lägger ner det, f.ö. är jag rätt bra på matematik.
Det är väl bara börja med en bok, sen kan du göra problem här: www.projecteuler.net De är inte för att just lära sig programmering men de kan vara kul ändå.
Senast redigerat av cancerman (2010-12-08 07:45)
- Satan
- Medlem
cancerman skrev:
Satan skrev:
Det är väl bara börja med en bok, sen kan du göra problem här: www.projecteuler.net De är inte för att just lära sig programmering men de kan vara kul ändå.
Det här verkar roligt, stort tack för tipset!
- suraj
- Medlem
- Registrerad: 2007-01-07
cancerman vilket språk använder ni på Datateknik(KTH) ?
Senast redigerat av suraj (2010-12-26 07:16)
/Suraj
LTH-Datasektion
- Sebelino
- Medlem
- Registrerad: 2009-12-20
suraj skrev:
cancerman vilket språk använder ni på Datateknik(KTH) ?
Min klass (Datateknik åk 1) använder Java just nu iaf. Håller på med introduktionskursen till programmering:
http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku … 41/inda10/
Senast redigerat av Sebelino (2010-12-26 07:58)
A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.
- cancerman
- Medlem
Mmm, Java. Fast på många andra program använder de Python. Men vad spelar det för roll egentligen?
- Mercurius
- Medlem
- Registrerad: 2009-08-22
C och C++ är vad jag vet de enda programsspråk av ovanstående som är tillräckligt maskin-nära för att kunna få ut bästa prestanda ur sina applikationer. Nästa steg är att programmera maskin-kod direkt, och då skulle i alla fall jag föredra C++.
Det kommer förstås till ett pris - det tar tid att lära sig och det är bökigare att programmera i.
Men det finns alltså fler orsaker än dåliga vanor till att vissa fortsätter programmera i C++. Och nej, det förutspåddes att dö ut redan för 15 år sedan, och det är till högsta grad fortfarande levande.
- cancerman
- Medlem
Det är skillnad på C och C++ (om man använder de features i C++ som gör C++ till C++). Dessutom nämnde jag att C är antagligen det man vill använda om man verligen behöver pressa sin applikation till det yttersta. Men det är mycket sällan som "prestanda" är så viktigt. Python är t.ex. ganska populärt men inte alls bland de snabbaste språken.
Dessutom är inte C och C++ mycket snabbare än alla andra språk. Det finns många språk som är ungefär lika snabba, ibland snabbare. Java är ungefär lika snabbt som C++, bara för att ta ett exempel. (Python är lite långsamt, Lisp är rätt snabbt, men detta kan komma att förändras.)
Sen är det mest till nybörjare jag vänder mig. För dem så spelar det absolut igen roll hur "snabbt" språket är (ofta inte för andra heller).
Men även om C++ vore "snabbast" så är det fortfarande uselt som språk; så uselt att jag hellre skulle jobba på McDonalds än att jobba med C++. Att programmera i C++ är, kan jag tänka mig, som att vara en författare men bara få använda hälften av bokstäverna i alfabetet, och bara skriva för hand, med fel hand.
Mercurius skrev:
Men det finns alltså fler orsaker än dåliga vanor till att vissa fortsätter programmera i C++. Och nej, det förutspåddes att dö ut redan för 15 år sedan, och det är till högsta grad fortfarande levande.
Ja, men ingen av orsakerna är att C++ är ett bra språk.
Senast redigerat av cancerman (2011-01-14 18:39)
- Mercurius
- Medlem
- Registrerad: 2009-08-22
Nä, det är stor skillnad mellan Java och C++, där har du helt enkelt fel. Sedan finns det olika typer av kompilatorer, där t.ex. Visual C++ är en styggelse i sammanhanget.
Viss skillnad är det mellan C och C++ också, men skillnaden behöver inte vara så väldigt stor, beroende på precis det som du skriver - ju fler features av C++ man använder desto mer prestanda förlorar man.
Sedan finns det, hävdar jag, en pedagogisk poäng med lågnivå-språk, som du totalt missar med de andra språken. Visserligen minskar den successivt i betydelse, men oviktiga kommer de inte att bli. Språk som t.ex. Java lär säkert dö ut snabbare än C/C++.
Jag är själv inte programmerare (men har en del bekanta som jobbar med det, och mina åsikter kommer från dem), men stöter regelbundet på de som spyr galla över både kurser och programspråk. Jag kan ha förståelse för det, har ju själv varit där. Det är väl bra att ha åsikter om vad som ska undervisas, och betoning på C/C++ kanske är för stor - inte så många kommer arbeta med det. Men den har en given plats bland programmerare med vissa special-inriktningar.
- F0X
- Medlem
- Registrerad: 2010-10-06
cancerman skrev:
Det är skillnad på C och C++ (om man använder de features i C++ som gör C++ till C++). Dessutom nämnde jag att C är antagligen det man vill använda om man verligen behöver pressa sin applikation till det yttersta. Men det är mycket sällan som "prestanda" är så viktigt. Python är t.ex. ganska populärt men inte alls bland de snabbaste språken.
Dessutom är inte C och C++ mycket snabbare än alla andra språk. Det finns många språk som är ungefär lika snabba, ibland snabbare. Java är ungefär lika snabbt som C++, bara för att ta ett exempel. (Python är lite långsamt, Lisp är rätt snabbt, men detta kan komma att förändras.)
Det är det mest till nybörjare jag vänder mig. För dem så spelar det absolut igen roll hur "snabbt" språket är (ofta inte för andra heller).
Men även om C++ vore "snabbast" så är det fortfarande uselt som språk; så uselt att jag hellre skulle jobba på McDonalds än att jobba med C++. Att programmera i C++ är, kan jag tänka mig, som att vara en författare men bara få använda hälften av bokstäverna i alfabetet, och bara skriva för hand, med fel hand.Mercurius skrev:
Ja, men ingen av orsakerna är att C++ är ett bra språk, på nått sätt.
"Att programmera i C++ är, kan jag tänka mig, som att vara en författare men bara få använda hälften av bokstäverna i alfabetet, och bara skriva för hand, med fel hand."
Jag hoppas verkligen inte att du nu menade att du aldrig har programmerat i C++ och ändå klankar ner på det?
Förövrigt, finns inget språk som är perfekt.
C++ - har säkert massa skit som att variabelnamn är casesensetive och annat. Största anledningen att jag inte gillar C++ ibland är pga hur olika det är att sitta med en g++ jämfört med Visual C++-skit.
Folket har rätt, verktygen suger.
Men, anledningen att jag föredrar C++ framför t.ex Java(eller annat skit som har 50miljoner förinbyggda funktioner) är att man faktiskt får "återuppfinna hjulet", dock med sin egen tolkning.
Hur kul är det att få serverat framför sig exakt vad man ska göra i livet? Följa en plan väg, aldrig få utforska sidospåren som kan gå antingen åt helvete efter x antal månaders arbete eller tvärtom lyckan som uppstår när man väl löst ett problem man suttit med länge. Yin och Yang. Utan ett helvete finns inte heller en himmel, bara en gråzon.
Sen är det såklart att alla språk har sina egna områden inom programmeringen. Jag tycker att alla språk har sin egna charm.
- cancerman
- Medlem
F0X skrev:
"Att programmera i C++ är, kan jag tänka mig, som att vara en författare men bara få använda hälften av bokstäverna i alfabetet, och bara skriva för hand, med fel hand."
Jag hoppas verkligen inte att du nu menade att du aldrig har programmerat i C++ och ändå klankar ner på det?
Det är klart jag har använt det. Jag har inte testat skriva med bara hälften av alfabetet dock. Har du testat något annat? Då menar jag inte Java, C, C#, o.s.v. utan typ Haskell, Ruby, Lisp, Python, Prolog.
F0X skrev:
Förövrigt, finns inget språk som är perfekt.
Kanske inte, men C++ är längst ifrån perfekt.
F0X skrev:
C++ - har säkert massa skit som att variabelnamn är casesensetive och annat. Största anledningen att jag inte gillar C++ ibland är pga hur olika det är att sitta med en g++ jämfört med Visual C++-skit.
Folket har rätt, verktygen suger.
Jag har aldrig haft sånna problem. Jag insåg att C++ suger innan jag märkte att verktygen gör det.
F0X skrev:
Men, anledningen att jag föredrar C++ framför t.ex Java(eller annat skit som har 50miljoner förinbyggda funktioner) är att man faktiskt får "återuppfinna hjulet", dock med sin egen tolkning.
Hur kul är det att få serverat framför sig exakt vad man ska göra i livet? Följa en plan väg, aldrig få utforska sidospåren som kan gå antingen åt helvete efter x antal månaders arbete eller tvärtom lyckan som uppstår när man väl löst ett problem man suttit med länge. Yin och Yang. Utan ett helvete finns inte heller en himmel, bara en gråzon.
Eh, det är väl bra att det finns saker färdigt? Det sparar massa tid. Dessutom finns det ingenting som hindrar dig från att göra om allt i Java. Jag tycker det är ganska skönt att kunna göra saker 100 gånger snabbare än i C++. Och det är inte bara för att det finns saker färdigt, utan eftersom hela språket, t.ex. Python eller Clojure, är så mycket bättre. Om du aldrig fick använda någonting färdigt så skulle du ju aldrig få nått gjort. Eller du kanske vill bygga din egen dator, din egen skärm, ditt eget OS, din egen kompilator, din egen texteditor, din egen DBM, ditt eget VCS, o.s.v.?
Senast redigerat av cancerman (2010-12-27 05:54)
- cancerman
- Medlem
Mercurius skrev:
Sedan finns det, hävdar jag, en pedagogisk poäng med lågnivå-språk, som du totalt missar med de andra språken. Visserligen minskar den successivt i betydelse, men oviktiga kommer de inte att bli. Språk som t.ex. Java lär säkert dö ut snabbare än C/C++.
Ja det är kanske sant. Men då kanske man till och med vill lära sig Assembly, och sen C och inte C++. Det finns ingen poäng med C++. Vill man ha "prestanda" så använd C. Vill man ha högnivåspråk så använd nått annat.
Mercurius skrev:
Jag är själv inte programmerare (men har en del bekanta som jobbar med det, och mina åsikter kommer från dem), men stöter regelbundet på de som spyr galla över både kurser och programspråk. Jag kan ha förståelse för det, har ju själv varit där. Det är väl bra att ha åsikter om vad som ska undervisas, och betoning på C/C++ kanske är för stor - inte så många kommer arbeta med det. Men den har en given plats bland programmerare med vissa special-inriktningar.
Nu för tiden så lär sig fler Java än C och C++, skulle jag tro. Jag vill mest varna för C++ eftersom så många nybörjare hör att t.ex. spel är för det mesta gjorda i C++. Men de inser inte hur mycket bättre det skulle gå om det började med nått annat, t.ex. Python. Jag vill också påpeka för de som lär sig C++ eller Java att alla programmeringspråk inte är likadana. Det finns stora skillnader; om man inte gillar programmering i Java eller C++ kanske man fortfarande gillar programmering.
Senast redigerat av cancerman (2010-12-27 06:19)
- F0X
- Medlem
cancerman skrev:
Det är klart jag har använt det. Jag har inte testat skriva med bara hälften av alfabetet dock. Har du testat något annat? Då menar jag inte Java, C, C#, o.s.v. utan typ Haskell, Ruby, Lisp, Python, Prolog.
Jag har testat lite av diverse språk på internet.
cancerman skrev:
Kanske inte, men C++ är längst ifrån perfekt.
Hur mår t.ex brainfuck eller whitespace eller liknande språk för dej?
cancerman skrev:
Jag har aldrig prövat haft sånna problem. Jag insåg att C++ suger innan jag märkte att verktygen gjorde det.
Det är din åsikt, att C++ för dej suger måste inte betyda att det är dåligt? Kan du specificera själv om varför? Utan att använda 200+ länkar från quotes som folk har sagt om C++ där kod inte är inblandat?
cancerman skrev:
Eh, det är väl bra att det finns saker färdigt? Det sparar massa tid. Dessutom finns det ingenting som hindrar dig från att göra om allt i Java. Jag tycker det är ganska skönt att kunna göra saker 100 gånger snabbare än i C++. Och det är inte bara för att det finns saker färdigt, utan eftersom hela språket, t.ex. Python eller Clojure, är så mycket bättre. Om du aldrig fick använda någonting färdigt så skulle du ju aldrig få nått gjort. Eller du kanske vill bygga din egen dator, din egen skärm, ditt eget OS, din egen kompilator, din egen texteditor, din egen DBM, ditt eget VCS, o.s.v.?
Du missade min sista snutt jag skrev eller? Alla språk har sin egna charm.
Om jag känner för att ge mej in på något relativt omöjligt så gör jag det i C++, man blir lyckligare om det väl funkar då. ^^
- cancerman
- Medlem
F0X skrev:
Hur mår t.ex brainfuck eller whitespace eller liknande språk för dej?
Jag tänkte inte på dem. Jag ser inte dem som seriösa språk.
F0X skrev:
Det är din åsikt, att C++ för dej suger måste inte betyda att det är dåligt? Kan du specificera själv om varför? Utan att använda 200+ länkar från quotes som folk har sagt om C++ där kod inte är inblandat?
Det handlar mest om s.k. "accidental complexity", alltså komplexitet som uppstår ifrån de verktyg (d.v.s. språket) man använder och inte härstammar från problemet i sig. Om du har ett problem, t.ex. bygg en databas eller vad som helst, så är minneshantering en typ av komplexitet som uppstår från språket C++. Den som vill ha databasen bryr sig antagligen inte om du har använt automatisk eller manuell minneshantering. Mer exempel på accidental komplexity i C++ är:
* Lås när man använder trådar
* Headerfiler, #ifndef o.s.v.
* Massa odefinierat beteende
* Det finns inga "first-class functions"
* Krånglig syntax
* Lätt att göra off-by-one-fel
* Datatypen int är ändligt stor, det finns ingen typ för rationella tal
* Pekare
* Listor, dictionaries (hash maps), mängder o.s.v. inte inbyggda, inga "literaler" till dem.
* Man kan inte blanda typer lätt i datastrukturer
* Komplicerat typsystem: pekare till funktion som returnerar en pekare till...
Finns säker saker jag glömt, eller inte ens vet om, för att jag har försökt undvika C++ som pesten sen jag lärde mig det.
F0X skrev:
Om jag känner för att ge mej in på något relativt omöjligt så gör jag det i C++, man blir lyckligare om det väl funkar då. ^^
Så du erkänner att det är jobbigt att programmera i C++? Asså, att man blir gladare när det väl går är det sämsta argumentet jag kan komma på. Det finns gott om svårigheter i programmering, man behöver verkligen inte göra det extra svårt för sig.
Senast redigerat av cancerman (2010-12-27 05:46)
- F0X
- Medlem
Jag håller med dej inom allting där. ^^
Dock så tycker jag fortf. att C++ har sin charm på något sätt.. Det är någon form av hat-älska-relation. ^^
- cancerman
- Medlem
F0X skrev:
Jag håller med dej inom allting där. ^^
Dock så tycker jag fortf. att C++ har sin charm på något sätt.. Det är någon form av hat-älska-relation. ^^
Aja, använd C++ då. Men lura inte ner fler personer i ditt träsk.