Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] Kinetisk energi

el_n
Medlem

Registrerad: 2016-11-09

[FY 1/A] Kinetisk energi

Hej!
Har löst en uppgift som är:
"Två vagnar är sammanbundna med ett snöre. Med kraften 240 mN dras vagnarna fram längs ett horisontellt underlag. Kraften är applicerad i den främre vagnen som väger 110 g. Den bakre vagnen väger 70 g. Friktionen försummas."

Frågor som jag löst redan är:
"Hur stor blir accelerationen?" 1,3 m/s^2
"Hur stor blir spännkraften i snöret mellan vagnarna?" 93 mN

Sen kommer frågan:
"Hur stor blir den främre vagnens kinetiska energi efter 1,5 meter?"

Försökte först med att använda s=vt och a=v/t så att jag kunde lösa:
s/t=at som blir 1,5=1,3t^2 (har inte avrundat under uträkning)
Alltså t=1,1 som jag sätter in i v=at och får hastigheten 1.4 m/s
Kinetiska energin=mv^2/2 som då borde bli 0,11x1,4^2/2=0,11

Facit säger 0,22 J. Skippar man att dela med 2 i slutet blir det 0,22 men hittar ingen logik i att skippa det.

Om jag använder formeln för arbete får jag däremot det svaret, alltså:
F(0,11x1,3) x s(1,5)=0,22

Är arbete och kinetisk energi samma sak? Och om det är så, varför får jag inte likadant svar på de olika sätten?

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Re: [FY 1/A] Kinetisk energi

Eftersom accelerationen är konstant kommer farten v att öka hela tiden.

Din formel s/t = at hänger inte riktigt ihop:
Om s och t i vänsterledet betyder "totala sträckan körd tills nu" och "tiden nu", så blir s/t genomsnittshastigheten. Men hastigheten har ju ökat hela tiden.
a*t i högerledet ger oss den hastighet vi har hunnit upp i vid tiden t. Dessförinnan har hastigheten varit lägre.

Exempel med siffror: Om a = 5 m/s^2 så kommer vi upp i 40 m/s efter åtta sekunder. Men inte hinner vi 320 meter på åtta sekunder - det har ju gått långsamt i början. När man räknar på det  (ingår det i din kurs?) kommer man fram till att man har hunnit 160 meter, alltså hälften. Det är den halvan som du räknar fel på.

Ja, arbete och kinetisk energi är olika former av energi.

el_n
Medlem

Registrerad: 2016-11-09

Re: [FY 1/A] Kinetisk energi

Ja, så klart! Är så många formler i huvudet just nu så jag tappar bort det enklaste:) Tack för hjälpen!

Sidfot