Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Skillnad på samlat betygsdokument och slutbetyg
- mynameisalice
- VIP-medlem
- Registrerad: 2010-01-27
Skillnad på samlat betygsdokument och slutbetyg
Hejsan!
Jag studerar just nu på komvux och jag har fått höra att man kan läsa för samlat betygsdokument eller slutbetyg, och jag läser för slutbetyg eftersom det efter 2010 inte skulle ge behörighet till högskolan med ett samlat betygsdokument. Men, vad jag undrar egentligen är vad skillnaden är förutom detta. Får man lov att räkna in fler poäng i ett slutbetyg än de 2350 som ingår i ett slutbetyg? Och kan jag välja att få ett slutbetyg med de "viktigaste" kurserna och sedan ett samlat betygsdokument med övriga kurser, om jag skulle vilja läsa fler kurser än för 2350 poäng.
/A
Senast redigerat av mynameisalice (2010-04-20 14:46)
"Somewhere, something incredible is waiting to be known."
- Aliquantus
- F.d. moderator
- Registrerad: 2007-06-03
Re: Skillnad på samlat betygsdokument och slutbetyg
Tråd flyttad till Gymnasiet.
/Aliquantus
- mynameisalice
- VIP-medlem
Aliquantus skrev:
Tråd flyttad till Gymnasiet.
/Aliquantus
Tack. Jag visste inte riktigt om jag vågade lägga den där när det handlade om komvux.
- mynameisalice
- VIP-medlem
Jag kan tillägga att jag har googlat en hel del men inte kommit fram till något vettigt svar.
- mynameisalice
- VIP-medlem
Jag var på skolan och fick svar där. Ett slutbetyg innehåller 2350 poäng på komvux och 2500 på gymnasiet eftersom man på gymnasiet har Idrott och estetisk verksamhet och inte på komvux. Dessa två kurser utgör de resterande 150 poängen. Detta ska dock inte påverka chansen att bli antagen till en högskola eller universitet.
Det här med slutbetyg och samlat betygsdomument är som så att ett slutbetyg innehåller dessa poäng som krävs och ger möjlighet till studier på högskola medans samlat betygsdokument kan innehålla hur många poäng som helst men är ger inte behörighet till högskola efter 2010.
Man kan också välja att ha med de "viktigaste" kurserna i ett slutbetyg och resterande kurser man läst i ett samlat betygsdokument.
Senast redigerat av mynameisalice (2010-04-27 19:01)