Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Musik och studie - är det bra?

Läkaren
Medlem

Registrerad: 2009-11-02

Musik och studie - är det bra?

Hej, jag har tillgång till Spotify, och har lust att lyssna på musik medan jag studerar. Trots det, så undrar jag om det är rekommenderat. Blir koncentrationen sämre av att lyssna på musik - gäller detta all musik?

Detta är viktigt, då koncentration oftast är en fördel i det man gör. Å andra sida, jag föredrar musik över min familjs oväsen. wink

Natur Natur 2:an i Gymnasiet

micheliin
VIP-medlem

Registrerad: 2009-09-28

Re: Musik och studie - är det bra?

Gör det som känns rätt? Alla fungerar på olika sätt.

Skicka inte PM som efterfrågar hjälp med uppgifter. Dessa kommer fullständigt ignoreras.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Precis, testa! Funkar det så funkar det. Gör det det inte så får du helt enklelt plugga utan musik. smile

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Läkaren
Medlem

Registrerad: 2009-11-02

Ja, jag vet. Det kanske känns bra, men det kanske inte är bra. Jag kanske skulle utföra saker på en viss tid utan musik, och resultaten när jag lyssnar på musik kanske blir sämre. Detta är skälet till att jag vill ha en studie, då de visar det genomsnittliga resultat. Fast, jag kan testa. ;D

Natur Natur 2:an i Gymnasiet

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Vissa får hjälp av det, vissa stör sig på det då de inte kan sätta musiken i bakgrunden utan fokuserar sig på den istället.

Om du bara behöver något för att stänga ute ljud så är ett förslag att lyssna på "white-noise" vilket typ är ljudet av en brusande TV. Blockerar ut andra ljud mycket effektivt, och kan göra en mer koncentrerad. Fungerar också som en hjälp att stänga ute ljud om man ska sova har jag hört.

http://whitenoisemp3s.com/free-white-noise

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Nörden
Medlem

Registrerad: 2009-02-23

Enligt min personliga erfarenheter är musik sällan att rekommendera. En överlägsen kombination är öronproppar med hörselskydd.

För övrigt kan klassisk musik utan sång, trancemusik och rosa brus även fungera, uppräknat med stigande effektivitet.

Marcus
Medlem

Registrerad: 2010-01-17

Läkaren skrev:

Ja, jag vet. Det kanske känns bra, men det kanske inte är bra. Jag kanske skulle utföra saker på en viss tid utan musik, och resultaten när jag lyssnar på musik kanske blir sämre. Detta är skälet till att jag vill ha en studie, då de visar det genomsnittliga resultat. Fast, jag kan testa. ;D

Även om någon studie visar att det är bra eller dåligt med musik så behöver det inte gälla dig så du får testa dig fram. Jag själv förstår inte varför man ska lyssna när man pluggar. Jag jobbar bättre utan att lyssna på musik.

Meiser
Medlem

Registrerad: 2009-12-09

Läkaren skrev:

Många av mina vänner lyssnar på musik när dom pluggar (och dessutom mer effektivt än utan), speciellt när det gäller matte så det kan hjälpa för vissa. Personligen lyssnar jag inte på musik när jag pluggar då hjärnan stänger ut musiken helt så att jag knappt märker av den. När jag läser en NO bok och pluggar in för ett prov brukar det dock hjälpa att ha en bra tv serie i bakgrunden smile blir lite mindre effektivt men jag kan plugga i flera timmar utan att tröttna om jag tjuv kikar lite gran på tvn då och då

Marcus
Medlem

Matias Ekstrand skrev:

Vissa får hjälp av det, vissa stör sig på det då de inte kan sätta musiken i bakgrunden utan fokuserar sig på den istället.

Varför ska man då lyssna på det om man ändå försöker att koppla bort det?

Senast redigerat av Marcus (2010-02-22 14:13)

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Du är egentligen ute efter att ge hjärnan tillräckligt att fokusera på så att den inte får brist på sensoriska intryck.

För vissa är det bra att ha igång musik då den håller en viss del av hjärnan sysselsatt så att resten av hjärnan kan fokusera på whatever du gör. Om detta är fallet så hjälper musik. Notera skillnaden i musik med och utan sång.

Vissa har det motsatta problemet. Om de sätter på musik så håller hjärnan full fokus på musiken, och kan inte koncentrera sig på det som man försöker göra. Om detta är ditt problem så kan white noise eller inspelade "omgivningsljud" som regn eller vind hjälpa då de blockerar ut omgivningens oväsen. Komplett tystnad kan vara att föredra genom att studera på annan plats.

Nörden
Medlem

Registrerad: 2009-02-23

White noise benämns väl rosa brus i det svenska språket?

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Finns vitt brus, rosa brus och brunt brus. Alla har olika frekvenser som de täcker.

Gillar de engelska beteckningarna bättre dock. White noise, pink noise, brown noise.

sneagel
F.d. moderator

Jag själv gillar att ha musik på när jag skriver uppsatser etc, men när jag verkligen måste tänka brukar jag sänka musiken eller stänga av helt.

Marcus
Medlem

sneagel skrev:

Jag själv gillar att ha musik på när jag skriver uppsatser etc, men när jag verkligen måste tänka brukar jag sänka musiken eller stänga av helt.

Så du koncentrerar dig alltså bättre utan musik? Jag tycker att de flesta musiklyssnare som jag känner gör likadant. När de verkligen behöver koncentrera sig är det bättre utan musik.

sneagel
F.d. moderator

Marcus skrev:

sneagel skrev:

Så du koncentrerar dig alltså bättre utan musik?

Ja.

Sidfot