Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E]Venndiagram

Programmma
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-04-28
Inlägg: 86

[MA 5/E]Venndiagram

Till en miljökonferens kom 50 gymnasieelever. På konferensen kunde de bl.a höra föredrag om vindkraft, luftföroreningar och regnskogar. Av eleverna gick 21 på föredrag om vindkraft, 22 om luftföroreningar och 19 om regnskogar. 7 gick både på vindkraft och luftföroreningar, 8 på både vindkraft och regnskogar samt 4 på både luftföroreningar och regnskogar. 3 elever gick på alla tre föredragen.

Hur många elever både

1) föredrag bara om regnskogar?
2) inget av föredragen?

Jag vet hur kan man räkna för att få svaret till frågan a, men jag förstår inte där totalt 50 elever kom till miljökonferens , men där totalt 21+22+19 62 elever???

 
bebl
Medlem

Offline

Registrerad: 2009-04-21
Inlägg: 6670

Re: [MA 5/E]Venndiagram

När du räknar som 21+22+19 = 62 så har du dubbelräknat (trippel?-) ( 3 elever gick på alla tre )
de elever som gick på 2 eller fler föredrag.

 
Programmma
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-04-28
Inlägg: 86

Re: [MA 5/E]Venndiagram

bebl skrev:

När du räknar som 21+22+19 = 62 så har du dubbelräknat (trippel?-) ( 3 elever gick på alla tre )
de elever som gick på 2 eller fler föredrag.

Aa..!!! Tack! Förstår din förklaring smile

Senast redigerat av Programmma (2017-02-05 14:25)

 
Programmma
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-04-28
Inlägg: 86

Re: [MA 5/E]Venndiagram

bebl skrev:

När du räknar som 21+22+19 = 62 så har du dubbelräknat (trippel?-) ( 3 elever gick på alla tre )
de elever som gick på 2 eller fler föredrag.

Hej jag har en fråga till

På a uppgiften jag fick rätt svar
19-(8+4-3) = 10 elever  och svar är rätt

Problem är b fråga

Inget av fördragen?

Jag har räknat de som går bara till Vindkraft =  21-8-7+3 =9
                                              till Luftförorening = 22-7-4+3 = 14

För att räkna ut de som inte går inget av fördragen jag gjorde så:

50-(9+14+10+8+7+4-3) = 1
Men svar är 4
Vad tänker jag fel?

 
bebl
Medlem

Offline

Registrerad: 2009-04-21
Inlägg: 6670

Re: [MA 5/E]Venndiagram

Observera att de som går på alla tre även går på alla par så när du kompenserar för enbart par
har du även medräknat de trippla så du måste lägga tillbaka dessa (3 st) för att inte dubbel (över-)kompensera.

Jämför med Venn-diagram 3 cirklar. Generella fallet (tänkt som pappersbitar i flera lager)
Hur många lager ligger i centrum-delen ? https://www.google.se/search?q=venn+dia … mp;bih=600

Senast redigerat av bebl (2017-02-05 14:42)

 
bebl
Medlem

Offline

Registrerad: 2009-04-21
Inlägg: 6670

Re: [MA 5/E]Venndiagram

se mitt föregående inlägg som jag utvidgat- http://images.slideplayer.se/8/2305937/ … ide_20.jpg

Senast redigerat av bebl (2017-02-05 14:53)

 
Programmma
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-04-28
Inlägg: 86

Re: [MA 5/E]Venndiagram

bebl skrev:

Observera att de som går på alla tre även går på alla par så när du kompenserar för enbart par
har du även medräknat de trippla så du måste lägga tillbaka dessa (3 st) för att inte dubbel (över-)kompensera.

Menar du att man måste subtrahera med 3 engång till i ()?

 
bebl
Medlem

Offline

Registrerad: 2009-04-21
Inlägg: 6670

Re: [MA 5/E]Venndiagram

se på mitt förra inlägg som jag "adderat" en ny länk till.

OBS  LaTeX ekvation

Senast redigerat av bebl (2017-02-05 14:56)

 
Programmma
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-04-28
Inlägg: 86

Re: [MA 5/E]Venndiagram

bebl skrev:

se på mitt förra inlägg som jag "adderat" en ny länk till.

OBS  LaTeX ekvation

Aha tack!!

 


Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Powered by Mattecentrum
 |  Denna sida använder cookies |  Kontakta oss |  Feedback |