Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Melodifestivalen - vann rätt bidrag?
- oggih
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Melodifestivalen - vann rätt bidrag?
Ja, var det rätt att Anna Bergendahl plockade hem alltihop?
Själv är jag djupt chockad, och förmodligen hela Sveriges befolkning lika så. Hur kunde det bli så här? Vad har vi svenskar egentligen gjort?
Alldrig förr har jag varit med om ett så bra startfällt, med gryma artister som Ola, Eric Saade och Salem Al Fakir. Förutsättningar för att skicka en bra artist till ESC var för en gångs skull riktigt goda. Ändå lyckas Anna på något outrgrundligt sätt slå dem allihop med ett bidrag som enligt mig var kasst eller åtminstone riktigt dåligt i jämförelse med de andra bidragen.
Nej, det lär bli en ny bottenplacering i Oslo, precis som det alltid blir. För hur ska Anna sticka ut jämfört med alla de andra bidragen hon kommer ställas mot? Vem vet, kanske slår vi nytt rekord och kniper sistaplatsen, som vi hittills varit förskonade mot...
Eller, kanske är det jag som bara är kräsen?
Själv tycker jag Ola skulle vunnit, med det är min åsikt - vad tycker ni? Kollade ni ens på finalen?
Senast redigerat av oggih (2010-03-13 16:24)
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- Square
- F.d. moderator
- Registrerad: 2009-06-23
Re: Melodifestivalen - vann rätt bidrag?
Jag gillar inte Anna Bergendahl, låter som att hon har 2 liter gröt i munnen när hon sjunger..
- oggih
- F.d. moderator
Square skrev:
Jag gillar inte Anna Bergendahl, låter som att hon har 2 liter gröt i munnen när hon sjunger..
Precis, det var synd att svenska folket röstade fram henne... Vi kunde fått mycket bättre repressentanter.
- micheliin
- VIP-medlem
- Registrerad: 2009-09-28
Personligen så kollar jag inte på Melodifestivalen längre. Senaste gången var väl för några år sedan.
Anledningarna? (ta inte illa upp)
- Hela melodifestivalen är bara rent skräp
- När man väl engagerar sig så vinner fel låt
- Aldrig något nytt, alltid tråkig schlager
Kanske har ändrats, kanske inte. Dock så är jag väldigt säker på att Sverige kommer hamna i botten i Eurovision (som för övrigt också är skräp).
Skicka inte PM som efterfrågar hjälp med uppgifter. Dessa kommer fullständigt ignoreras.
- Ekologisk
- Medlem
- Registrerad: 2009-05-02
Jag tycker att tvåan, Eric Saade, skulle ha plockat vinsten. Det är bra tempo i hans låt och han har stark utstrålning, något jag tror skulle fungera mycket bra i Eurovision Song Contest.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.
- oggih
- F.d. moderator
Ekologisk skrev:
Jag tycker att tvåan, Eric Saade, skulle ha plockat vinsten. Det är bra tempo i hans låt och han har stark utstrålning, något jag tror skulle fungera mycket bra i Eurovision Song Contest.
Tror jag också! Saade var mitt andraval ![]()
■Hela melodifestivalen är bara rent skräp
Oftast ja - fast i år var det lite bättre. Tycker jag i alla fall. Jag vågade till och med hoppas på att vi skulle förmå oss skicka en bra låt.
Har inte tittat så mycket och de senaste åren varit en utpräglad hatare av hela grejen och bara tyckt det är kass musik helt enkelt. (Fast ändå kollar jag, vilket är det sjukaste av allt!)
■När man väl engagerar sig så vinner fel låt
Exakt - rätt låt vinner ALDRIG; vilket bara gör en arg och får en att lägga tid på att starta upprörda trådar på diverse forum. Borde verkligen inte titta men gör det ändå. ![]()
Kanske har ändrats, kanske inte. Dock så är jag väldigt säker på att Sverige kommer hamna i botten i Eurovision
Tvivlar jag inte en sekund på!
Senast redigerat av oggih (2010-03-13 16:27)
- saltkrakan
- Moderator
- Registrerad: 2010-02-02
micheliin skrev:
Personligen så kollar jag inte på Melodifestivalen längre. Senaste gången var väl för några år sedan.
Anledningarna? (ta inte illa upp)
- Hela melodifestivalen är bara rent skräp
- När man väl engagerar sig så vinner fel låt
- Aldrig något nytt, alltid tråkig schlager
Kanske har ändrats, kanske inte. Dock så är jag väldigt säker på att Sverige kommer hamna i botten i Eurovision (som för övrigt också är skräp).
Håller med dig micheliin ![]()
- bonespwr
- Medlem
- Registrerad: 2010-02-21
skit asså, anna berhendahl suger, ok visst är låten bra men hennes röst är inte lika bra som vissa andra.
Salem al fakir och erik och darin är mycccket bättre. Seriöst, det måste ha varit fel på röstningkontrolletXD
ahh, pallar varkligen inte titta på melodigrejen nästa år. Bay bay ESC:D
- sneagel
- F.d. moderator
Kollade bara på röstningen.
Visst att Anna har en speciell röst men hon sjunger ändå grymt bra och hade inte ett enda surt parti...
Och ni som säger att Manboy eller Ola skulle vunnit för att de skulle haft en bättre chans i esc - hur bra har det gått för fartiga låtar för Sveriges del de senaste åren? Carola, Martin Stenmarck etc har ju fått Sverige att kvala. Tycker Annas låt påminner lite om Seribiens bidrag Molitva för några år sen http://open.spotify.com/track/2ihTCGQj3P71DK93EBK1OI som ju vann...
- Ekologisk
- Medlem
- Registrerad: 2009-05-02
Tyvärr är det så att SVT medvetet tar med dåliga låtar, det vill säga låtar som de flesta tycker är dåliga. De hävdar att det då är ett underhållningsprogram. Jag tycker snarare att det är tvärtom, det hade varit mycket mer underhållande om man korade de bästa av dem bästa. Det tror jag skulle ge Melodifestivalen ett jättelyft med många bra låtar och vi skulle därmed ha större chanser i Eurovision Song Contest. Just det faktum att en låt som dissades av Melodifestivalens jury vid intagningen, sedan gick och vann hela Melodifestivalen i (Danmark?) tycker jag talar sitt tydliga språk - systemet fungerar inte. Jag ser Melodifestivalen i första hand som ett tävlingsprogram där den bästa ska vinna, då är det givetvis bra om den bästa överhuvudtaget får vara representerad i tävlingen. Det är ju ingen självklarhet när man selekterar bort bra låtar för att ge plats åt de dåliga.
Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about.
Be kind.
Always.
- sneagel
- F.d. moderator
Ja, det har du förstås rätt i Ekologisk. Jag och min projektarbetesgrupp skickade faktiskt in en låt till Melodifestivalen och vem vet, om svt hade valt de låtar de tyckte var bäst kanske den hade kommit med ![]()
Spoiler (Klicka för att visa):
För den intresserade finns låten här här, det är den som heter Different kinds of beautiful - Jay Tose och Amanda Feat. Janne Schaffer).