Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[Fysik A]Speglar

Gebba
Medlem

Registrerad: 2007-09-22

[Fysik A]Speglar

En fråga ifrån ett gammalt prov. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

En klädbutik ska sätta upp väggspeglar där kunderna kan se sin kropp från fötterna upp till ögonhöjd. De räknar med att ögonhöjden för dom kortaste kunderna är 1.60m och att ögonhöjden för dom längsta kunderna är 2.0m. Hur höga speglar måste de sätta upp och hur högt från golvet ska de placeras?

Tack i förhand

Senast redigerat av Gebba (2009-11-07 07:36)

Square
F.d. moderator

Registrerad: 2009-06-23

Re: [Fysik A]Speglar

Tänk på att om du ska kolla dig själv (å se hela dig själv) i spegeln behöver den bara vara hälften så lång som dig själv, eftersom infallsvinkeln = reflektionsvinkeln.

Pluggakutens chatt! (den är inte till för läxhjälp)

Yakitori
Medlem

Registrerad: 2009-05-08

De långa personerna behöver självklart höga speglar. Hur höga? De behöver en spegel som är lika hög som halva avståndet mella deras ögon och hjässan. Endast då kan ljuset reflekteras in i deras ögon.

De korta kunderna är de som inte lika självklart behöver det korta avståndet från golvet. Den nedre delen måste kunna reflektera deras skor in i deras ögon så då måste lägsta punkten här vara halva avståndet från deras ögon och fötter.

Gebba
Medlem

Jag tror att jag börjar förstå smile

Vi antar att både långa och korta personerna vistades vid spegeln på samma tid. Enligt uppgiften så ska den långa personen se sina ögon vilket betyder att spegeln är x m och y m hängd över golvet. Den korta personen ska sina fötter vilket betyder att spegeln måste vara hängd så att halva hans kropp är mot spegeln. Hur ska jag tänka nu? hmm

Senast redigerat av Gebba (2009-11-07 08:21)

Yakitori
Medlem

Registrerad: 2009-05-08

Bry dig inte om längden på spegeln till att börja med. Räkna först ut avstånden från golvet till den högsta och lägsta punkten på spegeln. Sist räknar du ut spegelns längd, det är ju inga problem när du har de båda punkterna.

Square
F.d. moderator

Tänk att du måste ha spegeln så att den är i ögonhöjd för den personen som är 2 m (vilket medför att spegeln också är i ögonhöjd för den som är 1.60 m), hur lång måste spegeln vara så att den minst är hälften så lång för alla som tittar i den? Om du har en spegel som är 1 m och i bra höjd för personen som är 2 m så den personen ser hela sig i spegeln så har bara personen som är 1.60 m lång bara 60 cm spegel att utnytja.

Gebba
Medlem

Om vi nu följer ditt förslag Square så sa du ju att man bara behöver hälften av sig själv för att se sig i spegeln. Då säger vi att spegeln är 0.80m häng och 1.20m hög. Jag fick 0.80m ifrån hälften av korta och 1.20 eftersom spegeln måste vara 2.0 m hög. Tänker jag rätt?

Square
F.d. moderator

Gebba skrev:

Om vi nu följer ditt förslag Square så sa du ju att man bara behöver hälften av sig själv för att se sig i spegeln. Då säger vi att spegeln är 0.80m häng och 1.20m hög. Jag fick 0.80m ifrån hälften av korta och 1.20 eftersom spegeln måste vara 2.0 m hög. Tänker jag rätt?

Förstår inte riktigt vad du menar. Men min teori om vad som borde vara rätt är att den hänger så att den personen som är 2 m kan se sig själv i ögonen, och att spegeln är 1.2 m lång eftersom 1.60 personen har 80 cm (hälften av 1.60 m) att utnyttja så att säga, och alla längder mellan 2 m-1.60 m har mer eller exakt hälften av spegeln att utnyttja.

Sidfot