Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Känslighetsanalys och simplextablå!

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] Känslighetsanalys och simplextablå!

Hallå pluggakutare!

Håller på med denna uppgift som har med känslighetsanalys att göra:

http://imgur.com/a/t7SLT

Det verkar som det "enda" som förändrar är högerledet samt simplex-värdena längs f-raden, korrekt?

Och för att komma dit behöver vi använda det som står där i tabell 6.2, och mer precist så är det uttrycket som hamnar under s-kolumnen och på f-raden.

det som förvirrar mig här är ett par olika saker:

hur får de att b-transponat bli [35 25]? Det jag kan "se" att de gjort är i frågeställningen att vi adderat med 1 i målfunktions-uttrycket så at x1 blir 11..

B-invers är ju bara att läsa av från simplex-tablån, nemas problemas, detta hänger jag med på.

När de säger  B-invers multiplicerat med b-vektorn, att det blir [10 5]^2 , är det att de tar B^-1 som vi tagit direkt ur tablån multiplicerat med [35 25]^t  ?

På slutet där nämner de att x1 och x2 är ju basvariabler och när de tar fram uttrycket och får det att bli [0 0]: kunde vi ha "sett" bara utifrån av att observerat sluttablån ovanför att det skulle bli så? hade för mig man kunde göra så...

Sidfot