Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

kraft och motkraft

aloshi
Medlem

Registrerad: 2009-09-14

kraft och motkraft

lagen säger:
Varje kraft på ett föremål har en motkraft på ett annat föremål.

exmpel 1)
en sten faller under inverkan av tyngdkraften. var finns motkraften?
ifall vi går efter vad denna lagen säger så måste jorden påverka stenen med en lika stor kraft. denna kraft som gjorden påverkar på stenen är lika stor som tyngdkraften. men varför faller då stenen om krafterna ör lika storA? det kommer ju inte finnas någon kraft som verkar på stenen, alltså uppfylls nwetons första lag.

låt mig ta en annan exempel:

en elektrisk ladddad kula hänger i en nylontråd. då man närmar en laddad plastlinjal till kulan söts kulan bort med kraften F. kraften är en följd av växelverkan mellan kulan och linjale, och därför söts linjalen bort av kulan.

http://www.pluggakuten.se/wiki/images/a/ae/Motkraft.jpg

ett annant exempel (3) är:
http://www.pluggakuten.se/wiki/images/b … umme11.jpg

man kan förklara bilderna  så här:
Om jag trycker på ett häftstift mot en vägg med kraften 100 N så utövar häftstiftet en lika stor kraft på min tumme tillbaks. (det är den som gör ont)

exempel 4):
En liten hockeyspelare tacklar en stor hockeyspelare. Både känner av krafter.  Både känner av en lika stor kraft från den andre.

exempel 5):
vad vissar igentligen en våg?? jo den vissar din egen tyngd, men hur kan den göra det?? du påverkas vågen med en kraft som är lika med din egen tyngd, och enligt motkraftlagen så kommer vågen att påverka dig med en lika kraft som då vissas i vågen.

efter att ha nämnt några exempel vill jag ställa min fråga:

i min bok står det så här:
"ibland är det risk för att man blandar ihop krafter med motkraft. dfet är viktigt att man gör klart för sig vilket föremål det är man ska studera. det är de krafter som verkar på det föremålet som skall markeras, inte de krafter med vilken föremålet påverkar omgivningen "

helt plötslig så sägs det att man ska titta endast på ett föremål, med de exemepl jag gav så ser vi två typer den ena då man endast tittar på en förmål och det andra på två förmål. på exempel 1) så ska man endast se på hur stenen påverkar gjorde, men inte hur jorden påverkar den. när vi går till exempel 3 så skrivs "(det är den som gör ont)" här tar vi in motkraften, men varför gör man itne det på exempel 1.
det är samma sak då man vill förklara impuls, men tittar endast på ett föremål och inte på hela systemet. kan någon förklara till mig hur jag ska tänka, jag förstår värkligen inte.

Senast redigerat av aloshi (2009-11-29 15:23)

emie
Medlem

Registrerad: 2009-11-29

Re: kraft och motkraft

Anledningen till att man ignorerar jordens motkraft är för att den rubbar jorden med en extremt liten hastighet.

Man förstår det lätt om man kollar på formeln F=m*a (=m*g enligt empiriska observationer). En sten har en relativt liten massa, och multiplicerat med 9.82 - accelerationen till jorden - så blir det en viss kraft mot jorden, typ 1 N. Eftersom jordens massa är enormt stor skulle a=F/m bli oändligt litet.

Jag har för mig att jag läste ngnstans att jorden skulle flyttas med 1 mm på flera miljoner år elr ngt liknande.

aloshi
Medlem

okej, men hur ska man tänka på allt annat,  ex. det med häftstift, min lärare säger att man ska titta endast på en föremål och inte hella systemet, sen texten längs ner säger också så.  jag kan inte riktigt förstå det

Xerxes
Medlem

Registrerad: 2007-10-01

aloshi skrev:

lagen säger:
Varje kraft på ett föremål har en motkraft på ett annat föremål.

exmpel 1)
en sten faller under inverkan av tyngdkraften. var finns motkraften?
ifall vi går efter vad denna lagen säger så måste jorden påverka stenen med en lika stor kraft. denna kraft som gjorden påverkar på stenen är lika stor som tyngdkraften. men varför faller då stenen om krafterna ör lika storA? det kommer ju inte finnas någon kraft som verkar på stenen, alltså uppfylls nwetons första lag.

http://i48.tinypic.com/vqt7pf.png

aloshi
Medlem

betyder det att kraft F_2 påverkar själva jorden och itne stenen??samma sak då det gäller med två laddade kulor eller?

om vi säger att både hade samma masssa, vad hade hänt???

Senast redigerat av aloshi (2009-12-01 13:54)

Sidfot