Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Historia(1:a & 2:a världskrigen)HJÄLP!!

carln
Medlem

Registrerad: 2010-03-18

Historia(1:a & 2:a världskrigen)HJÄLP!!

Har prov snart på första och andra världskriget. Här är några frågor som jag verkligen skulle behöva ha hjälp med. Skulle vara tacksam om någon kunde skriva några korta svar!!

1.Hur utvecklades den globala ekonomin fram till 1:a världskriget? Redogör för och reflektera kring orsakerna och konsekvenserna.

2.Hur kan det komma sig att många europeiska länder började kolonisera överiga världen under 1800-talet? Vilka tankar och idéer drev fram denna imperialism och vad blev följderna?

3.Varför blev det ett första värdlskrig? Vilka var huvuddragen i freden i Versailles? Varför just denna utformning?

4.Vilka var orsakerna till börskraschen i USA 1929 och vad blev följderna?

5. Vad möjliggjorde Hitlers maktövertagande i Tyskland?

6.Hur och varför trappades judeförföljelserna upp i Tyskland under 1930-talet? Vilka bevis finns det på att Hitler gav order om förintelsen?

7.Varför blev det ett andra världskrig och hur gick utvecklingen till från ett europeiskt krig till just ett världskrig? Glöm inte USA:s inträde och varför?

8.Hur och varför slutade det andra världskriget som det gjorde samt jämför krigsslutet i Europa med det i Stilla Havet?

Pancakes
Medlem

Registrerad: 2008-10-19

Re: Historia(1:a & 2:a världskrigen)HJÄLP!!

Sök på internet, det lär vara lätt att hitta svar på frågorna, Ne.se är ett bra alternativ att hitta svar på! Eller historieboken, lycka till!

carln
Medlem

Självklart har jag svarat på frågorna själv, men jag skulle vilja få me andra spekter och kanske lite fler åsikter också som kan göra svaren ännu bättre. Så dt skulle vara schysst om nån kunde bara skriva lite kort vad man tycker och tänker..

Aliquantus
F.d. moderator

Registrerad: 2007-06-03

Tråd flyttad till Övrig humaniora och samhällsvetenskap.

/Aliquantus

carln
Medlem

Men komigen dt ju bara att komma med lite tips!

mina,s
Medlem

Registrerad: 2010-05-18

Vilka var orsakerna till börskraschen i USA 1929 och varför ledde den till en utdragen depression ?

SNälllaaaaa ge mig svar ??

juneio
Medlem

Registrerad: 2010-04-27

Innan ni skriver en fråga hit, borde ni inte kanske reflektera själv och skriva vad ni själv kommit fram till? Inte är ju idén att andra bara delar ut svar här åt andra.

Pazon
Medlem

Registrerad: 2009-10-19

Eller hur, det är oerhört lätt att bara söka på Bing eller Google, och där få fram väldigt bra svar.

Meningen är inte att vi alltid ska spotta upp massor av svar, man lär sig mer genom att försöka själv.

Charlezton
Medlem

Registrerad: 2010-05-20

Sidfot