Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B]Massa-fjäder labb

Adam1212
Medlem

Registrerad: 2017-02-04

[FY 2/B]Massa-fjäder labb

http://imgur.com/a/37WqP

Tjenare, det är två saker jag har gnugat på ett tag. Det så att jag har gjort en labb om harmonisk rörelse med en fjäder och olika massor. jag gjorde en graf utav det som ni kan se i länken ovan. X- axeln är vikten i kg. Och i y axeln är hur lång tid det tar för olika massorna att svänga en gång, alltså gå från nedre vändläget till övre och sedan tillbaka. Detta är då givet i sekunder

Fråga 1. Varför kommer det sig att grafen är exponentiell. kunde den inte lika gärna vara linjär???.

Fråga 2: När jag gjorde grafen fick jag fram sambandet Y=3.47x^0.5=3.47√x. Är 3.47 fjäderkonstanten???

tacksam för hjälp.

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [FY 2/B]Massa-fjäder labb

Adam1212 skrev:

Tjenare, det är två saker jag har gnugat på ett tag. Det så att jag har gjort en labb om harmonisk rörelse med en fjäder och olika massor. jag gjorde en graf utav det som ni kan se i länken ovan. X- axeln är vikten i kg. Och i y axeln är hur lång tid det tar för olika massorna att svänga en gång, alltså gå från nedre vändläget till övre och sedan tillbaka. Detta är då givet i sekunder

Fråga 1. Varför kommer det sig att grafen är exponentiell. kunde den inte lika gärna vara linjär???.

Fråga 2: När jag gjorde grafen fick jag fram sambandet Y=3.47x^0.5=3.47√x. Är 3.47 fjäderkonstanten???

tacksam för hjälp.

Grafen visar en funktion av typen x^0,5, detta är inte en exponentialfunktion utan en potensfunktion. (x^konstant)
en exponentialfunktion är av typen konstant^x

3,47 är inte fjäderkonstanten rakt av, däremot ingår fjäderkonstanten i den på det här sättet: 3,47 = 2pi/sqrt(k)

Senast redigerat av Ture33 (2017-02-05 13:59)

Adam1212
Medlem

Registrerad: 2017-02-04

Re: [FY 2/B]Massa-fjäder labb

Ture33 skrev:

Adam1212 skrev:

tacksam för hjälp.

Grafen visar en funktion av typen x^0,5, detta är inte en exponentialfunktion utan en potensfunktion. (x^konstant)
en exponentialfunktion är av typen konstant^x

3,47 är inte fjäderkonstanten rakt av, däremot ingår fjäderkonstanten i den på det här sättet: 3,47 = 2pi/sqrt(k)

Vad är 3.47 för något då? För att när jag använder 3.47 som k i formeln T=2pi√(m/k). Så får jag ett svar som passar med mina mätningar men med typ 0.1sek felmarginal. Borde inte 3.47 vara fjäderkonstanten då? Är osäker. och det med potensfunktion, förlåt jag sa fel. Varför är det en potenfunktion o inte en linjär

Sidfot