Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] Udda och jämna funktioner
- Kamel
- Medlem
- Registrerad: 2016-10-19
[HSM] Udda och jämna funktioner
Hej!
Jag har fastnat på en uppgift. Det står att man ska avgöra om dessa funktioner är udda, jämna eller varken udda eller jämna.
Funktionerna är:
c)
d)
e)
Jag tänkte att c) är jämn och att d) och e) är varken jämna eller udda eftersom de i boken skrev att exponential- och logaritmfunktioner är varken udda eller jämna.
På facit står det dock att c) är varken udda eller jämn, d) är udda och e) är "ej definierad för negativa x". Jag förstår inte vad dem menar. Kan någon vara snäll och förklara? Jag skulle bli väldigt tacksam.
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [HSM] Udda och jämna funktioner
c) En andragradsfunktion KAN vara jämn, men då krävs det att symmetrilinjen ligger i x=0.
d) x är en udda funktion. är en jämn funktion.
e) är alltid positivt (om man inte sysslar med komplexa tal. Man kan inte ta logaritmen för ett negativt tal. Däremot kan naturligtvis lg x vara negativt - men lg(-5), exempelvis, går inte.
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
En jämn funktion ska inte ändras när man byter x mot -x. I c får man då x^2 -2x +1 så det har ändrats. I d får man då -x(e^-x + e^x) och det är ju oförändrat så när som på minustecknet framför. Det är det som är en udda funktion, att den bara byter tecken när x byter tecken.
(Ett bra tips: skriv inte "dem", skriv "dom" eller "de".)
- Kamel
- Medlem
- Registrerad: 2016-10-19
Taack så mycket!