Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur går man tillväga för att memorera en stor mängd fakta?

Bluerabbits
Avstängd

Registrerad: 2009-01-28

Hur går man tillväga för att memorera en stor mängd fakta?

Jag har märkt att jag har tappat greppet om att memorera fakta. Jag går på samsam och det kommer få katastrofala följder om jag inte kan memorera fakta ordentligt. Jag får i snitt VG eller VG+ på Samhällskunskap och Historiaprov, men jag vill ha ett mvg. Jag är smått orolig, eftersom jag vet att jag kommer behöva memorera ca 700 sidor inför varje tenta i universitetet, så om jag inte kan memorera och sammanfatta fakta nu ...

Har räknat att jag kommer ha prov på 38 sidor totalt i Historia A om 3 veckor. Hur mycket ska jag plugga varje dag inför provet för att memorera (vad har funkat för er)? Det slutar nästan alltid upp med att jag pluggar dagen innan & får ett sämre betyg. sad  Jag tycker det är en stor skillnad från grundskolan i 9an, då behövde man inte memorera mycket på egen hand anser jag, eftersom läraren hinner att gå igenom allt.

Square
F.d. moderator

Registrerad: 2009-06-23

Re: Hur går man tillväga för att memorera en stor mängd fakta?

Bluerabbits skrev:

Jag är smått orolig, eftersom jag vet att jag kommer behöva memorera ca 700 sidor inför varje tenta i universitetet

Jag blir ganska skeptisk när jag hör detta.. Jag kan utan att veta försäkra dig om att du inte kommer behöva memorera 700 sidor inför varje tenta. Vart har du hört det föresten?

Senast redigerat av Square (2010-03-07 11:19)

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

Bluerabbits
Avstängd

Square skrev:

Bluerabbits skrev:

Jag är smått orolig, eftersom jag vet att jag kommer behöva memorera ca 700 sidor inför varje tenta i universitetet

Jag blir ganska skeptisk när jag hör detta.. Jag kan utan att veta försäkra dig om att du inte kommer behöva memorera 700 sidor inför varje tenta. Vart har du hört det föresten?

Hörde det från min egen storasyrra, som går på universitetet. Fast hon måste ha överdrivit när hon sa detta... -.-

Senast redigerat av Bluerabbits (2010-03-07 11:24)

Nörden
Medlem

Registrerad: 2009-02-23

Studieteknik skall anpassas efter kurs. Vid en kurs där man skal memorera mycket känner jag till ett par system, men följande tror jag i ditt fall är mest effektivt.

Q/E/Q - Question, Evidence, Conclusion

För varje fakta, skriv en fråga, skriv ett svar och till slut en sammanfattning/slutsats. Utifrån denna studieguide repeterar du genom att svara på frågorna högt, som för en imaginär åhörare.

Om du skall ha prov på 38 sidor:
1. Skriv denna lista med frågor omgående.
2. Försök  svara på alla frågor.
3. Markera de frågor du inte kan och svara på dem en gång till
4. Repetera punk 2 och 3 varje kväll.
5. Studera inte dagen innan.

För att få detta att fungera bör du varje dag avsätta en viss tid då du svarar på frågorna. Om det är samma tid varje dag blir det en vana och mycket svårt att strunta i.

Observera dock att endast memorering oftast inte leder särskilt långt. Förmågan att förstå samband värderas mycket högt i den svenska skolan.  Ha därför även frågor i din studieguide som knyter samman och ifrågasätter.

Bluerabbits
Avstängd

Nörden skrev:

Studieteknik skall anpassas efter kurs. Vid en kurs där man skal memorera mycket känner jag till ett par system, men följande tror jag i ditt fall är mest effektivt.

För varje fakta, skriv en fråga, skriv ett svar och till slut en sammanfattning/slutsats. Utifrån denna studieguide repeterar du genom att svara på frågorna högt, som för en imaginär åhörare.

För att få detta att fungera bör du varje dag avsätta en viss tid då du svarar på frågorna. Om det är samma tid varje dag blir det en vana och mycket svårt att strunta i.

Observera dock att endast memorering oftast inte leder särskilt långt. Förmågan att förstå samband värderas mycket högt i den svenska skolan.  Ha därför även frågor i din studieguide som knyter samman och ifrågasätter.

Tack! smile

Bluerabbits
Avstängd

Nörden skrev:

Tycker du det är klokt att samanfatta fakta först och sedan skriva frågorna?

Nörden
Medlem

Registrerad: 2009-02-23

Om materialet är mycket komplext och omfattande kan det vara värt det. 38 sidor i en bok anpassad för elever är oftast inte det, så jag skulle se det som tidsödslande.

pimpas
Medlem

Registrerad: 2008-09-19

Uttnyttja att du på flera olika sätt kan gnida in faktan i huvudet. Ju fler olika sätt som du spikar fast ett minne i hjärnan desto bättre minns man. Ustället för att bara läsa böcker - testa att tillämpa kunskapen du just fått genom att återberätta den för dig själv eller någon annan. När man själv måste återberätta hur något förhåller sig blir kunskapen aktiv vilket för många funkar grymt bra.

Sidfot