Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B] Vattnets protolyskonstant
- Amandaf
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-26
[KE 2/B] Vattnets protolyskonstant
Hur stor är oxoniumskoncentrationen i en vattenlösning av NaOH med koncentrationen 0,0050 mol/dm^3?
H2O (l) + NaOH(?) -> Na+(aq) OH-(aq)
<-
Hur ska jag veta detta genom att enbart veta [NaOH]?
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Re: [KE 2/B] Vattnets protolyskonstant
NaOH är ett lättlösligt salt som delas upp i natriumjoner och hydroxidjoner när det löses i vatten. Om man säger att lösningen har en koncentration av NaOH på 0,0050 mol/dm3 så menas egentligen att [Na+]=0,0050 mol/dm3 och [OH-]=0,0050 mol/dm3. Du kan sedan beräkna pOH och utnyttja att pH+pOH=14.
Senast redigerat av Teraeagle (2017-02-05 06:56)
Kemiteknolog och metallurg
- Amandaf
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-26
Att NaOH är lättlösligt och reaktionen inte även går åt andra hållet är bara något jag måste lära mig?
För isåfall kan jag också se att allt i reaktionen har samma koncentration.
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Japp. Du kan lära dig såna saker på två sätt:
1. Praktisk erfarenhet, dvs när du har blandat lösningar av NaOH i labbet tillräckligt många gånger så kommer du troligen ihåg att det är lättlösligt.
2. Enkla minnesregler, t ex att salter av alkalimetallerna oftast är lättlösliga. Se en mer komplett genomgång här: https://www.naturvetenskap.org/kemi/gym … allningar/
Kemiteknolog och metallurg