Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur många poäng har du?

Toxic-lolly
Medlem

Registrerad: 2010-01-17

Re: Hur många poäng har du?

230 efter första terminen i nian sad

Katniss
Medlem

Registrerad: 2010-02-15

255 förra terminen.

Men jag blir så irreterad. Nästan alla mina lärare har taktiken att sätta längre betyg än vad man egentligen är värd så att man inte ska sänka sig till slutgiltiga terminen i 9an?
Ursäka mig? Jag borde ha fått MVG i minst 4 ämnen till, men jag får kämpa på och vänta till våren...

Marcus
Medlem

Är det någon på forumet som gick ut med 320 poäng?

Infinity_2
Medlem

Registrerad: 2010-01-26

Marcus skrev:

Är det någon på forumet som gick ut med 320 poäng?

Jag och två kompisar från min parallellklass gick ut med 320 poäng.
jag fick sammanlagt 340 poäng (inklusive hemspråk), men ett ämne för mycket, ledde till en utökning av 20 poäng som bara ersätter ett annat ämne.

Jag går i sista ring och
     LaTeX ekvation

Jag är missnöjd eftersom:      LaTeX ekvation

Men en klen tröst är att jag kommer att gå ut med det maximala antalet meritpoäng (2,5p) och sluta på:

LaTeX ekvation

Dessutom har jag inga specifika framtidsplaner och känner att jag går på fel program.

Men jag kör på filosofin om att allting löser sig till slut om man bara gör en liten ansträngning  smile.

LaTeX ekvation

Lycka kan eftersträvas men kanske aldrig uppnås. Skapa därför din individuella livsmening. Är det exempelvis vällusten eller karriären som ska prioriteras?

Kann man finna en balans?

Om kunskap har ett egenvärde istället för ett instrumentellt värde, så inser man att dåliga studieresultat inte behöver innebära att världen går under  smile.

Senast redigerat av Infinity_2 (2010-02-17 16:16)

"Vi upptäckte mer och mer och jorden blev bara större och större.
Upptäckte ändå mer och jorden blev bara en prick, en liten leksaksballong i oändligheten".

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Poängen i grundskolan speglar inte alltid prestationerna i gymnasiet eftersom alla grundskolor är så olika hårda. En i min mattegrupp gick ut med 315 poäng men fick IG i både Ma C och Ma D till exempel smile

Ldaniel
Medlem

Registrerad: 2010-02-17

går i nian och har 295 poäng just nu.

Pancakes
Medlem

Registrerad: 2008-10-19

Ja det är stor skillnad, jag och många jag känner gick ut med 320 utan direkta svårigheter, i gymnasiet däremot är det mestadels vg:n. Så förlita sig på grundskolepoängen skall man ej wink

Marcus
Medlem

sneagel skrev:

Poängen i grundskolan speglar inte alltid prestationerna i gymnasiet eftersom alla grundskolor är så olika hårda. En i min mattegrupp gick ut med 315 poäng men fick IG i både Ma C och Ma D till exempel smile

Din före detta klasskamrat gjorde väl inte sitt bästa. Hans matte betyg kan inte vara helt oförtjänt eftersom att man har nationella prov i matte.

Senast redigerat av Marcus (2010-02-17 18:52)

sneagel
F.d. moderator

Sitt bästa och bästa, han fick IG på det nationella provet i både C och D.

Lutien
Medlem

Registrerad: 2009-12-12

295 förra teminen (första terminen i nian, alltså) men har för tillfället 300:)

Wit beyond measure is men's greatest treasure!

Marcus
Medlem

Lutien skrev:

sneagel skrev:

En person som gick ut med 315 poäng och jag antar att den hade MVG i matte. Hur kan den få IG på matte C och D om den går in för det?

En annan sak också. Det låter så på diskussionen att det är mycket svårare att få höga betyg på gymnasiet. Tycker alla ni som går på gymnaiset att det är så?

Infinity_2
Medlem

Registrerad: 2010-01-26

Det beror på vilken grundskola du jämför med. Personligen tycker jag inte att betyggsättningen är myckett annorlunda. Men många elever i min nuvarande klass är ganska skoltrötta och lyckas ändå visa prov på goda studieresultat.
Jag tror att du under din gymnasietid ska ha goda ambitioner och vara motiverad om du vill ha bra betyg. Studietekniken underlättar en hel del.

Det skulle vara intressant om man istället diskuterar betygsinflationen.
Var det svårare med det gamla betygssystemet?
Det kanske t.o.m. är en förklaring till varför allt fler elever idag går ut med toppbetyg, om de nu gör det. Nu har jag ingen statistik källa men det känns som att någon lärare har berättat detta för mig eller så har jag läst det någonstans.

Senast redigerat av Infinity_2 (2010-02-17 21:10)

"Vi upptäckte mer och mer och jorden blev bara större och större.
Upptäckte ändå mer och jorden blev bara en prick, en liten leksaksballong i oändligheten".

sneagel
F.d. moderator

Marcus skrev:

Lutien skrev:

sneagel skrev:

En person som gick ut med 315 poäng och jag antar att den hade MVG i matte. Hur kan den få IG på matte C och D om den går in för det?

En annan sak också. Det låter så på diskussionen att det är mycket svårare att få höga betyg på gymnasiet. Tycker alla ni som går på gymnaiset att det är så?

För hans grundskolebetyg är missvisande.

Nja, jag har bättre betyg på gymnasiet än i grundskolan tongue

Marcus
Medlem

sneagel skrev:

Marcus skrev:

Lutien skrev:

sneagel skrev:

Jag menar att hans matte betyg kan väl inte vara så missvisande eftersom att man har nationella prov i matte vilket gör att betyget borde vara ganska rättvist.

9301ekli
Medlem

Registrerad: 2009-11-21

Rent generellt tycker jag inte att det är så. Vissa ämnen har blivit svårare att få högt betyg i, men samtidigt finns det ämnen som blivit lättare att få högt betyg i. Det beror mycket på läraren, tyvärr.

sneagel
F.d. moderator

Marcus skrev:

sneagel skrev:

Marcus skrev:

Lutien skrev:

Jag menar att hans matte betyg kan väl inte vara så missvisande eftersom att man har nationella prov i matte vilket gör att betyget borde vara ganska rättvist.

Som sagt - alla grundskolor är olika hårda. Vissa låter det nationella provet vara en stor del av betyget, medan vissa inte bryr sig om det alls.

Dummis
VIP-medlem

Registrerad: 2009-04-06

sneagel skrev:

Marcus skrev:

sneagel skrev:

Som sagt - alla grundskolor är olika hårda. Vissa låter det nationella provet vara en stor del av betyget, medan vissa inte bryr sig om det alls.

Låter väldigt underligt att vissa inte bryr sig om det alls. Det borde ju vara på dom man visar sin "samlade" kunskap på det man lärt sig under resans gång? Inte på hur duktig man varit med hemläxorna. Ok att läraren ser varje dag vilken potential personen har osv. Man märker faktiskt stor skillnad på 2 personer ibland som båda har MVG i matematik A  tex. Fast grundskolan handlar kanske mer om att växa upp och då läggs vikten mycket mer på hur man är varje dag i skolan? Sen när man blir äldre så räknas väl den aktuella kunskapen. Hehe vore ju katastrof om man fick mvg i matematik bara för att man närvarat vid lektionerna bättre än nån annan och får ett mvg efter att ha fått ig på provet. smile Medan nästa får alla rätt men har relativt stor frånvaro och plopsar till med ett g. Jag är mer nyfiken så ingen får ta något personligen. Jag går ju inte eller har gått i skolan på 100 år ändå. Det är väl mer och mer så det funkar desto äldre man blir?

"There was a tall man from Cornwall, who's length exceeded his bed, my body fits on it, but barely upon it, there's no room for my big CORNISH head"

http://www.youtube.com/watch?v=Rf8pj2_-rPQ

sneagel
F.d. moderator

Jag tycker också att de lärare som inte bryr sig om nationella proven gör fel. Eftersom dessa prov ges ut av samma organisation som skriver betygskriterierna är det ju med största sannolikhet de proven som till största del visar vilket betyg man är värd... Jag kan hålla med om att inte hela betyget för bygga på NP eftersom alla kan ha en dålig dag, men jag tycker också att lärare bör använda gamla NP-uppgifter till sina prov - i så fall skulle inte dessa skillnader uppstå i samma utsträckning.

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

har 300 nu, men kommer att höja mig med åtminstone 10 eller kanske 15 till våren smile

Marcus
Medlem

sneagel skrev:

Jag tycker också att de lärare som inte bryr sig om nationella proven gör fel. Eftersom dessa prov ges ut av samma organisation som skriver betygskriterierna är det ju med största sannolikhet de proven som till största del visar vilket betyg man är värd... Jag kan hålla med om att inte hela betyget för bygga på NP eftersom alla kan ha en dålig dag, men jag tycker också att lärare bör använda gamla NP-uppgifter till sina prov - i så fall skulle inte dessa skillnader uppstå i samma utsträckning.

Jag håller helt och hållet med dig.

saltkrakan skrev:

har 300 nu, men kommer att höja mig med åtminstone 10 eller kanske 15 till våren smile

Vilka ämnen har du inte MVG i?

Senast redigerat av Marcus (2010-02-18 18:50)

saltkrakan
Moderator

Registrerad: 2010-02-02

Marcus skrev:

sneagel skrev:

saltkrakan skrev:

idrott, bild, slöjd:(

vi brukar ha gamla na uppgifter på våra matte prov (omgjorda versioner av gamla na uppgifter)

Senast redigerat av saltkrakan (2010-02-18 21:31)

Marcus
Medlem

saltkrakan skrev:

Marcus skrev:

sneagel skrev:

saltkrakan skrev:

idrott, bild, slöjd:(

vi brukar ha gamla na uppgifter på våra matte prov (omgjorda versioner av gamla na uppgifter)

Det har inte vi men däremot har vi fått göra förra årets nationella prov.

De ämnena du inte har MVG i förvånar mig inte, de är inte så många som är väldigt bra både teoretiskt och praktiskt.

LinaCobain
Medlem

Registrerad: 2010-01-15

285 p i nian jag har ingen aning om vad jag har nu i GY2. Haha :p

Gy2 samhällsvetenskapligt program inriktning språk, Madrid

JIMM
Medlem

Registrerad: 2009-11-05

Jag är bra både praktiskt och teoretiskt.

Men är väldigt lat.

Dumma lärare + 5prov samt 2 uppsatser i veckan (denna veckan i alla fall) + främst att jag är lat gör så att jag slutar på:

285 poäng förra terminen.

300+ förhoppningsvis denna termin.

Senast redigerat av JIMM (2010-02-18 22:36)

IB10 Malmö Borgarskola

REWDOLPH
Medlem

Registrerad: 2010-01-30

Jävligt mycket lättare att få MVG praktiskt än teoretiskt. Dock har jag därmed satsat mer på teorietiskt, och har fler MVGn i det. På något sätt känns det ganska bra då det är hyfsat lätt att höja sig i praktiska medan det dock känns som ett prov inom teoretiska ämnen kan förändra betyget totalt, iaf. om det är stort och om man balanserar mellan två betyg.
Matte är jag nästan säker på att jag sänker mig i, känns som MVG är klart över min nivå.

Sidfot