Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur många poäng har du?

Meiser
Medlem

Registrerad: 2009-12-09

Re: Hur många poäng har du?

Jag hade 25 poäng i slutet av 8an, 130 på 9ans hösttermin och lär ha ca 210 poäng i slutbetyget. Hatar de praktiska ämnena ;/ har g i alla dem förutom idrott som jag har lyckats smöra till mig ett vg tongue.

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

REWDOLPH skrev:

Jävligt mycket lättare att få MVG praktiskt än teoretiskt. Dock har jag därmed satsat mer på teorietiskt, och har fler MVGn i det. På något sätt känns det ganska bra då det är hyfsat lätt att höja sig i praktiska medan det dock känns som ett prov inom teoretiska ämnen kan förändra betyget totalt, iaf. om det är stort och om man balanserar mellan två betyg.
Matte är jag nästan säker på att jag sänker mig i, känns som MVG är klart över min nivå.

det om att det är enklare att få mvg i praktiska ämnen än teoretiska är relativt, själv har jag svårt för slöjd och bild. fastän jag verkligen anstränger mig för att "rita fint" och sånt blir det mest streck gubbar, det positiva är dock att bild omfattar (lite)mer än att bara rita. träslöjd är dock värre, därför det innefattar mest att "jobba med trä", vilket jag inte har någon form av talang försad

Senast redigerat av saltkrakan (2010-02-18 22:59)

Marcus
Medlem

Registrerad: 2010-01-17

REWDOLPH skrev:

Jävligt mycket lättare att få MVG praktiskt än teoretiskt. Dock har jag därmed satsat mer på teorietiskt, och har fler MVGn i det. På något sätt känns det ganska bra då det är hyfsat lätt att höja sig i praktiska medan det dock känns som ett prov inom teoretiska ämnen kan förändra betyget totalt, iaf. om det är stort och om man balanserar mellan två betyg.
Matte är jag nästan säker på att jag sänker mig i, känns som MVG är klart över min nivå.

Jag tycker det är svårare att få högt betyg i de praktiska ämnena än de teoretiska med undantaget idrott där jag har MVG. I de andra praktiska ämnena har jag VG.

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

När jag gick i nian var det jag inte fick MVG i fysik, hemkunskap, träslöjd, teknik och bild. De 4 sista är praktiska tongue Så nja, tycker det är mycket lättare att få höga betyg i teoretiska ämnen.

Marcus
Medlem

sneagel skrev:

När jag gick i nian var det jag inte fick MVG i fysik, hemkunskap, träslöjd, teknik och bild. De 4 sista är praktiska tongue Så nja, tycker det är mycket lättare att få höga betyg i teoretiska ämnen.

Samma sak här,  de teoretiska är mycket lättare.

saltkrakan skrev:

det om att det är enklare att få mvg i praktiska ämnen än teoretiska är relativt, själv har jag svårt för slöjd och bild. fastän jag verkligen anstränger mig för att "rita fint" och sånt blir det mest streck gubbar, det positiva är dock att bild omfattar (lite)mer än att bara rita. träslöjd är dock värre, därför det innefattar mest att "jobba med trä", vilket jag inte har någon form av talang försad

Du är inte ensam Saltkrakan, texten kunde lika gärna varit skriven av mig.

9301ekli
Medlem

Registrerad: 2009-11-21

Marcus skrev:

REWDOLPH skrev:

Jag tycker det är svårare att få högt betyg i de praktiska ämnena än de teoretiska med undantaget idrott där jag har MVG. I de andra praktiska ämnena har jag VG.

Det är väl kanske så att om man har talang i något praktiskt ämne t.ex. är bra på att rita så behöver man inte anstränga sig så mycket för att få bra betyg. Men har man däremot inte talang i de praktiska blir det nästintill omöjligt att få MVG. I de teoretiska kan man ju visserligen också vara mer eller mindre bra, men där hänger det mer på pluggandet. Och det känns som att vem som helst kan få högt betyg i t.ex. historia om man bara anstränger sig, men alla kan inte få MVG i idrott.

oggih
F.d. moderator

Precis, vilket faktiskt är lite orättvist. Som jag ser det borde alla åtminstone ha en möjlighet att nå det högsta betyget i även de praktiska ämnena. Och så är det inte i dag. Saknar man helt musikalisk tallang så är chansen minimal att få mvg i musik, tyvärr.

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

saltkrakan
Moderator

oggih skrev:

Precis, vilket faktiskt är lite orättvist. Som jag ser det borde alla åtminstone ha en möjlighet att nå det högsta betyget i även de praktiska ämnena. Och så är det inte i dag. Saknar man helt musikalisk tallang så är chansen minimal att få mvg i musik, tyvärr.

så sant! själv tycker jag inte att man ska få betyg i idrott och musik, de kan mer liknas som förmågor, vissa föds med gitarren i knät andra inte, samma sak men idrotten. och visst, alla har inte samma "talang" för tex matte eller svenska, men det kan botas med nötning,  nötning, nötning, nötning, nötning, nötning och lite till nötning...

micheliin
VIP-medlem

Registrerad: 2009-09-28

saltkrakan skrev:

oggih skrev:

så sant! själv tycker jag inte att man ska få betyg i idrott och musik, de kan mer liknas som förmågor, vissa föds med gitarren i knät andra inte, samma sak men idrotten. och visst, alla har inte samma "talang" för tex matte eller svenska, men det kan botas med nötning,  nötning, nötning, nötning, nötning, nötning och lite till nötning...

Man kan fortfarande bli bra på idrott och musik genom att utöva det?

Skicka inte PM som efterfrågar hjälp med uppgifter. Dessa kommer fullständigt ignoreras.

Marcus
Medlem

oggih skrev:

Man kan också vända på det, alla har inte lätt för de teoretiska ämnena.

saltkrakan
Moderator

micheliin skrev:

saltkrakan skrev:

oggih skrev:

om vi tar musiken som exempel: visst kan man bli relativt bra på musik genom att tex lära sig ett instrument. den dystra sanningen är dock att inte alla har möjligheten att ta privatlektioner, och om du tex vill lära dig att spela gitarr, men dina föräldrar inte har råd att betala för privatlektioner, kan du förvänta dig att vänta ibland mer än 6-7 år för att gå "kommunalt". frågan är också om man måste "gå på ett instrument" för att kunna få mvg i musik...
och på frågan om idrotten: alla har inte samma fysiska förutsättningar, vissa har tex svår astma (som jag) och kan då inte springa på mvg tid utan att ens luftrör förvandlas till storleken av ett sugrör...

sneagel
F.d. moderator

saltkrakan skrev:

micheliin skrev:

saltkrakan skrev:

om vi tar musiken som exempel: visst kan man bli relativt bra på musik genom att tex lära sig ett instrument. den dystra sanningen är dock att inte alla har möjligheten att ta privatlektioner, och om du tex vill lära dig att spela gitarr, men dina föräldrar inte har råd att betala för privatlektioner, kan du förvänta dig att vänta ibland mer än 6-7 år för att gå "kommunalt".

När jag gick i högstadiet kunde jag bara spela väldigt, väldigt lite piano (visste i stort sett bara vad de olika tangenterna hette) och kunde ingen gitarr över huvud taget. Ändå fick jag MVG i musik.

I slutet av ettan hittade jag en gammal gitarr hemma och började öva framför youtube och ultimate-guitar.com. Började samtidigt att försöka lära mig piano lite bättre.

Idag, drygt 1.5 år senare, behärskar jag både piano och gitarr riktigt bra och mitt projektarbete i trean går ut på att tillsammans med två andra spela in en skiva... så

1) Man kan få MVG i musik i högstadiet utan att vara expert på något instrument.
2) Privatlektioner är enligt mig bortkastade pengar. Det är väl bra om man vill lära sig skalor och sådant lite bättre, men youtube funkar suveränt.

9301ekli
Medlem

Registrerad: 2009-11-21

sneagel skrev:

När jag gick i högstadiet kunde jag bara spela väldigt, väldigt lite piano (visste i stort sett bara vad de olika tangenterna hette) och kunde ingen gitarr över huvud taget. Ändå fick jag MVG i musik.

I slutet av ettan hittade jag en gammal gitarr hemma och började öva framför youtube och ultimate-guitar.com. Började samtidigt att försöka lära mig piano lite bättre.

Idag, drygt 1.5 år senare, behärskar jag både piano och gitarr riktigt bra och mitt projektarbete i trean går ut på att tillsammans med två andra spela in en skiva... så

1) Man kan få MVG i musik i högstadiet utan att vara expert på något instrument.
2) Privatlektioner är enligt mig bortkastade pengar. Det är väl bra om man vill lära sig skalor och sådant lite bättre, men youtube funkar suveränt.

Om du har lärt dig spela piano och gitarr på egen hand har du väl en viss talang för musik wink. Det är värre för oss tondöva stackare. Vår musiklärare krävde dessutom att man skulle sjunga bra för ett MVG, något som inte alla kan bli bra på.

Meiser
Medlem

saltkrakan skrev:

och på frågan om idrotten: alla har inte samma fysiska förutsättningar, vissa har tex svår astma (som jag) och kan då inte springa på mvg tid utan att ens luftrör förvandlas till storleken av ett sugrör...

Finns ju folk med dyslexi, dyskalki och andra diagnoser. Hur lätt tror du att det är för någon med dyskalki att ens bli godkänd i matte?

Bör tillägas att jag egentligen inte tycker om de praktiska ämnena alls och skulle föredra att slippa betyg i dem. Men precis som i idrott och musik har inte alla samma förutsättningar i de teoretiska ämnena.

saltkrakan
Moderator

Meiser skrev:

saltkrakan skrev:

Finns ju folk med dyslexi, dyskalki och andra diagnoser. Hur lätt tror du att det är för någon med dyskalki att ens bli godkänd i matte?

Bör tillägas att jag egentligen inte tycker om de praktiska ämnena alls och skulle föredra att slippa betyg i dem. Men precis som i idrott och musik har inte alla samma förutsättningar i de teoretiska ämnena.

de med dyslexi får tex mer tid på proven (tex några klasskamrater till mig fick förbereda 3 extra lektioner än vi andra till de nationella proven i svenska, så att de ska hinna med, vilket de också gjorde), de med dyslexi får också mängder av extra stöd (bla i form av extraundervisning). saken är den att en dyslektiker kan "läsa en text lika bra som någon annan", det tar bara mer tid. det spelar dock i princip någon roll hur mycket en astmatiker tränar, astman försvinner ändå inte.

REWDOLPH
Medlem

Registrerad: 2010-01-30

Idrott handlar ju dock inte bara om att springa runt och anstränga sig. Är ganska säker på att ledarskap och liknande värderas ganska högt i vissa sporter, och om man visar prov på det trots astma har man chans till högre betyg.

saltkrakan
Moderator

REWDOLPH skrev:

Idrott handlar ju dock inte bara om att springa runt och anstränga sig. Är ganska säker på att ledarskap och liknande värderas ganska högt i vissa sporter, och om man visar prov på det trots astma har man chans till högre betyg.

inte på min skola... på min skola värderas hur snabbt man springer en viss sträcka och hur mycket man smörar för idrottsläraren, eftersom jag får dåligt resultat på båda dessa kriterier så har jag ett (svagt) VG, som jag förhoppningsvis kan hålla.

Meiser
Medlem

saltkrakan skrev:

REWDOLPH skrev:

inte på min skola... på min skola värderas hur snabbt man springer en viss sträcka och hur mycket man smörar för idrottsläraren, eftersom jag får dåligt resultat på båda dessa kriterier så har jag ett (svagt) VG, som jag förhoppningsvis kan hålla.

Min bror som gick ut 9an ca 2 år sen fick mvg i idrott trots att han på den tiden vägde typ 95 kilo eller nått sånt. Som du säkert kan gissa var han inte särskilt 'atletisk' av sig men han kämpade på och gjorde sitt bästa. Så det är nog annorlunda beroende på vilken skola man går i. Men jo man borde vara lite snällare mot dem med t. ex astma precis som man är snällare mot dem med dyslexi. Det kanske är något att ta upp med din lärare? Om det nu var du som hade astma.

jonteoj
Medlem

Registrerad: 2008-12-12

Meiser skrev:

saltkrakan skrev:

REWDOLPH skrev:

Min bror som gick ut 9an ca 2 år sen fick mvg i idrott trots att han på den tiden vägde typ 95 kilo eller nått sånt. Som du säkert kan gissa var han inte särskilt 'atletisk' av sig men han kämpade på och gjorde sitt bästa. Så det är nog annorlunda beroende på vilken skola man går i. Men jo man borde vara lite snällare mot dem med t. ex astma precis som man är snällare mot dem med dyslexi. Det kanske är något att ta upp med din lärare? Om det nu var du som hade astma.

Nu förtiden så går inte de höga betygen på hur man presterar fysiskt, utan socialt och psykiskt. I alla fall så är det så i min skola. Jag är en idrottskille och är ganska "atletisk" men jag är inte lika bra på det sociala (vilket innefattar att vara en bra ledare och pusha alla andra till exempel) Därför har jag inte nått upp till MVG i idrott än. Den fysiska delen är tydligen den biten som betyder minst, enligt min idrottslärare.

Men som sagt beror det mycket på läraren, har man en gammal lärare som är utbildad för länge sen är ju chansen att han/hon går mer på det fysiska. Men min nyutbildade lärare går nästan bara på det sociala och psykiska.

saltkrakan
Moderator

jonteoj skrev:

Meiser skrev:

saltkrakan skrev:

Nu förtiden så går inte de höga betygen på hur man presterar fysiskt, utan socialt och psykiskt. I alla fall så är det så i min skola. Jag är en idrottskille och är ganska "atletisk" men jag är inte lika bra på det sociala (vilket innefattar att vara en bra ledare och pusha alla andra till exempel) Därför har jag inte nått upp till MVG i idrott än. Den fysiska delen är tydligen den biten som betyder minst, enligt min idrottslärare.

Men som sagt beror det mycket på läraren, har man en gammal lärare som är utbildad för länge sen är ju chansen att han/hon går mer på det fysiska. Men min nyutbildade lärare går nästan bara på det sociala och psykiska.

Ligger säkert något i det... Vår lärare är i 60-årsåldern och ska snart pensioneras.

Nörden
Medlem

Registrerad: 2009-02-23

Jag tror inte på det här med medfödd talang. Det kan möjligtvis uppträda ytterst sällan, men de flesta framgångsrika personer är framgångsrika på grund av övning.

Ta till exempel Christopher Paolini. Som nittonåring toppade han bestsellerlistan i New York med boken Eragon. Redan som femtonårig hade han börjat skriva den. Hade han en naturlig talang? Troligtvis inte. Hela hans barndom drillades han av sina föräldrar att läsa mycket och att skriva mycket. Han utövade något som kallas deliberate practice på engelska, vilket betyder att man övar precis utanför sin förmåga med ett högt antal repetitioner. För den intresserade finns det en bok om detta här.

Det finns ett annat exempel som för de flesta här är mycket mer närliggande. Ni känner troligtvis en person som är mycket duktig inom matematik. Varför är han eller hon det?

Låt oss kalla personen Kalle. När Kalle var sex år åt han och hans mor omelett. När pojken hade ätit ett tag frågade hans mor: "Hur stor del av omeletten är kvar?" Pojken hade ingen aning. Hans mor förklarade då kortfattat vad simpel bråkräkning går ut på. Pojken tycket att det var intressant och som ett internt skämt fortsatte det vid varje måltid.

När läraren i skolan för första gången skulle gå igenom bråk visste redan pojken en del. Läraren blev imponerad och gav honom intressanta extrauppgifter att jobba på. Under hela hans uppväxt var han exponerad för matematik och fick då också upp ett intresse för det. Han blev det man kallar duktig inom ämnet.

Handlade föregående historia om talang? Nej, snarare deliberate practice. Av vilken anledning övade han så mycket? Hans mor tyckte om att leka med maten.

Om man däremot är tondöv eller har ett annat handikapp som dyslexi eller dyskalki är det förstås svårare, men det är inte ett hinder för att bli framgångsrikt inom det området.

Senast redigerat av Nörden (2010-03-07 16:01)

REWDOLPH
Medlem

Registrerad: 2010-01-30

Nörden skrev:

Jag tror inte på det här med medfödd talang. Det kan möjligtvis uppträda ytterst sällan, men de flesta framgångsrika personer är framgångsrika på grund av övning.

Ta till exempel Christopher Paolini. Som nittonåring toppade han bestsellerlistan i New York med boken Eragon. Redan som femtonårig hade han börjat skriva den. Hade han en naturlig talang? Troligtvis inte. Hela hans barndom drillades han av sina föräldrar att läsa mycket och att skriva mycket. Han utövade något som kallas deliberate practice på engelska, vilket betyder att man övar precis utanför sin förmåga med ett högt antal repetitioner. För den intresserade finns det en bok om detta här.

Det finns ett annat exempel som för de flesta här är mycket mer närliggande. Ni känner troligtvis en person som är mycket duktig inom matematik. Varför är han eller hon det?

Låt oss kalla personen Kalle. När Kalle var sex år åt han och hans mor omelett. När pojken hade ätit ett tag frågade hans mor: "Hur stor del av omeletten är kvar?" Pojken hade ingen aning. Hans mor förklarade då kortfattat vad simpel bråkräkning går ut på. Pojken tycket att det var intressant och som ett internt skämt fortsatte det vid varje måltid.

När läraren i skolan för första gången skulle gå igenom bråk visste redan pojken en del. Läraren blev imponerad och gav honom intressanta extrauppgifter att jobba på. Under hela hans uppväxt var han exponerad för matematik och fick då också upp ett intresse för det. Han blev det man kallar duktig inom ämnet.

Handlade föregående historia om talang? Nej, snarare deliberate practice.

Om man däremot är tondöv eller har ett annat handikapp som dyslexi eller dyskalki är det förstås svårare, men det är inte ett hinder för att bli framgångsrikt inom det området.

Håller fullständigt med!
När det gäller dessa "talanger" skulle jag säga att det handlar om att man i barndomen var mer intresserad än andra av någon anledning. Som exempel kan man ta min brorsa, som är ganska mycket bättre än mig på matte(och de flesta andra i hans årskurs). Varken min morsa eller farsa är matematiker och jag vet inte hur det gick till, men jag var aldrig särskilt intresserad av varken skolan eller speciellt matematik när jag gick i låg- och mellanstadiet. Jag har dock en hypotes om att han av någon anledning tyckte att det här såg kul och intressant ut från ända början, och sedan fortsatte det. Min farsa upptäckte naturligtvis detta, och om han hade något att räkna på kunde han låta min broder göra det för att få träna helt enkelt. Så har det fortsatt, och därför har han ständigt haft ett försprång.

Visst, det finns undantag med talanger och sådant men i grund och botten tror jag intelligensen och färdigheten i vissa ämnen eller helt generellt beror på hur man exponerades för detta när man var liten. Därför känns det ganska ruttet med folk som tittar ner på andra för att "de är bättre än de, utan att behöva plugga." Inte ofta man kan bestämma över hur mycket sådant och sådant man hade i sitt liv som liten.

Sen tror jag man faktiskt kan bli bra på ett ämne genom att plugga också, och då menar jag inte på det uppenbara sättet att man blir bättre för att man får in saker i hjärnan, utan att man vänjer hjärnan vid tanken att "Detta ämne är intressant och lätt". För mig har det blivit så här i ett antal ämnen efter att jag studerat dom mer och mer i förra årskursen. Nu har jag mycket, mycket lättare för dom för att det blir enklare och roligare att plugga när man vet att man kan. Då handlar det inte så mycket om kunskapen jag tagit in, utan mentaliteten man fått genom att man blivit exponerad för ämnet.

Senast redigerat av REWDOLPH (2010-03-07 11:41)

sneagel
F.d. moderator

Man kan bli duktig musiker även om man inte har de rätta fördelarna. Ett exempel är Stevie Wonder, som pga vissa komplikationer av en för tidig födsel var blind hela sitt liv. Ändå spelade han både trummor, bas, congas, piano, munspel och keyboard... Så sluta klaga på att det orättvist att man får betyg i musik pga av att vissa har sämre förutsättningar, för alla kan lära sig.

Skogsvilden
Medlem

Registrerad: 2010-02-11

260, men nu till våren kan det nog krypa upp till 280-290 smile

Ronjjaa
Medlem

Registrerad: 2010-01-26

275 poäng efter första terminen i nian...

Blivande civilingenjör i kemiteknik

Sidfot