Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Fysik, arikimedes princip

h3lpneeded
Medlem

Registrerad: 2010-03-25

Fysik, arikimedes princip

Hej, jag har gjort en laboration som rör arkimedes princip och har kört fast på en uträkning.
I en tillbringare med vatten finns en träkloss, måtten på träklossen som är UNDER vattenytan är 1*5,0*3,7(cm). Jag ska bestämma lyftkraften på träklossen. Jag har förstått att den undanträngda vattenmassan är lyftkraften. Så om jag beräknar arean på den undanträngda vattenmassan och gör om den i N så får jag väll lyftkraften? 0,0185dm3, samma som 0,0185kg. Kg*9,82 så får man newton va? Är jag på rätt väg i alla fall?

Edit.
b)Om jag ska räkna ut klossens massa, kan jag då ta hela volymen för klossen gånger densiteten för vatten? Formeln lyder ju (råh)=M/V som blir Msadråh)*V.

Senast redigerat av h3lpneeded (2010-04-10 01:07)

Ekologisk
Medlem

Från: Uddevalla
Registrerad: 2009-05-02

Re: Fysik, arikimedes princip

Ja, lyftkraften är tyngden av det undanträngda vattnet.
LaTeX ekvation
Träklossens volym är ju samma som det undanträngda vattnets volym, så beräkna volymen av träklossen för att få lyftkraften.

Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.

h3lpneeded
Medlem

Registrerad: 2010-03-25

Re: Fysik, arikimedes princip

Ekologisk skrev:

Ja, lyftkraften är tyngden av det undanträngda vattnet.
LaTeX ekvation
Träklossens volym är ju samma som det undanträngda vattnets volym, så beräkna volymen av träklossen för att få lyftkraften.

Hela träklossen eller den den del av klossen som är under vatten?

Sidfot