Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSF] Hitta accelerationen

sussii
Medlem

Registrerad: 2015-11-27

[HSF] Hitta accelerationen

Hej, jag undrar om jag har gjort rätt på den här uppgiften? Är inte så bra på att rita ut krafter och sen hitta det som efterfrågas i vanliga fall så är lite osäker på om det är rätt.

Jag undrar varför tröghetskraften är riktat som den är, borde inte den vara riktat åt motsatt håll som A? Och jag vet inte hur jag ska tolka svaret, betyder det negativa tecknet att klotet accelererar uppför kilen? Och hur löser jag b) uppgiften? Kan någon förklara för mig?

http://i65.tinypic.com/212wqe0.jpg

Senast redigerat av sussii (2017-02-05 12:25)

sprite111
Medlem

Registrerad: 2011-02-08

Re: [HSF] Hitta accelerationen

Nja du vet nog redan om det som står i spoilern har inget nytt att komma med.

Spoiler (Klicka för att visa):

a) Negativ acceleration innebär retardation alltså att klotet saktas ner. Går det att veta utifrån det om klotet accelererar uppåt eller nedåt med hjälp av det?

Senast redigerat av sprite111 (2017-02-05 15:15)

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Tröghetskraften i din figur är ju åt höger och kilens acceleration är åt vänster. b löser du genom att sätta uttrycet för a' lika med noll och lösa ut vinkeln theta. (Jag har inte kollat i detalj om du har räknat rätt.)

sussii
Medlem

Henrik E skrev:

Tröghetskraften i din figur är ju åt höger och kilens acceleration är åt vänster. b löser du genom att sätta uttrycet för a' lika med noll och lösa ut vinkeln theta. (Jag har inte kollat i detalj om du har räknat rätt.)

Men i facit står det att svaret ska vara 0,16 m/s2 uppför kilen och jag får negativt svar

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

sussii skrev:

Men i facit står det att svaret ska vara 0,16 m/s2 uppför kilen och jag får negativt svar

Eftersom du satte positiv riktning nedåt i din kraftekvation ger ett negativt svar en acceleration uppåt. Din uträkning ser rätt ut, förutom att tröghetsmomentet för ett klot är 2mr^2/5.

Senast redigerat av _Elo_ (2017-02-05 18:40)

sussii
Medlem

Tack för hjälpen!

Sidfot