Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Plugga upp på komvux ?!

leighton
Medlem

Registrerad: 2010-11-01

Plugga upp på komvux ?!

Hej
Jag tog studenten för 3½ år sedan så det var ett bra tag sedan man pluggade..
Jag har inte haft en aning om vad jag velat bli.. men har nu under senaste tiden tänkt på läkare alt. kiropraktor..
Jag har inte jättebra betyg från gymnasiet, tog lixom aldrig det på fullt allvar.. men jag känner nu.. är det ens lönt att plugga upp till behörigheten till läkarprogrammet och sedan plugga till högskoleprovet för att kaaanske komma in på läkarprogrammet om jag inte ens har toppbetyg från gymnasiet.. har i snitt vg
Har tänkt att istället bli sjuksköterska men det är inte samma grej.. kiropraktor hade ju också varit lite annorlunda.. alltså ne jag har inte bestämt mig vad jag vill göra, och det är inte lätt att göra det heller!!
Jag behövde bara få skriva ner mina luddiga tankar.. tongue
Det finns egentligen ingenting som verkligen lockar.. hur ska man hitta det när man aldrig får testa på..
Jag har hört att jag hade passat bra som lärare, men det är jag inte intresserad av...
Jag är trött på att hoppa runt på olika jobb.. det första var ett lagerjobb och nu jobbar jag på en snabbmats restaurang.. suck suck suck.. tiden bara försvinner iväg!

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

Re: Plugga upp på komvux ?!

Ja, visst är det jobbigt att inte ha någon aning om vad man vill syssla med (eller om man vill syssla med så många saker så man omöjligt kan narrow it down to one smile...).

Om du har möjligheten att plugga upp dina betyg, så varför inte göra det? (Vet inte om det är så överallt, men i min kommun kan det vara svårt att få plugga upp betyg om man redan har G...) Jag pluggade på komvux, fast på distans (miroi.se), det funkade jättebra, och gick att kombinera med jobb (du kan välja om du vill plugga på 100, 50 eller 25%)... Bättre att plugga upp så du har bra betyg och har större möjlighet att välja fritt vad du vill gå, än att du om ett par år bestämmer dig för att bli läkare, men sedan inte alls har möjlighet att komma in på det programmet, tkr jag... Surt om det enda som står i ens väg är betygen...

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

Sidfot