Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » Kemi A - Polära och opolära molekyler

Kemi A - Polära och opolära molekyler

Algebrax^9+2
Medlem

Registrerad: 2009-05-30

Kemi A - Polära och opolära molekyler

En molekyl som är polär består av olika sorters grundämnen och har därmed olika atomslag. En molekyl som är opolär består av likartade grundämnen t.ex. Cl-----Cl.

Tänker jag rätt?

The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable.

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Re: Kemi A - Polära och opolära molekyler

Jupp, du tänker rätt. Cl-Cl är en opolär moekyl, symetrisk är den dessutom ^^ men en molekyl måste inte vara polär bara för att du har olika atomslag, O-C-O Koldioxid tex är helt symetrisk och är därför även den opolär

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Algebrax^9+2
Medlem

Tack så mycket! Koldioxid är ju polär men inte en dipolmolekyl, eftersom den är symmetrisk.

Jannemannen skrev:

Jupp, du tänker rätt. Cl-Cl är en opolär moekyl, symetrisk är den dessutom ^^ men en
molekyl måste inte vara polär bara för att du har olika atomslag, O-C-O Koldioxid tex är helt symetrisk och är därför även den opolär

The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable.

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Koldioxid är inte polärt.

Algebrax^9+2 skrev:

Tack så mycket! Koldioxid är ju polär men inte en dipolmolekyl, eftersom den är symmetrisk.

Jannemannen skrev:

Jupp, du tänker rätt. Cl-Cl är en opolär moekyl, symetrisk är den dessutom ^^ men en
molekyl måste inte vara polär bara för att du har olika atomslag, O-C-O Koldioxid tex är helt symetrisk och är därför även den opolär

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Algebrax^9+2
Medlem

Hur vet man då om en molekyl är polär eller inte? Är det som Janne sa, att om molekylen är symmetrisk så är den opolär?

Matias Ekstrand skrev:

Koldioxid är inte polärt.

Algebrax^9+2 skrev:

Jannemannen skrev:

Jannemannen
Medlem

Registrerad: 2009-06-09

Precis, är den symetriskt uppbyggd så är den opolär och en molekyl som är opolär består av likartade grundämnen. båda dessa påståenden stämmer.

för att den ska vara polär så måste båda ovanstående påstående vara falska för molekylen vi pratar om.

Fråga mig om: C#, Java, VB.NET

Zynderella
Medlem

Registrerad: 2009-06-17

Och hur vet man det bara genom att titta på en formel eller ett namn tex KNO3? Är alla polära molekyler dipoler?? Finns det ngt sätt att räkna ut det? Tacksam för svar!smile

Jannemannen skrev:

Precis, är den symetriskt uppbyggd så är den opolär och en molekyl som är opolär består av likartade grundämnen. båda dessa påståenden stämmer.

för att den ska vara polär så måste båda ovanstående påstående vara falska för molekylen vi pratar om.

tro mig...en vacker dag ska jag bli rik, smart och lycklig..; )

Itzille
Medlem

Registrerad: 2012-03-12

Tack!
Jag har letat länge nu efter en vettig och enkel förklaring om polära och opolära molekyler, det var en befrielse att jag hittade detta eftersom jag har nationellt prov i Kemi på onsdag så underlättar det att kunna detta smile

...

Marisen
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Du kan räkna utt om ett grundämne är en polär kovalent bindning genom grunämnernas elektronegativitetsvärde
Ex) vatten är polär eftersom, syre har 3,5 som elektronegativitestsvärde och helium 2,1. Så 3,5-2,1=1,4
Så om ett ämne ska vara polär måste värdet vara 1,8-0,9, Vi ser ju att vatten är 1,4 vilket bevissar att den är polär. Så på ett prov måste er lärare ge er en tabell på grundämnernas elektronegativite för att ni ska kunna räkna utt vad som är polärt eller opolärt

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Koldioxid är en opolär molekyl, trots att den innehåller två polära kovalenta bindningar, eftersom den är så symmetrisk.

tnygrd
Medlem

Registrerad: 2012-10-21

Marisen skrev:

Ex) vatten är polär eftersom, syre har 3,5 som elektronegativitestsvärde och helium 2,1.

Akta dig för att sprida desinformation! Väte och syre utgör vattenmolekylen, inte helium och syre. smile

I have to stop somewhere, leave you something to imagine.
- Richard Feynman

shiquitos
Medlem

Registrerad: 2012-03-13

Olika atomslag har olika stora atomkärnor som drar elektronerna olika mycket, och därför kommer ena atomen vara svagt minusladdad och den andra svagt plusladdad. Tror jag.

Och det hade någonting med tyngdpunkten och vinkeln att göra, också. Fast det förstår jag inte själv... Kan någon förklara? Har prov imorgon

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

• Forum
  •  » Kemi
  •  » Kemi A - Polära och opolära molekyler

Sidfot