Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9] Kemi Alkoholer brännbarhet

[ÅK 7-9] Kemi Alkoholer brännbarhet

unors
Medlem

Registrerad: 2017-02-05

[ÅK 7-9] Kemi Alkoholer brännbarhet

Hej!
Vad är anledningen till att Glykol och Glycerol inte brinner medan Etanol, Propanol och Metanol brinner?
Om jag ska utveckla frågan mer, skriv.
Ett detaljerat svar tack!

Calsey
Medlem

Registrerad: 2016-12-12

Re: [ÅK 7-9] Kemi Alkoholer brännbarhet

Eld är bara beviset på att det sker en reaktion, och en extremm sådan.

Att brinna... det kan andra alkoholer med, men anledningen till att metanol, etanol m.m är så lättantändliga är att de avdunstar ganska enkelt.

Detta beror på bindningarna i alkoholen, vilket medför att alkoholmolekylerna binder till varandra. Givetvis talar jag om vätebindningar.

Ju "högre" alkohol, alltså ju fler kolatomer, desto högre flampunkt, dvs då den släpper i från sig gaser som kan antändas.

Glykol och Glycerol kan visst brinna, men man måste hetta upp det den del, tror att glykolen skall uppåt 110 grader om jag inte minns fel.

Så, det finns inget "ämne" som gör att det brinner, men däremot så är det blandningen av ämnena som gör att det brinner.

Socker kan t ex brinna, och det är inte ett renodlat kolväte, lika lite är väte.

Men man kan säga att i regel alla saker som brinner måste innehålla väte

Senast redigerat av Calsey (2017-02-05 16:50)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9] Kemi Alkoholer brännbarhet

Sidfot