Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Ribosom

Newtons_lärjunge
Medlem

Registrerad: 2009-09-13

Ribosom

Vad har en ribosom för funktion i cellen, och vilken följd får det om ribosomen arbetar med mindre noggrannhet ( vilken är det som händer om man sätter till antibiotikumet streptomycin)?

Har letat efter svaren på detta men utan resultat. Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand!

Streptomycin är väl antibiotika och ändrar formen på ribosomen så att mrnat inte kan läsas korrekt?men vad har ribosomen för funktion?:S

Senast redigerat av Newtons_lärjunge (2010-05-06 14:38)

Gebba
Medlem

Registrerad: 2007-09-22

Re: Ribosom

Ribosomen är en organell som producerar olika slags proteiner till kroppen. Om du vill lära dig hur proteinerna produceras så kan du googla proteinsyntes.

Vet riktigt inte vad antiobiotikumet streptomycin gör, men jag utgår ifrån att du har rätt i ditt inlägg. Om streptomycinet bidrar till att m-RNA inte kan avläsas korrekt så bildas det inte rätt protein. Detta leder ju till att kroppen inte får proteinet det behöver.

Senast redigerat av Gebba (2010-05-06 15:11)

Newtons_lärjunge
Medlem

Jo jag vet hitta en fin bild på wikipedia med men hur beskriver man ribosomens funktion om man inte har tillgång till bild man ska väl inte behöva kunna hela proteinsyntesen för det eller?

Gebba
Medlem

Registrerad: 2007-09-22

Ursäkta, men jag förstår inte vad du menar i ditt senaste inlägg.

Hur som helst så delar man upp proteinsyntes i två olika delar, translation och transkription. Transkription är början av proteinsyntesen. Det är då dubbelspiralen DNA dras isär av en enzym kallad RNA-polymeras, enzymet sitter på en specifik plats. Sedan bildas m-RNA med DNA som mall, m-RNA åker sedan ut i cytoplasman och till ribosomen. När m-RNA väl är i ribosomen kommer t-RNA med aminosyror ifrån cellmembranet, därefter kopplas dessa aminosyror med m-RNAs aminosyror och bildar till slut ett protein. Vanligtvis brukar 20 aminosyror motsvara ett protein

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Gebba skrev:

Vanligtvis brukar 20 aminosyror motsvara ett protein

Ett protein består oftast av alla de 20 olika typerna av aminosyror. Gränsen mellan peptid och protein brukar sägas gå någonstans mellan 20-30 aminosyrors längd. Proteiner kan bli upp till flera tusen aminosyrarester långa.

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Newtons_lärjunge
Medlem

Jojo detta är jag med på men jag har funnit svar på min fråga och tackar för hjälpen. smile

Sidfot